M50 kammar ?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
M50 kammar ?
Tänkte bara höra när det gäller kammarna till M50 motorn . .har hört att man kan sätta ditt insugskammen på avgassidan.. och att jag får ut mer efekt när man gör de.. stämmer detta ??
MVH CHRIS
MVH CHRIS
E30 Touring M50B25 Turbo
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Jag kör (snart) med dubbla insugs kammar i min.
Det man måste modifiera är där dreven ska sitta. Jämför tjocklecken på insug och avgaskammen så ser du vad jag menar. Enkelt att stoppa upp i svarven. Det man måste göra är att svarva en dubb (om man nu inte har det redan) som man sätter i chucken (stavning?) och så dubbar man på andra sidan också.
Kom ihåg att bara byta ut kammen och inte hela kamaxelbryggan och överfallen. Du skall alltså använda original avgas bryggan!
Det man måste modifiera är där dreven ska sitta. Jämför tjocklecken på insug och avgaskammen så ser du vad jag menar. Enkelt att stoppa upp i svarven. Det man måste göra är att svarva en dubb (om man nu inte har det redan) som man sätter i chucken (stavning?) och så dubbar man på andra sidan också.
Kom ihåg att bara byta ut kammen och inte hela kamaxelbryggan och överfallen. Du skall alltså använda original avgas bryggan!
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
It's not the fart that kills you, it's the smell!
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
ingen som provat o dra isär kammarna några garader? borde ge lite 
man skulle ha en bromsbänk sen se var det ger mest effekt.
typ backa avgas 2-3 grader o dra fram insug 4-5 grader

man skulle ha en bromsbänk sen se var det ger mest effekt.
typ backa avgas 2-3 grader o dra fram insug 4-5 grader
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
När jag åkte orginal kammar hade jag dom alltid nästan fullt isär slagna.. Funkar kanon..
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se

830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se

okeej
hur mångra grader åt vardera håll då?
bäckis eller andreas borde ju kunna svara på det???
Insanity: du menar fullt, så mycke som går med orginal kamdrev?

bäckis eller andreas borde ju kunna svara på det???

Insanity: du menar fullt, så mycke som går med orginal kamdrev?
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Re: huh?!
Jämför dina kammar så förstår duaelget wrote:Bilder på hur man ska svarva insugskammen vore bra...
Re: M50 kammar ?
Har funderingar på att göra denna med min bil.nyrenoverad m50b25 med 3mm mls . T3/T4 med 360 lager. Ar.50 och avgashuset har ar63. Ca 1.3 bars ladd blir det.Extern wg . Är det värt att byta med tanke på en sån liten turbo jag har. Kommer det göra bra skillnad på bottenregistret? mvh Richard
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509