M50 kammar ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Chris
Posts: 57
Joined: 14 Mar 2006, 21:10
Location: Malmö

M50 kammar ?

Post by Chris »

Tänkte bara höra när det gäller kammarna till M50 motorn . .har hört att man kan sätta ditt insugskammen på avgassidan.. och att jag får ut mer efekt när man gör de.. stämmer detta ??

MVH CHRIS
E30 Touring M50B25 Turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja dubbla insug är bättre.
Men dom passar inte utan modifiering, samt nollningen av motorn stämmer inte.

Så man måste mäta sig till inställning av kammarna.
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

Jag kör (snart) med dubbla insugs kammar i min.

Det man måste modifiera är där dreven ska sitta. Jämför tjocklecken på insug och avgaskammen så ser du vad jag menar. Enkelt att stoppa upp i svarven. Det man måste göra är att svarva en dubb (om man nu inte har det redan) som man sätter i chucken (stavning?) och så dubbar man på andra sidan också.

Kom ihåg att bara byta ut kammen och inte hela kamaxelbryggan och överfallen. Du skall alltså använda original avgas bryggan!
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

BMWandreas: Vad kör ni för inställning på kammarna i M50 turbo?
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

ingen som provat o dra isär kammarna några garader? borde ge lite :)
man skulle ha en bromsbänk sen se var det ger mest effekt.
typ backa avgas 2-3 grader o dra fram insug 4-5 grader
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

ja, det vore väldigt intressant!
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Post by Konny »

jag kör med två insugs kammar och lite mer isär än org. funkar tok fint men dess värre kan jag inte säga hur skillnaden blev för jag drog isär dom lite på samma gång jag montera insugskammen på avgassidan :?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Vet att Bäckis talade om att de gjort det på någon m50 de mappade för något år sedan och den blev det ganska stor skillnad på. Så ut och justera isär kammarna nu...
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

När jag åkte orginal kammar hade jag dom alltid nästan fullt isär slagna.. Funkar kanon..
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

okeej :) hur mångra grader åt vardera håll då?
bäckis eller andreas borde ju kunna svara på det??? :D

Insanity: du menar fullt, så mycke som går med orginal kamdrev?
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

asdf

Post by aelget »

Lite bilder och grejor på detta vore toppen ! :)
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Det var ett tag sen ja gjorde det på min, men har för mig att ventilerna tog i kolvarna ganska snart. Lite gick att vrida isär dom iaf. Men detta är med orginal toppackning. Det är på den motorn ja körde med förra året i volvon.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

drar man isär för mycket blir det kass vackum, så mappar man med mapsensor blir det riktigt spännande på låglast vs tomgång :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

huh?!

Post by aelget »

Bilder på hur man ska svarva insugskammen vore bra... :)
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Re: huh?!

Post by fulingbusen »

aelget wrote:Bilder på hur man ska svarva insugskammen vore bra... :)
Jämför dina kammar så förstår du
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

2mm eller nått tror jag det är man ska ta bort!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: M50 kammar ?

Post by Loordan »

Har funderingar på att göra denna med min bil.nyrenoverad m50b25 med 3mm mls . T3/T4 med 360 lager. Ar.50 och avgashuset har ar63. Ca 1.3 bars ladd blir det.Extern wg . Är det värt att byta med tanke på en sån liten turbo jag har. Kommer det göra bra skillnad på bottenregistret? mvh Richard
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Post Reply