Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Ximon
Posts: 1119 Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå
Post
by Ximon » 27 Apr 2006, 18:51
Håller på att rensa toppen från allt, och nu tänkte jag ta bort pinnbultarna som sitter ut mot insuget och mot grenröret. Jag har kört med 2 muttrar och dragit de mot varann, men nu är det kvar några som sitter fast! Man drar bara gängen ur muttrarna.
Hur ska man bära sig åt?
Tacksam för snabba svar
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från
http://www.pure-pf.com " onclick="window.open(this.href);return false;
adde_z
Posts: 148 Joined: 30 Dec 2005, 12:19
Location: Östhammar
Post
by adde_z » 27 Apr 2006, 18:55
Jag fick borra ur en pinnbult!
Zwofurti
Posts: 2635 Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti » 27 Apr 2006, 18:59
ta så många muttrar det bara får plats, eller använd ett sånt verktyg man tar bort pinnbultar med
Ximon
Posts: 1119 Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå
Post
by Ximon » 27 Apr 2006, 19:00
Zwofurti wrote: ta så många muttrar det bara får plats, eller använd ett sånt verktyg man tar bort pinnbultar med
Jaha? hur ser det ut då? Vart finns det?
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från
http://www.pure-pf.com " onclick="window.open(this.href);return false;
bumsen
Posts: 176 Joined: 22 Jan 2006, 10:31
Location: Jönköping
Post
by bumsen » 27 Apr 2006, 19:01
Jag brukar använda en svetstång. Funkar finfint. Spänn den riktigt hårt bara innan du drar bulten
TurboPower!!!!!
Zwofurti
Posts: 2635 Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti » 27 Apr 2006, 19:01
det finns att köpa är en klump typ, sen är det ett hjul som klämmer åt när man skruvar och då kommer pinnskruven med, lite svårt att förklara kanske
Per Eriksson
Posts: 1250 Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping
Post
by Per Eriksson » 27 Apr 2006, 19:04
Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?
/Per
a.k.a. Jevlar
Zwofurti
Posts: 2635 Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare
Post
by Zwofurti » 27 Apr 2006, 19:05
inte så bra om man ska återanvända bultarna
Ximon
Posts: 1119 Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå
Post
by Ximon » 27 Apr 2006, 19:05
Per Eriksson wrote: Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?
jojo iofs, men då är ju gängen helt körd.. men det kanske blir så ändå.
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från
http://www.pure-pf.com " onclick="window.open(this.href);return false;
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 27 Apr 2006, 19:10
Per Eriksson wrote: Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?
Håller med här, det funkar alltid
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Ximon
Posts: 1119 Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå
Post
by Ximon » 27 Apr 2006, 19:40
Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från
http://www.pure-pf.com " onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Sandgren
Posts: 622 Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:
Post
by Mattias Sandgren » 27 Apr 2006, 20:25
Det är aldrig fel att använda lite hetta.. jag har alltid en gasolflaska i garaget, i värsta fall tar man gas-svetsen. Värmen får oxider att brytas när materialet rör på sig. Men låt bulten svalna först, när du värmt upp den tar den som mest plats (mest friktion i gängorna).
_Kalle_
Posts: 1151 Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje
Post
by _Kalle_ » 27 Apr 2006, 21:54
Ximon wrote: Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?
en tjuga styck eller något tror jag jag fick betala när jag skulle ha till en volvotopp.
Du kan väl ta rörtången där det inte är gängor?
Ximon
Posts: 1119 Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå
Post
by Ximon » 27 Apr 2006, 22:24
_Kalle_ wrote: Ximon wrote: Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?
en tjuga styck eller något tror jag jag fick betala när jag skulle ha till en volvotopp.
Du kan väl ta rörtången där det inte är gängor?
Ja, nu är de loss iaf. 6 st fick jag ta med våld, och det var svårt att inta ta på gängan då de var helgängade
Men 6/24 st var ju inte så värst mkt..
Tack för all hjälp!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från
http://www.pure-pf.com " onclick="window.open(this.href);return false;
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 28 Apr 2006, 07:37
bumsen wrote: Jag brukar använda en svetstång. Funkar finfint. Spänn den riktigt hårt bara innan du drar bulten
Underbaraste verktyget!
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
wuffee
Posts: 1564 Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:
Post
by wuffee » 28 Apr 2006, 10:08
jag tror inte jag betalade mer än 3 - 5kr/st! Å då var de bmw original!
jag bytte ut alla på insug och avgassidan...
Mvh
Uffe
3riksson
Posts: 568 Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:
Post
by 3riksson » 28 Apr 2006, 10:17
varför ens ta loss dom om du ändå ska använda samma :S