Pinnbultar som sitter ordentligt.. vad göra?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Pinnbultar som sitter ordentligt.. vad göra?

Post by Ximon »

Håller på att rensa toppen från allt, och nu tänkte jag ta bort pinnbultarna som sitter ut mot insuget och mot grenröret. Jag har kört med 2 muttrar och dragit de mot varann, men nu är det kvar några som sitter fast! Man drar bara gängen ur muttrarna.

Hur ska man bära sig åt?

Tacksam för snabba svar :)
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
adde_z
Posts: 148
Joined: 30 Dec 2005, 12:19
Location: Östhammar

Post by adde_z »

Jag fick borra ur en pinnbult!
M.A.D CarCare Dinitrol Center Östhammar
andreas@madcarcare.se
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ta så många muttrar det bara får plats, eller använd ett sånt verktyg man tar bort pinnbultar med :)
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Zwofurti wrote:ta så många muttrar det bara får plats, eller använd ett sånt verktyg man tar bort pinnbultar med :)


Jaha? hur ser det ut då? Vart finns det?
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bumsen
Posts: 176
Joined: 22 Jan 2006, 10:31
Location: Jönköping

Post by bumsen »

Jag brukar använda en svetstång. Funkar finfint. Spänn den riktigt hårt bara innan du drar bulten
TurboPower!!!!!
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

det finns att köpa är en klump typ, sen är det ett hjul som klämmer åt när man skruvar och då kommer pinnskruven med, lite svårt att förklara kanske :)
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

inte så bra om man ska återanvända bultarna :)
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Per Eriksson wrote:Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?


jojo iofs, men då är ju gängen helt körd.. men det kanske blir så ändå.
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Per Eriksson wrote:Vad hände med det gamla hederliga verktyget rörtång?
Håller med här, det funkar alltid :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Det är aldrig fel att använda lite hetta.. jag har alltid en gasolflaska i garaget, i värsta fall tar man gas-svetsen. Värmen får oxider att brytas när materialet rör på sig. Men låt bulten svalna först, när du värmt upp den tar den som mest plats (mest friktion i gängorna).
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Ximon wrote:Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?


en tjuga styck eller något tror jag jag fick betala när jag skulle ha till en volvotopp.

Du kan väl ta rörtången där det inte är gängor?
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

_Kalle_ wrote:
Ximon wrote:Men dessa bultar kan ju ändå inte kosta många kronor?! Någon som har en uppfattning?


en tjuga styck eller något tror jag jag fick betala när jag skulle ha till en volvotopp.

Du kan väl ta rörtången där det inte är gängor?


Ja, nu är de loss iaf. 6 st fick jag ta med våld, och det var svårt att inta ta på gängan då de var helgängade :) Men 6/24 st var ju inte så värst mkt..

Tack för all hjälp!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

bumsen wrote:Jag brukar använda en svetstång. Funkar finfint. Spänn den riktigt hårt bara innan du drar bulten


Underbaraste verktyget! :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

jag tror inte jag betalade mer än 3 - 5kr/st! Å då var de bmw original!

jag bytte ut alla på insug och avgassidan...

Mvh
Uffe
User avatar
3riksson
Posts: 568
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Uppsala
Contact:

Post by 3riksson »

varför ens ta loss dom om du ändå ska använda samma :S
Fredrik Eriksson
2002 -72 RACE Grupp2 - http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66354" onclick="window.open(this.href);return false;
Ford Mustang ht -66 http://mustang.535twinturbo.com/#1.251" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply