Hur mycket renovering kräver en varmkörd motor?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Fabben
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2006, 09:31
Location: Åland, Finland

Hur mycket renovering kräver en varmkörd motor?

Post by Fabben »

Nu är detta min första post, och jag hade tänkt undvika några noobiga frågor i stil med "Kan jag bygga en 950 hk E30 för 10k?" Tyvärr blir det en fråga i nästan lika låga klass.

Jag fick via en tidning reda på en 535 -89 som vattenpumpen gått sönder på, det hade resulterat i en varm motor. Killen som äger den säger att det bara är att byta topplockpackning så motorn blir bra igen. Jag är dock inte lika säker på det utan tror att det skulle behövas en liten renovering av lager etc.
Nu undrar jag om det finns några personer på forumet som har nån erfarenhet av varmkörda maskiner och ungefär skulle kunna berätta vad och hur mycket grejer som tar stryk, och måste bytas.
Även det minsta lilla hjälper för att jag ska kunna beräkna budget.

H/Niklas
Aliquando et insanire iucundum est - Ibland är det skönt att vara galen!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

har du otur så har ju toppen spruckit :(
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

beror ju givetvis på hur varmkörd den är... men på dom där brukar det sluta med en skev topp o kass packning,
User avatar
Fabben
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2006, 09:31
Location: Åland, Finland

Post by Fabben »

Ok, så då borde det "bara" vara att byta topp och packning + en liten lagerreonevering?
Aliquando et insanire iucundum est - Ibland är det skönt att vara galen!
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

vadå lagerrenovering ?
User avatar
Fabben
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2006, 09:31
Location: Åland, Finland

Post by Fabben »

Kanske använde fel ord. Men om jag börjar riva i maskinen, så tar jag nog ut hela och byter ut lager och packningar, bara för att vara på säkra sidan. Uttryckte mig klumpigt, my bad!
Aliquando et insanire iucundum est - Ibland är det skönt att vara galen!
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Det oljan som "kyler" lagrena i motorn. Kolvringarna som tar stryk om motorn går varm samt som de andra säger, toppen blir skev samt att blockpackningen måste bytas.
Henrik Back
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Kolla upp om det inte finns någon motor på skroten, brukar oftast bli billigare och enklare istället för att köpa sotsats, plana toppen, byta lager, vattenpump mm.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

M3JONAS wrote:Kolla upp om det inte finns någon motor på skroten, brukar oftast bli billigare och enklare istället för att köpa sotsats, plana toppen, byta lager, vattenpump mm.


billigare, men då har man juh en mkt mer tillförlitlig motor efteråt:)
Post Reply