Nu är detta min första post, och jag hade tänkt undvika några noobiga frågor i stil med "Kan jag bygga en 950 hk E30 för 10k?" Tyvärr blir det en fråga i nästan lika låga klass.
Jag fick via en tidning reda på en 535 -89 som vattenpumpen gått sönder på, det hade resulterat i en varm motor. Killen som äger den säger att det bara är att byta topplockpackning så motorn blir bra igen. Jag är dock inte lika säker på det utan tror att det skulle behövas en liten renovering av lager etc.
Nu undrar jag om det finns några personer på forumet som har nån erfarenhet av varmkörda maskiner och ungefär skulle kunna berätta vad och hur mycket grejer som tar stryk, och måste bytas.
Även det minsta lilla hjälper för att jag ska kunna beräkna budget.
H/Niklas
Aliquando et insanire iucundum est - Ibland är det skönt att vara galen!
Kanske använde fel ord. Men om jag börjar riva i maskinen, så tar jag nog ut hela och byter ut lager och packningar, bara för att vara på säkra sidan. Uttryckte mig klumpigt, my bad!
Aliquando et insanire iucundum est - Ibland är det skönt att vara galen!
Det oljan som "kyler" lagrena i motorn. Kolvringarna som tar stryk om motorn går varm samt som de andra säger, toppen blir skev samt att blockpackningen måste bytas.
Kolla upp om det inte finns någon motor på skroten, brukar oftast bli billigare och enklare istället för att köpa sotsats, plana toppen, byta lager, vattenpump mm.
M3JONAS wrote:Kolla upp om det inte finns någon motor på skroten, brukar oftast bli billigare och enklare istället för att köpa sotsats, plana toppen, byta lager, vattenpump mm.
billigare, men då har man juh en mkt mer tillförlitlig motor efteråt:)