Hyffsade racing motorer
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- chellquist
- Posts: 63
- Joined: 23 Nov 2005, 09:40
- Location: Umeå
Hyffsade racing motorer
Hyfsade race motorer undra vad dom kostar..
http://www.kempower.be/racedif/raceengines.htm
http://www.kempower.be/racedif/raceengines.htm
2002-73
Har byggt om min sugis tre gånger, kört sönder två gånger i bromsbänken
och nu sitter tredje utgåvan äntligen i bilen, dock väntar jag fortf. på toppen och spjällhusen som är iväg på omplastning och portning.
Dyrt att bygga sugmotor stämmer väldigt bra...
Men sången är riktigt go i maskinen.
och nu sitter tredje utgåvan äntligen i bilen, dock väntar jag fortf. på toppen och spjällhusen som är iväg på omplastning och portning.
Dyrt att bygga sugmotor stämmer väldigt bra...
Men sången är riktigt go i maskinen.
3430cc sugis
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Probl. med dessa motorer är att få tag i riktigt vass kam, men iofs. så har PPF något att erbjuda. Dock inga extremkammar för sugmotor, men det kan säkert funka.
Kompförhållandet måste upp, men det är svårt med frigång för ventiler beroende på lyft och duration på kam.
Ex. Min kam vid 0.3mm ventilspel 328gr in lyft 12.1mm, 314-316gr ut lyft 11.9. Detta ger med kammen nollad lyft på avgasventil ca:7mm. insug ca:3mm. (Gammal reservkam till Gr:A 635 bil går ej att få tag i).
Sen ihop med deckat block och rejält hyvlad topp, kolvarna tittar upp 0.6mm över blockets kant.
Ventilurtag i kolvarna på 7mm.
Detta ger ca:2mm frigång mellan ventil o kolv och ett kompförhållande på 11.0:1.
Sen är det lättat invägt o balanserat, kolvar o stakar osv.
Toppen är plastad (resta kanaler) adapterplatta, M5 spjällhus mm.
Det är rätt mycket gjort med motorn, svårt o sitta o räkna upp allt här tyvär så vill jag inte bjuda på för mycket då jag lagt ner rätt många kronor pga. två haverier men visst kan jag hjälpa till med lite saker inga probl. det svåra är att få tag i delar, mycket egen tillverkning.
Mvh/Henrik
Kompförhållandet måste upp, men det är svårt med frigång för ventiler beroende på lyft och duration på kam.
Ex. Min kam vid 0.3mm ventilspel 328gr in lyft 12.1mm, 314-316gr ut lyft 11.9. Detta ger med kammen nollad lyft på avgasventil ca:7mm. insug ca:3mm. (Gammal reservkam till Gr:A 635 bil går ej att få tag i).
Sen ihop med deckat block och rejält hyvlad topp, kolvarna tittar upp 0.6mm över blockets kant.
Ventilurtag i kolvarna på 7mm.
Detta ger ca:2mm frigång mellan ventil o kolv och ett kompförhållande på 11.0:1.
Sen är det lättat invägt o balanserat, kolvar o stakar osv.
Toppen är plastad (resta kanaler) adapterplatta, M5 spjällhus mm.
Det är rätt mycket gjort med motorn, svårt o sitta o räkna upp allt här tyvär så vill jag inte bjuda på för mycket då jag lagt ner rätt många kronor pga. två haverier men visst kan jag hjälpa till med lite saker inga probl. det svåra är att få tag i delar, mycket egen tillverkning.
Mvh/Henrik
3430cc sugis
Kammarna vi har utöagda i webshopen är standrad sortiment.
Vi kan ordna alla tänkbara profiler med valfri nockvinkel. Specialslipade med mindre bascikel för större excenter så att man kan passa in kam med 12mm lyft utan att slipa i lagerbockarna osv.
Allt går att ordna och leveranstiden är bara några veckor.
Vi kan ordna alla tänkbara profiler med valfri nockvinkel. Specialslipade med mindre bascikel för större excenter så att man kan passa in kam med 12mm lyft utan att slipa i lagerbockarna osv.
Allt går att ordna och leveranstiden är bara några veckor.
Orsaken till haveri är probl. som uppstår på lite högre varv 6000rpm och uppåt, hubben som håller vibdämpare och remhjul orkar inte klämma om vevaxeltappen och kommer i rörelse sen går det fort!
Sätter hela veven i svängningar och det går illa åt vev o lager mm.
Finns redan film från bromsning upp till 6900rpm. Men har ingenstans att lägga filmen.
Bäckis tänk om ni kunde fixat kammar efter eget önskemål för 1.5år sen då hade det suttit en annan i min bil.
Mvh/Henrik
Sätter hela veven i svängningar och det går illa åt vev o lager mm.
Finns redan film från bromsning upp till 6900rpm. Men har ingenstans att lägga filmen.
Bäckis tänk om ni kunde fixat kammar efter eget önskemål för 1.5år sen då hade det suttit en annan i min bil.
Mvh/Henrik
3430cc sugis