Hyffsade racing motorer

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
chellquist
Posts: 63
Joined: 23 Nov 2005, 09:40
Location: Umeå

Hyffsade racing motorer

Post by chellquist »

Hyfsade race motorer undra vad dom kostar.. :o
http://www.kempower.be/racedif/raceengines.htm
2002-73
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

behöver du fråga har du förmodligen inte råd 8) men vore ballt som fan att ha en vass sugis, lär låta jävligt fint..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Var väl ingen av BMW motorerna som inte vem som helst kan bygga?

Synd att jag är så sjukt ointresserad, annars kanske vi skulle försöka bygga en riktigt stark S14.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jo, visst är det fränt. Jag är ekonomisk, alltså skulle jag aldrig bygga en sugmotor.

Man får en dyr motor som går sönder ofta pga högt varvtal som dessutom inte ger speciellt mkt effekt.

Det ska vara turbo.... 8)
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Har byggt om min sugis tre gånger, kört sönder två gånger i bromsbänken
och nu sitter tredje utgåvan äntligen i bilen, dock väntar jag fortf. på toppen och spjällhusen som är iväg på omplastning och portning.

Dyrt att bygga sugmotor stämmer väldigt bra...

Men sången är riktigt go i maskinen. :lol:
3430cc sugis
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Andersson:
vad är de för sugis du bygger dÅ? 3.4l m50? Om så är fallet är jag mäkta avundssjuk alltså! :wink:
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Bäckis wrote:Man får en dyr motor som går sönder ofta pga högt varvtal som dessutom inte ger speciellt mkt effekt.


Hehe. Ska inte din värsting varva runt 9000? :wink: :wink:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

M30 på 3430cc utrustad med en del godsaker.

Vet ej vad motorn lämnar eftersom bromsningarna gått åt pipan pga. av haveri, men vid 6200 rpm så 360hk, 400Nm+, max ska den lämna runt 7500rpm.

Vi får se till våren när man plockar ut bilen vad den verkligen går för.
3430cc sugis
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

De va som rackarn..

inte lust att bjuda på lite snabb recept?;)
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Probl. med dessa motorer är att få tag i riktigt vass kam, men iofs. så har PPF något att erbjuda. Dock inga extremkammar för sugmotor, men det kan säkert funka.

Kompförhållandet måste upp, men det är svårt med frigång för ventiler beroende på lyft och duration på kam.

Ex. Min kam vid 0.3mm ventilspel 328gr in lyft 12.1mm, 314-316gr ut lyft 11.9. Detta ger med kammen nollad lyft på avgasventil ca:7mm. insug ca:3mm. (Gammal reservkam till Gr:A 635 bil går ej att få tag i).

Sen ihop med deckat block och rejält hyvlad topp, kolvarna tittar upp 0.6mm över blockets kant.

Ventilurtag i kolvarna på 7mm.

Detta ger ca:2mm frigång mellan ventil o kolv och ett kompförhållande på 11.0:1.

Sen är det lättat invägt o balanserat, kolvar o stakar osv.

Toppen är plastad (resta kanaler) adapterplatta, M5 spjällhus mm.

Det är rätt mycket gjort med motorn, svårt o sitta o räkna upp allt här tyvär så vill jag inte bjuda på för mycket då jag lagt ner rätt många kronor pga. två haverier men visst kan jag hjälpa till med lite saker inga probl. det svåra är att få tag i delar, mycket egen tillverkning.


Mvh/Henrik
3430cc sugis
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

vad är det som har orsakat haverierna? o vad va det som hände?

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Andersson:
De va ju inte den snälla modellen på kam de där inte! :wink: ..

Vem hjälpte dig med att plasta och resa kanalerna?

Se till att få igång maskinen och sedan filma lite bromsning å så så man kan lyssna och njuta :wink:

Mvh
Uffe
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Kammarna vi har utöagda i webshopen är standrad sortiment.

Vi kan ordna alla tänkbara profiler med valfri nockvinkel. Specialslipade med mindre bascikel för större excenter så att man kan passa in kam med 12mm lyft utan att slipa i lagerbockarna osv.

Allt går att ordna och leveranstiden är bara några veckor.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Orsaken till haveri är probl. som uppstår på lite högre varv 6000rpm och uppåt, hubben som håller vibdämpare och remhjul orkar inte klämma om vevaxeltappen och kommer i rörelse sen går det fort!

Sätter hela veven i svängningar och det går illa åt vev o lager mm.

Finns redan film från bromsning upp till 6900rpm. Men har ingenstans att lägga filmen.

Bäckis tänk om ni kunde fixat kammar efter eget önskemål för 1.5år sen då hade det suttit en annan i min bil.

Mvh/Henrik
3430cc sugis
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Motorn är byggd hos GMT tyvär finns det inte längre, ev. så finns det en kille som tar över och fixar toppjobb.

Min topp o spjällhus är där för tillf. för omplastning o portning (garrantijobb).

Mvh/Henrik
3430cc sugis
Post Reply