Startar inte?!?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Pernu
Posts: 44
Joined: 22 Nov 2005, 16:56
Location: Norrköping
Contact:

Startar inte?!?

Post by Pernu »

Tjena alla glada!

Jag har stöt på ett litet problem, jag har försökt att göra min E30 med M20B25 besikningsklar så jag har alltså plockat bort alla turbogrejer. Efter detta när jag försökte starta den så ville den inte hoppa igång men när jag tog bort lmm så går den men bara till ca: 2000 varv sen bludrar den bara, måste även hålla varv för att den inte ska dö. Så nu skulle jag vilja ha lite tips om vad det kan vara för fel.
Jag antar med tanke på att den funkar utan lmm att det kan ha någonting med programvaran att göra men eftersom jag inte har byggt bilen själv vet jag inte om det är byt programvara i den.
Brainstorma nu för jag har inte en aning!

Tack på förhand, mvh/ Pernu
If everthing seems under control, you just dont going fast enough!

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Det verkjar som att lmm har pajat för dig :( .

O då när du tar bort den då går den på nödprogramet, o blöddrar baar på toppvarven elelr så känns det som att det blir tändningsklipp på motorn.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Pernu
Posts: 44
Joined: 22 Nov 2005, 16:56
Location: Norrköping
Contact:

Post by Pernu »

Ok, byter ut den o testar men jag funderar fortfarande på det här med programvaran, de som snikkonverterar brukat de byta ut den?

mvh/ Pernu
If everthing seems under control, you just dont going fast enough!

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

orig. m20b25 lmm brukar man byta ut mot 535:ans..

så om du har orig lmm o ska köpa en ny så kan du lika gärna köpa en från 535:an..

detta har inte med din fråga att göra men ett bra tips..
hur mycket flödar dina spridare, om du har orig. eller 535:ans kan du investera i m5:ans 380cc spridare.. mycket bättre, o inte direkt dyra heller..
User avatar
Pernu
Posts: 44
Joined: 22 Nov 2005, 16:56
Location: Norrköping
Contact:

Post by Pernu »

Jag har en 535 lmm men har byt tillbaka till orginal för besiktning, jag har 465cc spridare med ett grundtryck på 3,5bar, kan detta vara ett problem att den får alldeles för mycket soppa utan turbo, vad ska man ha för grundtryck, med och utan turbo?
Kan man använda 535 lmm även när man ska besiktiga eller blir programet knasigt utan turbo?

mvh/ Pernu
If everthing seems under control, you just dont going fast enough!

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Med så stora spridare får den ju garanterat på tok för mycket soppa.. Måste vara att den fettar ner sig något hejdlöst..
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Med spridare som har dubbla bestyckningen jämtemot original så lär han nog få för mycket soppa ja.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Pernu
Posts: 44
Joined: 22 Nov 2005, 16:56
Location: Norrköping
Contact:

Post by Pernu »

Joo men vad ska jag ha för soppatryck då? Jag ligger på 3,5 med turbon men vet ej vad jag ska ställa den på orginal? Samt lmm frågan? :?

mvh/ Pernu
If everthing seems under control, you just dont going fast enough!

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar!
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Sätt dit originalspridarna och skruva ner till kanske 3 bar så blir det säkert jättebra!

Sedan så prövar du att koppla in din 325lmm så ska du se att det nog funkar.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

hehe så du har du 968:or.. kanske lite overkill med ditt effektuttag, men kan vara bra att ha ifall du ska uppgradera...

hur som helst.. med ett bränsletryck på 3.5 bar så borde dem flöda typ 435-445 cc eller liknande s¨du har garanterat för mycket soppa...

så gör som amplify säger... släng på originalspridare och dra ner trycket till 3 bar, vilket är originaltrycket, samt släng på orig. lmm så prövar du..
borde gå lite bättre..

lycka till..

mvh
Post Reply