Mossel - E36 M50 Turbo 560hk/635nm

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
mossel
Posts: 71
Joined: 24 Nov 2006, 12:37
Location: Skien - Norge
Contact:

Mossel - E36 M50 Turbo 560hk/635nm

Post by mossel »

BMW E36 M50B25 tic

Bilen før byggingen startet (2007)

Image

2008:

Image


M50B25 gått ca 150k som turbokonverteres:

-Bunndel-
Borret opp/honet
Planslipt
SPM Smidde råder m/ ARP bolter
Smidde JE stempler
8:1 kompresjon

-Topp-
Custom PPF insug
Accufab 70mm Spjell
Planslipt topp
Miraslipte ventiler
Cometic MLS 3mm toppaking
ARP toppbolter

-Motorstyring-
Haltech E6K datasprut
Haltech tenningssystem
6x 580cc Siemens Deka dyser
PPF Fuelrail
Walboro 255l bensinpumpe
Aeromotive BTR
Aeromotive Bensinfilter

-Overladning-
t3/t4 turbo for ekstern wastegate
Intercooler m/ alt av rør og slanger (600mm - 300mm - 76mm)
Høyglanspolert grenrør for underliggende turbo
Oljekjølerkit fra Victory Product Design
RFL dump
3" Rustfri eksos m/ 2x 3,5" stusser

-Kobling-
Sachs 618 Trykkplate (PPF)
4-pucks 228mm sinter lamell (PPF)
M20 Svinghjul

-Bremser-
356mm 8-stemplet K-Sport
Stålomspunnede bremseslanger

-Understell-
FK König Sport Coilovers
Diff sperre

-Interiør-
Jamex stoler med sparco understell
Digidash instrument
FIA godkjent helbur (WRC)
4-punkts LMS seler

Noen bilder fra bygget:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Slutten av 2007:

Image

Image

Nå:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by mossel on 14 Aug 2009, 11:19, edited 4 times in total.
E36 325tic - 560rwhp/635nm
User avatar
mossel
Posts: 71
Joined: 24 Nov 2006, 12:37
Location: Skien - Norge
Contact:

Post by mossel »

Skal til PPF 10.Juni for å mappe og bremse :D
E36 325tic - 560rwhp/635nm
User avatar
Johan_S
Posts: 33
Joined: 19 Sep 2007, 18:44
Location: Västerås

Post by Johan_S »

Riktigt läcker!
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

grymt läcker..väldigt lika min med tanke på färg och fälgar..
vart hru fått tag på adaptern till oljekylningen?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
mossel
Posts: 71
Joined: 24 Nov 2006, 12:37
Location: Skien - Norge
Contact:

Post by mossel »

moonzhine wrote:grymt läcker..väldigt lika min med tanke på färg och fälgar..
vart hru fått tag på adaptern till oljekylningen?


Hei.

Denne er kjøpt fra Victory Production Design i USA. Kostet rundt 5000,- NOK for denne ink. slanger og oljekjøler. Så det koster, men funker veldig bra!
E36 325tic - 560rwhp/635nm
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

okej..går tilloppet från röret som kommer upp i filterhållaren eller hur funkar de?man borde ju kunna tillverka en sån sj..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
mossel
Posts: 71
Joined: 24 Nov 2006, 12:37
Location: Skien - Norge
Contact:

Post by mossel »

moonzhine wrote:okej..går tilloppet från röret som kommer upp i filterhållaren eller hur funkar de?man borde ju kunna tillverka en sån sj..


Image

1) Her tas nedkjølt olje ut til turbo (man ser den går ned og under til grenrør siden)

2) Her hentes varm olje fra motoren og føres ut i oljekjølerne for så å gå tilbake til motoren. Grunnen til at det er to stk slanger er jo for å føre oljen tur/retur.

Dette lokket er produsert av VPD (Victory Production Design) i USA, her kjøpte jeg det det fra. Lokket fordeler oljen som allerede har vært innom motoren ut til kjølerne og den nedkjølte olje går til turbo og tilbake til motoren, knallbra løsning.

Så det kan nok lages, men er også ganske avansert.
E36 325tic - 560rwhp/635nm
User avatar
Mardo@estonia
Posts: 117
Joined: 26 May 2008, 11:33

Post by Mardo@estonia »

did'u bore block up to 84,5mm to?
just asking, i just bored my m50b25 block up to 84,5mm
and now i cant find M52B28 crank :?

your car is very nice, i never thougt that the bmw original rim is so sexy :twisted:
User avatar
mossel
Posts: 71
Joined: 24 Nov 2006, 12:37
Location: Skien - Norge
Contact:

Post by mossel »

Mardo@estonia wrote:did'u bore block up to 84,5mm to?
just asking, i just bored my m50b25 block up to 84,5mm
and now i cant find M52B28 crank :?

your car is very nice, i never thougt that the bmw original rim is so sexy :twisted:


Hi, yes i bored to 84,5mm!

I was kinda surprised myself with how the color on the rims matched :D
E36 325tic - 560rwhp/635nm
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Riktigt läcker.. Jag har aldrig gillat E36 egentligen men denna var riktigt go... bra jobbat!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
mossel
Posts: 71
Joined: 24 Nov 2006, 12:37
Location: Skien - Norge
Contact:

Post by mossel »

Nå har jeg ikke postet mye informasjon om turboen, men hvor mye rwhp kan jeg forvente meg av denne? 1.5bar ladetrykk.
E36 325tic - 560rwhp/635nm
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Fin bil.

Jag gillar detaljer som luftintagen i huven. Hur gjorde ni dessa hål?
User avatar
salis
Posts: 412
Joined: 08 May 2006, 21:05
Location: Stockholm

Post by salis »

Shysst kärra!

Bumper om ja inte ser fel ser det ut att vara samma typ av "galler" som det sitter längst upp på huven orginal dvs.. =)
User avatar
mossel
Posts: 71
Joined: 24 Nov 2006, 12:37
Location: Skien - Norge
Contact:

Post by mossel »

salis wrote:Shysst kärra!

Bumper om ja inte ser fel ser det ut att vara samma typ av "galler" som det sitter längst upp på huven orginal dvs.. =)


Delvis rett :D

Det er faktisk fra lufterillene i toppen av volvo panser (som normalt sett ligger side om side). Har sveiset inn disse, for litt ekstra kjøling!
E36 325tic - 560rwhp/635nm
User avatar
Mardo@estonia
Posts: 117
Joined: 26 May 2008, 11:33

Post by Mardo@estonia »

mossel, is the M52B28 crank to M50 block bolt-on, never tryed it so i have now one on my table but my block is far away :roll:
User avatar
Ola
Posts: 88
Joined: 05 Jun 2006, 16:56
Location: Norge
Contact:

Post by Ola »

Mardo@estonia wrote:mossel, is the M52B28 crank to M50 block bolt-on, never tryed it so i have now one on my table but my block is far away :roll:


Yes, it`s a direct fit!


Tøff bil Mossel.. FET farge! Angående effekt, så må du nok finne mere info om turboen din før en både kan gjette på effekt og ladetrykk..
Legg meg til på msn, så kan vi prate litt m50 turbo innimellom om du vil :)

Ola(A)sunndals.net (bytt (A) med @)
ola(A)sunndals.net
03` Audi A4 1.8TQ Brukis
92` Bmw 325 Coupe (2,8,CP, eagle,SC61 turbo ++)
x: E30 3.0 M-power
x: Audi 90Q 20v Turbo
x: M535i Turbo
Post Reply