Turbomating S14

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
TurboTore
Posts: 137
Joined: 30 Oct 2006, 20:14
Location: Oslo / Vinstra, Norge

Turbomating S14

Post by TurboTore »

En kompis vil ha mer krutt i M3'en sin og:

Noen som vet om det lar seg gjøre å snikturbokonvertere S14 med "bra" resultat?
Tenker da på å bruke orig. bunndel og 1.8 el. 3mm MLS. Muligens i kombinasjon med E85.

Hvor mye tåler std bunndel av trykk og hk? Og ikke minst; hva tåler drivverket?

Noen som som har prøvd dette?

takker for svar! :)
Normality is the death of personality

----------------------------------------------------
Prosjektet - M3 3.2 Turbo:

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929
TurboTore
Posts: 137
Joined: 30 Oct 2006, 20:14
Location: Oslo / Vinstra, Norge

Post by TurboTore »

:roll:
Normality is the death of personality

----------------------------------------------------
Prosjektet - M3 3.2 Turbo:

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929
steffe
Posts: 19
Joined: 29 Mar 2008, 21:26
Location: Spånga

Post by steffe »

Finns flera projektrådar om detta på lite olika ställen.
En är:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14121

Sök på S14 och turbo så kommer det nog upp en massa svar.
Mvh
Stefan Björklund
RWD=Right Wheel Drive
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

steffe wrote:Finns flera projektrådar om detta på lite olika ställen.
En är:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14121

Sök på S14 och turbo så kommer det nog upp en massa svar.
Men det finns nästan ingen som svarar på hans frågor eller som är snalika i lösningar mot vad han tänkt sig. Den du länkar till har defenitivt högre mål.


Jag är också intresserad av att läsa om samma sak.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Jag provade att köra med M5 3,6 kolvar. Svarvade lite på dom så jag kom till 8,5:1. Laddade 0,8 bar under provkörningen.

Dom kolvarna blev INTE långlivade direkt... Fast å andra sidan tror jag inte att tändmappen var riktigt riktig. :roll:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Känns som att det är fel maskin att snika på, får man ett motorskott där något mer än kolven pajar så blir det förmodligen dyrt och svårt att få tag i S14 delar. :roll:
/M|cke F@.gner
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

Micke wrote:Känns som att det är fel maskin att snika på, får man ett motorskott där något mer än kolven pajar så blir det förmodligen dyrt och svårt att få tag i S14 delar. :roll:
Så är det, men iaf jag tänkte inte snik i 325 snik turbo anda.
Utan riktigt sprut och så, men kanske inte helsmitt och o-ringat.

Eftersom iaf jag skulle tycka det var fint med 300-350hk.

Nu är jag väl mer nyfiken än nått, då annat har prioritet på den.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

runt 400hk kan jag tänka mej med mls o e85 men som sagt snika på en s14 känns fel. bättre att skaffa en m42 o köpa ett kit typ ala bonje o behålla s14 orginal i garaget
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Precis, med 1 bars övertryck i en snik M42 får man ut typ den effekten som ILiveToRide var ute efter 8) Kör man sen med en M3/328 låda så är det ju bara att lyfta i :)
/M|cke F@.gner
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

jorgen wrote:runt 400hk kan jag tänka mej med mls o e85 men som sagt snika på en s14 känns fel. bättre att skaffa en m42 o köpa ett kit typ ala bonje o behålla s14 orginal i garaget
Hahaha!! :lol: Tack så mycket för hjälpen att sälja mitt gamla turbokitt! :wink:

Skulle inte tro att en S14 utan smidda kolvar blir särskilt långlivad med 400Hk. Det är precis samma sak som att plocka 600Hk ur en 6:a. Det går. Men som alla vet, brukar rasa ett par kolvar under en säsong. :roll:
Det är dumsnålt att INTE köpa smidda grejor till en sån här maskin. Rasar det på fel sätt så ångrar man sig bittert!! :cry:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

stakarna borde ju klara sej ganska bra om man jämför med kolvarna men om man ändå ska bygga så gör det ordentligt från början för vi känner ju alla till hur det brukar bli, mycket vill ha mer....
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Post Reply