Balanseringsfråga..

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Balanseringsfråga..

Post by ZAK »

Undrar lite bara hur en balansering går till?
Väger man varje stake för sig och kolv för sig på en brevvåg
och försöker få dom att väga lika.
Var filar man..
Lill-ändan och stor-ändan har man med hört talas om
på stakarna..

Skulle gärna vilja ha en lite guide att gå efter och säkert några fler än mig..
Apoptygma
Posts: 35
Joined: 15 Jan 2006, 22:20
Location: Uppsala

Post by Apoptygma »

Kanske detta kan vara något för FAQen?
/Apoptygma

Kärrorna:
BMW 325 -88 (projektbilen)
BMW M3 GT -95 (ögonstenen)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det du nämer är viktning. Balansering utförs i en dynamisk maskin där vevaxeln, remskivor, svänghjul och tryckplatta roterar, ungefär som när du balanserar ett hjul.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Balanseringsfråga..

Post by peppe »

ZAK wrote:Undrar lite bara hur en balansering går till?
Väger man varje stake för sig och kolv för sig på en brevvåg
och försöker få dom att väga lika.
Var filar man..
Lill-ändan och stor-ändan har man med hört talas om
på stakarna..

Skulle gärna vilja ha en lite guide att gå efter och säkert några fler än mig..


Kolvarna kan du väga på en brevåg.

- Men då du ska vikta stor och lilländan på staken så måste du ha någon slags uppfinning.

Nu vet jag inte om det finns chefliga maskiner till detta, men då jag gjorde det så fick jag låna en hemma byggd pryl, hur illa nu det låter.

Det var en platta med en bussning för lilländan och stor ändan.

Sedan flera steg och lägga på vikter, sedan fick jag väga alla stakar och hitta den lättaste.

Sedan utgå från dom vikterna jag fick med den lättaste staken. Sedan var det bara att köra på.

Då jag hade rätt vikt låg staken helt spikrakt på plattan som staken vilade på.

Plattan staken låg på satt i någonslags ställning så den kunde tippa. Va fan vet inte hur jag ska förklara.

Vägde alla senare på brevågen bara för skojjs skull. Alla var exakt.

Om nu detta är rätt eller fel, eller folkrace vet jag inte, men dom jag lånade vågen av har ett par vassa maskiner :P
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

Så man kan inte väga in staken o lilländan för sig.duger det inte att bara väga in hela staken o kolv.det finns fina vågar med mine så om du lägger den första staken på den så kommer den ihåg hur mycket den väger och visar bara avvikande gram på dom övriga :wink: sen är det bara att fila
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Maskinen jag försöker berätta om lyckas ju me det, bara jag som är kass på förklara.

Även om du har en våg med minne, hur ska du lyckas lägga alla stakar rätt på vågen alla gånger? Samt om du bara lägger den platt ned så kommer du ju inte kunna vikta dom för sig?

Staken måste ju isf stå och balancera på något så att man först väger lilla sedan stora?

Äh, jag vet inte :P
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Peppe har rätt. Ska du väga in stakarna lika i lill och storända måste man slå ihop någon liten uppfinning där lilla och storända vägs genom att man hänger upp staken på något lämpligt vis.

Med smidda stakar finns det inte mkt att vinna. Lämnade och vägde en sats Verdi förut, och dom var 100% out of box.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag hittade tyvärr ingen bild på uppfinningen jag fick låna.

- Men jag har för mig att det kostar inte så hemskt många hundringar att få stakarna viktade stor och lillända? Kanske värt dom där kronorna, om man inte gillar att uppfinna :)
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

borde det inte funka att göra så här ?

Image

väger man in alla storändar till samma vikt och sedan "vänder" på staken
och väger in alla lilländar så borde ju alla stakar få samma vikt ?

eller tänker jag helt galet ?
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Ja det funkar men du måste se till att staken är helt i våg samt att den löper så lätt som möjligt i ställningen.
/M|cke F@.gner
Hemsö danne
Posts: 708
Joined: 21 Feb 2006, 13:39
Location: Härnösand

Post by Hemsö danne »

tänkte återuppliva tråden lite! :D

hoppas inte butchermardin blir :evil: för att jag snodde några av hans bilder!

här är bilder på hur en ställning kan se ut!

Image

Image

Image

Image
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: Balanseringsfråga..

Post by Pitbull »

ZAK wrote:Undrar lite bara hur en balansering går till?
Väger man varje stake för sig och kolv för sig på en brevvåg
och försöker få dom att väga lika.
Var filar man..
Lill-ändan och stor-ändan har man med hört talas om
på stakarna..

Skulle gärna vilja ha en lite guide att gå efter och säkert några fler än mig..


Jag tycker du ska lämna iväg det om du nu inte vet hur man gör.
Det är inte alls dyrt att göra de, jag betalade under 2 lappar för balansering och viktjustering på en motorfirma, visst, det va svart men det är inte mycket dyrare på papper.

Mvh Mattias
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

men hur viktigt är det egentligen att vikta stor och lillända då?

Räcker det inte att vikta staken bara, dvs få alla att väga lika.

så länge det itne är nån 1500 hk motor.
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Hemsö Danne, helt rätt som bilderna visar.
3430cc sugis
Hemsö danne
Posts: 708
Joined: 21 Feb 2006, 13:39
Location: Härnösand

Post by Hemsö danne »

Tror som sagt att det inte är skitnoga hura noga man väger in stor och lillände när det handlar om en original motor i stort sett!



Min lärare på skolan viktade/vägde in stakar och kolvar på en husbil,en diesel! den vart väldans rapp på gasen efter det! :D
sylta nr1
Posts: 27
Joined: 08 Nov 2006, 21:49
Location: ulricehamn

Post by sylta nr1 »

glöm inte bort vevaxeln bara i allt vevstaksbalanserande! Det är där det gör god nytta att ha balans! Även det småpengar i det stora hela. Finns nog många här som kan skriva under på vad gott en välbalanserad motor går!
Hemsö danne
Posts: 708
Joined: 21 Feb 2006, 13:39
Location: Härnösand

Post by Hemsö danne »

kom på det att...om man väger allt i lill och stor ända och totala vikten på stakar som är original så skiljer det säkert en hel del i vikt..då vet man juh hur noga det är! något som är så obalanserat kan juh hålla en hel bils livslängd i stort sett
Post Reply