Balanseringsfråga..
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Balanseringsfråga..
Undrar lite bara hur en balansering går till?
Väger man varje stake för sig och kolv för sig på en brevvåg
och försöker få dom att väga lika.
Var filar man..
Lill-ändan och stor-ändan har man med hört talas om
på stakarna..
Skulle gärna vilja ha en lite guide att gå efter och säkert några fler än mig..
Var filar man..
på stakarna..
Re: Balanseringsfråga..
ZAK wrote:Undrar lite bara hur en balansering går till?
Var filar man..
på stakarna..
Kolvarna kan du väga på en brevåg.
- Men då du ska vikta stor och lilländan på staken så måste du ha någon slags uppfinning.
Nu vet jag inte om det finns chefliga maskiner till detta, men då jag gjorde det så fick jag låna en hemma byggd pryl, hur illa nu det låter.
Det var en platta med en bussning för lilländan och stor ändan.
Sedan flera steg och lägga på vikter, sedan fick jag väga alla stakar och hitta den lättaste.
Sedan utgå från dom vikterna jag fick med den lättaste staken. Sedan var det bara att köra på.
Då jag hade rätt vikt låg staken helt spikrakt på plattan som staken vilade på.
Plattan staken låg på satt i någonslags ställning så den kunde tippa. Va fan vet inte hur jag ska förklara.
Vägde alla senare på brevågen bara för skojjs skull. Alla var exakt.
Om nu detta är rätt eller fel, eller folkrace vet jag inte, men dom jag lånade vågen av har ett par vassa maskiner
- tobbe tlrecond
Så man kan inte väga in staken o lilländan för sig.duger det inte att bara väga in hela staken o kolv.det finns fina vågar med mine så om du lägger den första staken på den så kommer den ihåg hur mycket den väger och visar bara avvikande gram på dom övriga sen är det bara att fila
Tobbe. L
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Maskinen jag försöker berätta om lyckas ju me det, bara jag som är kass på förklara.
Även om du har en våg med minne, hur ska du lyckas lägga alla stakar rätt på vågen alla gånger? Samt om du bara lägger den platt ned så kommer du ju inte kunna vikta dom för sig?
Staken måste ju isf stå och balancera på något så att man först väger lilla sedan stora?
Äh, jag vet inte
Även om du har en våg med minne, hur ska du lyckas lägga alla stakar rätt på vågen alla gånger? Samt om du bara lägger den platt ned så kommer du ju inte kunna vikta dom för sig?
Staken måste ju isf stå och balancera på något så att man först väger lilla sedan stora?
Äh, jag vet inte
Peppe har rätt. Ska du väga in stakarna lika i lill och storända måste man slå ihop någon liten uppfinning där lilla och storända vägs genom att man hänger upp staken på något lämpligt vis.
Med smidda stakar finns det inte mkt att vinna. Lämnade och vägde en sats Verdi förut, och dom var 100% out of box.
Med smidda stakar finns det inte mkt att vinna. Lämnade och vägde en sats Verdi förut, och dom var 100% out of box.
-
Re: Balanseringsfråga..
ZAK wrote:Undrar lite bara hur en balansering går till?
Var filar man..
på stakarna..
Jag tycker du ska lämna iväg det om du nu inte vet hur man gör.
Det är inte alls dyrt att göra de, jag betalade under 2 lappar för balansering och viktjustering på en motorfirma, visst, det va svart men det är inte mycket dyrare på papper.
Mvh Mattias
-
-