Pulssplitt, Från vilka rör ska jag ta wastegate rören?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Pulssplitt, Från vilka rör ska jag ta wastegate rören?
Håller på att bygga pulssplitt grenrör, men pga plats brist kan jag ej ta rören till wg direkt från kollektorn......
Vilka rör ska jag dra till wg:en, för att det ska bli så bra som möjligt?
123 går till första porten
456 går till andra porten
Vilka rör ska jag dra till wg:en, för att det ska bli så bra som möjligt?
123 går till första porten
456 går till andra porten
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Alltså du måste ju kunna få tillräckligt med flöde till wastegaten för att kunna styra laddtrycket, att bara dra från en av cylindrarna ur varje cylindergrupp - där 123 är ena och 456 är andra, räcker mest troligt inte. Kanske om du lyckas ta från 2 cylindrar ur varje grupp..
Vi kan inte svara på en sån fråga.. beror på hur grenröret ser ut och hur systemet kommer bete sig med de komponenter du valt.
Vi kan inte svara på en sån fråga.. beror på hur grenröret ser ut och hur systemet kommer bete sig med de komponenter du valt.
Jag tänkt ta dom väldigt nära kollektorn typ 50mm från flänsen mot turbon dock bara från två rör.....(inte direkt i kollektorn)
Tror ni inte det funkar?
Tror ni inte det funkar?
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Jag skulle inte kalla det för en kollektor det du har om det är bara 50 mm till flänsen.. men jag förstår vad du menar. Det är lite trångt under huven ibland..
Det kan fungera bra, men har du ett stort turbinhus kan det nog bli lätt att få laddtrycket att krypa uppåt istället för att regleras stabilt.
Det kan fungera bra, men har du ett stort turbinhus kan det nog bli lätt att få laddtrycket att krypa uppåt istället för att regleras stabilt.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
bmw_fredde wrote:Titta i min projekttråd på sidan 4 där ser du hur ja gjorde på mitt förra grenrör/turbo. anslutningen till wastegaten sitter i avgashuset! ska se om jag har några tydligare bilder ikväll...
Hade du pulssplitt turbo då?
Det är väl typ två kanaler i avgashuset då eller?
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
IQ-tuning wrote:bmw_fredde wrote:Titta i min projekttråd på sidan 4 där ser du hur ja gjorde på mitt förra grenrör/turbo. anslutningen till wastegaten sitter i avgashuset! ska se om jag har några tydligare bilder ikväll...
Hade du pulssplitt turbo då?
Det är väl typ två kanaler i avgashuset då eller?
twin entry kallas det avgashuset du har om du har ett gt40 ag
Tobbe. L
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km