Pulssplitt, Från vilka rör ska jag ta wastegate rören?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
IQ-tuning
Posts: 281
Joined: 20 Nov 2005, 23:51
Location: Trosa

Pulssplitt, Från vilka rör ska jag ta wastegate rören?

Post by IQ-tuning »

Håller på att bygga pulssplitt grenrör, men pga plats brist kan jag ej ta rören till wg direkt från kollektorn......

Vilka rör ska jag dra till wg:en, för att det ska bli så bra som möjligt?

123 går till första porten
456 går till andra porten
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Är det en kuggfråga?? :roll:
IQ-tuning
Posts: 281
Joined: 20 Nov 2005, 23:51
Location: Trosa

Post by IQ-tuning »

Nej då, något otydlig dock kanske......... :oops:

Spelar det någon roll om jag tar från 2 och 4 eller ska ja ta från 1 och 6, så menar jag?
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

IQ-tuning wrote:Nej då, något otydlig dock kanske......... :oops:

Spelar det någon roll om jag tar från 2 och 4 eller ska ja ta från 1 och 6, så menar jag?

tjena ser att du är från trosa! Vem är du?
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

123
456
?
:)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Går ju att dra ett rör från varje till wastegaten, såg någon bild är på forumnet någon som hade gjort så.

- Vad är det för bil du trycker ned det i eftersom att deti nte ryms? :O
User avatar
Alligator
Posts: 75
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Luleå
Contact:

Post by Alligator »

alltså rymdes de i min bil ryms de i din =)

posta lite bilder åt oss!
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Alltså du måste ju kunna få tillräckligt med flöde till wastegaten för att kunna styra laddtrycket, att bara dra från en av cylindrarna ur varje cylindergrupp - där 123 är ena och 456 är andra, räcker mest troligt inte. Kanske om du lyckas ta från 2 cylindrar ur varje grupp..

Vi kan inte svara på en sån fråga.. beror på hur grenröret ser ut och hur systemet kommer bete sig med de komponenter du valt.
IQ-tuning
Posts: 281
Joined: 20 Nov 2005, 23:51
Location: Trosa

Post by IQ-tuning »

Jag tänkt ta dom väldigt nära kollektorn typ 50mm från flänsen mot turbon dock bara från två rör.....(inte direkt i kollektorn)

Tror ni inte det funkar?
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Jag skulle inte kalla det för en kollektor det du har om det är bara 50 mm till flänsen.. men jag förstår vad du menar. Det är lite trångt under huven ibland.. ;)

Det kan fungera bra, men har du ett stort turbinhus kan det nog bli lätt att få laddtrycket att krypa uppåt istället för att regleras stabilt.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Titta i min projekttråd på sidan 4 där ser du hur ja gjorde på mitt förra grenrör/turbo. anslutningen till wastegaten sitter i avgashuset! ska se om jag har några tydligare bilder ikväll...
IQ-tuning
Posts: 281
Joined: 20 Nov 2005, 23:51
Location: Trosa

Post by IQ-tuning »

Ja just d, det lutar åt att jag svetsar på det på avgashuset istället.....

Det borde väl vara bästa sättet.....
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
IQ-tuning
Posts: 281
Joined: 20 Nov 2005, 23:51
Location: Trosa

Post by IQ-tuning »

bmw_fredde wrote:Titta i min projekttråd på sidan 4 där ser du hur ja gjorde på mitt förra grenrör/turbo. anslutningen till wastegaten sitter i avgashuset! ska se om jag har några tydligare bilder ikväll...


Hade du pulssplitt turbo då?
Det är väl typ två kanaler i avgashuset då eller?
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

IQ-tuning wrote:
bmw_fredde wrote:Titta i min projekttråd på sidan 4 där ser du hur ja gjorde på mitt förra grenrör/turbo. anslutningen till wastegaten sitter i avgashuset! ska se om jag har några tydligare bilder ikväll...


Hade du pulssplitt turbo då?
Det är väl typ två kanaler i avgashuset då eller?

twin entry kallas det avgashuset du har om du har ett gt40 ag
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
IQ-tuning
Posts: 281
Joined: 20 Nov 2005, 23:51
Location: Trosa

Post by IQ-tuning »

Ja just d!

Ska dra ett rör från varje kollektor, precis som jag tänkte från början.....
Det får plats, men det är j.vligt tajt!
Porsche 964
G:a bilen: BMW E30 M30 541Hk
-----------------------------
1x GSXR1000 '05
1x R1 '04
-----------------------------
Christian & Mikael Kascha
Post Reply