bmw 540i...

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

bmw 540i...

Post by bmw.nisse »

Är det någon som har dåliga erfarenheter av bmw 540?Har planer på en sån som dragbil...
det står mellan en 525 och 540.
har hört lösa rykten om att automaterna är klena stämmer det? :? :?
typ:akta dig för bilar som gott över 250000 utan renovering (lådan)


mvh/nisse!
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

skulle inte köpa nån 540 som gått över 250 000 mil.=)

lådan i sig är väl inte klen, är väl dom korkade plastkulorna i ventilhuset som brukar jävlas..
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

Post by bmw.nisse »

min bil visar km...
vad visar din?

för övrigt så tror jag alla har hört om plastkulorna.
men sitter dom i alla lådor eller är det någon årsmodell som man ska akta sig för eller är det helt enkelt så att det bara är att börja riva låda så
fort man får hem bilen?


därimot så har jag hört att den sliter av motorfestena.
men det är ju knappast ett prublem om man kör oproviserat...
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

Post by bmw.nisse »

oooo.....

just de är kulorna dyra?
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
Synthetic
Posts: 667
Joined: 17 May 2006, 09:37

Post by Synthetic »

bmw.nisse wrote:oooo.....

just de är kulorna dyra?
jag har ingen säker källa, men enligt honom jag snackade med som skulle byta olja + kulor i sin 540 e34 så kostade kulorna som fan.

någon vettigare person här i forumet kan kanske kommentera detta?
Alfred
Posts: 163
Joined: 26 Feb 2006, 22:32
Location: Malmö

Post by Alfred »

Kulorna i sig är inte så dyra, men oljan i dom lådorna kostar ca 250kr litern och när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter. Enligt dom flesta är det lådorna från 93 till tidiga 95or som är känsligast. Motorfästena är ju normalslitage, dom går sönder precis som allt annat. Men inte före 20000mil normalt. 540 är en kanonbil om man har råd att ha en.
Friskt kapat hälften försvunnet
Booonie
Posts: 271
Joined: 21 Nov 2005, 00:43
Location: Luleå

Post by Booonie »

Alfred wrote:Kulorna i sig är inte så dyra, men oljan i dom lådorna kostar ca 250kr litern och när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter. Enligt dom flesta är det lådorna från 93 till tidiga 95or som är känsligast. Motorfästena är ju normalslitage, dom går sönder precis som allt annat. Men inte före 20000mil normalt. 540 är en kanonbil om man har råd att ha en.
om jag inte minns helt fel så går det inte in mer än 3 L i lådan och oljan kostar absolut inte 250kr/L.
min 540 -93 har då inga som helst problem med kulorna och den har gårr 21000mil.
dock stötdämpare och fjädrar samt bromsar slits.
sen även bromsar och länkarmar.
men 540 är en fin bil.
bränsleförbrukningen i stadskörning är vell inte så rolig men landsväg drar den då under litern.
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

bmw.nisse wrote:min bil visar km...
vad visar din?

för övrigt så tror jag alla har hört om plastkulorna.
men sitter dom i alla lådor eller är det någon årsmodell som man ska akta sig för eller är det helt enkelt så att det bara är att börja riva låda så
fort man får hem bilen?


därimot så har jag hört att den sliter av motorfestena.
men det är ju knappast ett prublem om man kör oproviserat...
haha, snygg räddning =)
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

Post by bmw.nisse »

:D :D :D
tackar...
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

Post by bmw.nisse »

530 är det någe att ha eller bara en klen 540?...
:? :? :?
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
Synthetic
Posts: 667
Joined: 17 May 2006, 09:37

Post by Synthetic »

bmw.nisse wrote:530 är det någe att ha eller bara en klen 540?...
:? :? :?
530 är inte i närheten av 540 tycker jag iallfall
User avatar
bmw.nisse
Posts: 241
Joined: 19 Jun 2006, 16:29
Location: nyköping

Post by bmw.nisse »

ja de det blir nog 540...
tack!
bmw.nisse

Nissan 200sx med m50vanos+turbo
(driftingbil)
Alfred
Posts: 163
Joined: 26 Feb 2006, 22:32
Location: Malmö

Post by Alfred »

Kör du med 3l i din låda så är det nog mer metallspån än olja. Jag tänkte på lådan som sitter i 540 e39, där ska va en longlife olja. I den soms itter på e34 är det väl vanlig atf?
Booonie wrote:
Alfred wrote:Kulorna i sig är inte så dyra, men oljan i dom lådorna kostar ca 250kr litern och när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter. Enligt dom flesta är det lådorna från 93 till tidiga 95or som är känsligast. Motorfästena är ju normalslitage, dom går sönder precis som allt annat. Men inte före 20000mil normalt. 540 är en kanonbil om man har råd att ha en.
om jag inte minns helt fel så går det inte in mer än 3 L i lådan och oljan kostar absolut inte 250kr/L.
min 540 -93 har då inga som helst problem med kulorna och den har gårr 21000mil.
dock stötdämpare och fjädrar samt bromsar slits.
sen även bromsar och länkarmar.
men 540 är en fin bil.
bränsleförbrukningen i stadskörning är vell inte så rolig men landsväg drar den då under litern.
Friskt kapat hälften försvunnet
Alfred
Posts: 163
Joined: 26 Feb 2006, 22:32
Location: Malmö

Post by Alfred »

Kör du med 3l i din låda så är det nog mer metallspån än olja. Jag tänkte på lådan som sitter i 540 e39, där ska va en longlife olja. I den soms itter på e34 är det väl vanlig atf?
Booonie wrote:
Alfred wrote:Kulorna i sig är inte så dyra, men oljan i dom lådorna kostar ca 250kr litern och när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter. Enligt dom flesta är det lådorna från 93 till tidiga 95or som är känsligast. Motorfästena är ju normalslitage, dom går sönder precis som allt annat. Men inte före 20000mil normalt. 540 är en kanonbil om man har råd att ha en.
om jag inte minns helt fel så går det inte in mer än 3 L i lådan och oljan kostar absolut inte 250kr/L.
min 540 -93 har då inga som helst problem med kulorna och den har gårr 21000mil.
dock stötdämpare och fjädrar samt bromsar slits.
sen även bromsar och länkarmar.
men 540 är en fin bil.
bränsleförbrukningen i stadskörning är vell inte så rolig men landsväg drar den då under litern.
Friskt kapat hälften försvunnet
Booonie
Posts: 271
Joined: 21 Nov 2005, 00:43
Location: Luleå

Post by Booonie »

Alfred wrote:Kör du med 3l i din låda så är det nog mer metallspån än olja. Jag tänkte på lådan som sitter i 540 e39, där ska va en longlife olja. I den soms itter på e34 är det väl vanlig atf?
Booonie wrote:
Alfred wrote:Kulorna i sig är inte så dyra, men oljan i dom lådorna kostar ca 250kr litern och när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter. Enligt dom flesta är det lådorna från 93 till tidiga 95or som är känsligast. Motorfästena är ju normalslitage, dom går sönder precis som allt annat. Men inte före 20000mil normalt. 540 är en kanonbil om man har råd att ha en.
om jag inte minns helt fel så går det inte in mer än 3 L i lådan och oljan kostar absolut inte 250kr/L.
min 540 -93 har då inga som helst problem med kulorna och den har gårr 21000mil.
dock stötdämpare och fjädrar samt bromsar slits.
sen även bromsar och länkarmar.
men 540 är en fin bil.
bränsleförbrukningen i stadskörning är vell inte så rolig men landsväg drar den då under litern.
d ska inte fyllas på mer än 3L i lådan om man bara tappar ut oljan å sätter i ny.
vanlig atf olja i e34lådan ja
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
Synthetic
Posts: 667
Joined: 17 May 2006, 09:37

Post by Synthetic »

Alfred wrote:när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter.
Hur tusan kan det skilja 5 liter? Det är en hel del olja, 6-7 liter hade jag kunnat gå med på, men 6 till 11 liter, stor skillnad. Låter som att det är ett jävla badkar till automatlåda också
Post Reply