Är det någon som har dåliga erfarenheter av bmw 540?Har planer på en sån som dragbil...
det står mellan en 525 och 540.
har hört lösa rykten om att automaterna är klena stämmer det?
typ:akta dig för bilar som gott över 250000 utan renovering (lådan)
för övrigt så tror jag alla har hört om plastkulorna.
men sitter dom i alla lådor eller är det någon årsmodell som man ska akta sig för eller är det helt enkelt så att det bara är att börja riva låda så
fort man får hem bilen?
därimot så har jag hört att den sliter av motorfestena.
men det är ju knappast ett prublem om man kör oproviserat...
Kulorna i sig är inte så dyra, men oljan i dom lådorna kostar ca 250kr litern och när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter. Enligt dom flesta är det lådorna från 93 till tidiga 95or som är känsligast. Motorfästena är ju normalslitage, dom går sönder precis som allt annat. Men inte före 20000mil normalt. 540 är en kanonbil om man har råd att ha en.
Alfred wrote:Kulorna i sig är inte så dyra, men oljan i dom lådorna kostar ca 250kr litern och när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter. Enligt dom flesta är det lådorna från 93 till tidiga 95or som är känsligast. Motorfästena är ju normalslitage, dom går sönder precis som allt annat. Men inte före 20000mil normalt. 540 är en kanonbil om man har råd att ha en.
om jag inte minns helt fel så går det inte in mer än 3 L i lådan och oljan kostar absolut inte 250kr/L.
min 540 -93 har då inga som helst problem med kulorna och den har gårr 21000mil.
dock stötdämpare och fjädrar samt bromsar slits.
sen även bromsar och länkarmar.
men 540 är en fin bil.
bränsleförbrukningen i stadskörning är vell inte så rolig men landsväg drar den då under litern.
bmw.nisse wrote:min bil visar km...
vad visar din?
för övrigt så tror jag alla har hört om plastkulorna.
men sitter dom i alla lådor eller är det någon årsmodell som man ska akta sig för eller är det helt enkelt så att det bara är att börja riva låda så
fort man får hem bilen?
därimot så har jag hört att den sliter av motorfestena.
men det är ju knappast ett prublem om man kör oproviserat...
Kör du med 3l i din låda så är det nog mer metallspån än olja. Jag tänkte på lådan som sitter i 540 e39, där ska va en longlife olja. I den soms itter på e34 är det väl vanlig atf?
Booonie wrote:
Alfred wrote:Kulorna i sig är inte så dyra, men oljan i dom lådorna kostar ca 250kr litern och när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter. Enligt dom flesta är det lådorna från 93 till tidiga 95or som är känsligast. Motorfästena är ju normalslitage, dom går sönder precis som allt annat. Men inte före 20000mil normalt. 540 är en kanonbil om man har råd att ha en.
om jag inte minns helt fel så går det inte in mer än 3 L i lådan och oljan kostar absolut inte 250kr/L.
min 540 -93 har då inga som helst problem med kulorna och den har gårr 21000mil.
men 540 är en fin bil.
bränsleförbrukningen i stadskörning är vell inte så rolig men landsväg drar den då under litern.
Kör du med 3l i din låda så är det nog mer metallspån än olja. Jag tänkte på lådan som sitter i 540 e39, där ska va en longlife olja. I den soms itter på e34 är det väl vanlig atf?
Booonie wrote:
men 540 är en fin bil.
Alfred wrote:Kör du med 3l i din låda så är det nog mer metallspån än olja. Jag tänkte på lådan som sitter i 540 e39, där ska va en longlife olja. I den soms itter på e34 är det väl vanlig atf?
Booonie wrote:
men 540 är en fin bil.
d ska inte fyllas på mer än 3L i lådan om man bara tappar ut oljan å sätter i ny.
vanlig atf olja i e34lådan ja
Alfred wrote:när du tömt hela lådan och bytt kulorna så går där i mellan 6 och 11 liter.
Hur tusan kan det skilja 5 liter? Det är en hel del olja, 6-7 liter hade jag kunnat gå med på, men 6 till 11 liter, stor skillnad. Låter som att det är ett jävla badkar till automatlåda också