Oöppnad M50 = 406 whp :)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Det är verkligen sjukt med mos för att vara en oöppnad maskin Oavsett hur länge det håller
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Bmwandreas wrote:Räknar man på bmw:s effektangivelser är det ca 30% effektförlust mot vad dynapacken visar.
530 236hk = 157 whp
M5 3.8 = 240 whp
M3e46 = 250 whp
M5 e39 = 299 whp
man blir lite besviken när man läser sånt
Dock stämmer inte 30% förlust alla gånger? Patriks M635 (M635forever) fick 252whp på Bert-olas dyno. Den motorn har visserligen portade kanaler. Men orginal ska de ha 276 i motorn?
/Farre
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91
Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Om man räknar på det så hade just denna m50 runt 220hk på veven utan turbo (167*1,30=217,1).
Då bmw speccade den till 193hk original, men som de flesta vet så stämmer inte de siffrorna helt, de ligger väl ett 10tal hästar över det, men kan en sådan motor verkligen ha 220hk orörd ? Eller är det e85 och sprutet som gör det lilla extra?
Och det här med att de är underspeccade från fabrik gäller det bara e36:orna eller är det alla modeller ända till dom senaste. För jag tycker de nya bilarna har sjukt höga hk siffror om man jämför med typ e36:orna.
Då bmw speccade den till 193hk original, men som de flesta vet så stämmer inte de siffrorna helt, de ligger väl ett 10tal hästar över det, men kan en sådan motor verkligen ha 220hk orörd ? Eller är det e85 och sprutet som gör det lilla extra?
Och det här med att de är underspeccade från fabrik gäller det bara e36:orna eller är det alla modeller ända till dom senaste. För jag tycker de nya bilarna har sjukt höga hk siffror om man jämför med typ e36:orna.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
pizza wrote:Måste prova min Alpina nån dag, lär ju knäcppa din 3.3a på fingrarna....
Pizza
du funderade väl på en enklare m50turbo?
ju mer jag kollar på mina kvitton och de planer man har för framtiden så hade jag i ditt fall behållt alpinan och byggt på den. där har du diffen, 6-pet, lite volym och utseendet/utrustningen "gratis"
likväl som att behöva gå ner på 80-90k för att sälja den iaf.
Overcharged wrote:org. spolar har inte några inbyggda tändsteg, det är bara vanliga spolar.
hmm men man har sett flera överladdade M50 utan att ha vag spolarna. iofs så kostar dom nog inte så mycket men man måste få tag i kontaktstycken också så man kan skarva.
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
-
- Posts: 308
- Joined: 01 Nov 2009, 18:05
- Location: Falun
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
mikael_st wrote:Overcharged wrote:org. spolar har inte några inbyggda tändsteg, det är bara vanliga spolar.
hmm men man har sett flera överladdade M50 utan att ha vag spolarna. iofs så kostar dom nog inte så mycket men man måste få tag i kontaktstycken också så man kan skarva.
dom du sett då har nog inte kört med Vipec med andra ord.vet inte vad för mer sprut som måste ha tändsteg till varje spole lr om de bara e vipec?
Rasmus Olofsson||