Oöppnad M50 = 406 whp :)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Han har varvat ur den på 5an många gånger. Går riktigt fint!
Tippar på att den gått 30000 + mil.
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Det är verkligen sjukt med mos för att vara en oöppnad maskin :) Oavsett hur länge det håller 8)
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Jag har snart åkt två år med min oöppnade M50 på 468whp utan ett bekymmer. Varvar 7500 då det är ventilsläpp vid 7600. Har åkt över 260km/h säkert 40-50ggr. Så dom håller :D
User avatar
E24
Posts: 257
Joined: 05 Jun 2008, 18:00
Location: Åland / Gävle

Post by E24 »

Bmwandreas wrote:Räknar man på bmw:s effektangivelser är det ca 30% effektförlust mot vad dynapacken visar.

530 236hk = 157 whp
M5 3.8 = 240 whp
M3e46 = 250 whp
M5 e39 = 299 whp


man blir lite besviken när man läser sånt :P

Dock stämmer inte 30% förlust alla gånger? Patriks M635 (M635forever) fick 252whp på Bert-olas dyno. Den motorn har visserligen portade kanaler. Men orginal ska de ha 276 i motorn?

/Farre
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91

Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då var den inte standard. Men alla standardbilar jag kört har visat ca 30-40 % mindre.
User avatar
MrVain
Posts: 55
Joined: 23 Feb 2010, 08:24
Location: Ljusdal
Contact:

Post by MrVain »

Om jag minns rätt så hade en RS4 B7 med 420hk V8an i MotornNords dynapack 285WHP å då satt de supersprint avgas på den.

Tror många biltillverkare har lite höga effekt angivelser i motorn faktikst :) Låter ju lite väl mycket med 30%+ i drivlineförlust
theailer
Posts: 8
Joined: 06 May 2010, 09:42
Location: Sturup
Contact:

Post by theailer »

Om man räknar på det så hade just denna m50 runt 220hk på veven utan turbo (167*1,30=217,1).
Då bmw speccade den till 193hk original, men som de flesta vet så stämmer inte de siffrorna helt, de ligger väl ett 10tal hästar över det, men kan en sådan motor verkligen ha 220hk orörd ? Eller är det e85 och sprutet som gör det lilla extra?
Och det här med att de är underspeccade från fabrik gäller det bara e36:orna eller är det alla modeller ända till dom senaste. För jag tycker de nya bilarna har sjukt höga hk siffror om man jämför med typ e36:orna.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Den gick mycket bättre med sprut och E85. Det gäller alla bilar vi testat. Senast var det en Ford mustang Cobra Kenne Bell kompressor. Den ska ha 700hk men det var mellan 510-540 whp.
theailer
Posts: 8
Joined: 06 May 2010, 09:42
Location: Sturup
Contact:

Post by theailer »

Okey. Håller på att byta insug och konvertera min 323ti e36 till etanol och lämnade in min box till fekzen för mappning. Borde väl bli något liknande ?
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Måste prova min Alpina nån dag, lär ju knäcppa din 3.3a på fingrarna....

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Vilket sprut körde ni med till denna maskin ? :roll:

Är V.A.G spolarna ett måste, hänger inte orginal alls med ?
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

org. spolar har inte några inbyggda tändsteg, det är bara vanliga spolar.
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Grefven

Post by Grefven »

pizza wrote:Måste prova min Alpina nån dag, lär ju knäcppa din 3.3a på fingrarna....

Pizza



du funderade väl på en enklare m50turbo?

ju mer jag kollar på mina kvitton och de planer man har för framtiden så hade jag i ditt fall behållt alpinan och byggt på den. där har du diffen, 6-pet, lite volym och utseendet/utrustningen "gratis"

likväl som att behöva gå ner på 80-90k för att sälja den iaf.
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Overcharged wrote:org. spolar har inte några inbyggda tändsteg, det är bara vanliga spolar.


hmm men man har sett flera överladdade M50 utan att ha vag spolarna. iofs så kostar dom nog inte så mycket men man måste få tag i kontaktstycken också så man kan skarva.
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Fredriksson84
Posts: 308
Joined: 01 Nov 2009, 18:05
Location: Falun

Post by Fredriksson84 »

Kontaktstycken brukar inte vara några problem att beställa via vag/bilmetro.. spolarna går på strax under 600kr och såg nu att beställer man spolarna av AA grabbarna så ingår kontaktstycket
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

mikael_st wrote:
Overcharged wrote:org. spolar har inte några inbyggda tändsteg, det är bara vanliga spolar.


hmm men man har sett flera överladdade M50 utan att ha vag spolarna. iofs så kostar dom nog inte så mycket men man måste få tag i kontaktstycken också så man kan skarva.


dom du sett då har nog inte kört med Vipec med andra ord.vet inte vad för mer sprut som måste ha tändsteg till varje spole lr om de bara e vipec?
Rasmus Olofsson||
Post Reply