Pelko - BMW M3 E36 3.2l
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kikat lite men får inte fram nån direkt info om dem mer än att de sänker 35-55mm Fram, 20-40mm Bak.
Med andra ord ingen vettig info om hårdhet etc.. man vill veta.
Tog finfina bilder pelko men bara en miss, närmare bild på fjädrarna bl.a!
Här har du en Nürburgringspec modell lagom hård
(Länkar så man slipper kladda ner med orelevanta bilder som ej rör din bil)
http://i44.tinypic.com/301fr02.jpg
http://i44.tinypic.com/313ls83.jpg
(original fjädrar som står bredvid)
Som du ser, inte mycket fjädrande
320/220 fjädrar som ger ca 2.3Hz.
Med andra ord ingen vettig info om hårdhet etc.. man vill veta.
Tog finfina bilder pelko men bara en miss, närmare bild på fjädrarna bl.a!
Här har du en Nürburgringspec modell lagom hård
(Länkar så man slipper kladda ner med orelevanta bilder som ej rör din bil)
http://i44.tinypic.com/301fr02.jpg
http://i44.tinypic.com/313ls83.jpg
(original fjädrar som står bredvid)
Som du ser, inte mycket fjädrande
320/220 fjädrar som ger ca 2.3Hz.
[/quote]
Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning ![/quote]
Jasså..
Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning ![/quote]
Jasså..
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!!
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Sbuddz wrote:
Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning ![/quote]
Jasså..[/quote]
JA.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer bli sjukt bra Pelko
Samuel om nån borde veta hur grejerna ska ställas in
Samuel om nån borde veta hur grejerna ska ställas in
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Många upplever att fjädrarna i PSS9 kitet är lite för mjukt för "riktig" banåka. Då fjädrarna är progressiva så är det svårt att mäta fram exakt hårdhet men i Millways maskiner fick Samuel fram ca 75-80N/mm fram och 100N/mm bak. Det är inte stenhårt men bilen ska gå gata varje dag så det är inget alternativ än att börja byta ut några fjädrar innan jag kommer in i den fasen att jag upplever de för mjuka på bana. Men det krävs mååånga timmars körning innan jag kan börja klaga på dessa saker.
Ska man enbart åka bana så kan hårdare fjädrar vara ett alternativ från början. Dessutom så är nya fjädrar inga pengar i sammanhanget vad allt annat kostat. Hårdare krängare kompenserar nog en del också.
Känns kul att ha allt hemma iallafall, hoppas det blir kul att svänga sedan
Och givetvis har jag kontakt med Millway angående hur det ska ställas in...
Ska man enbart åka bana så kan hårdare fjädrar vara ett alternativ från början. Dessutom så är nya fjädrar inga pengar i sammanhanget vad allt annat kostat. Hårdare krängare kompenserar nog en del också.
Känns kul att ha allt hemma iallafall, hoppas det blir kul att svänga sedan
Och givetvis har jag kontakt med Millway angående hur det ska ställas in...
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
I helgen har allt godis monterats. Tack till A.Olsson för all hjälp
Det har varit helt utan bekymmer faktiskt, lite trångt med krängaren bak men annars så har det gått fint. Provkört och klart så är där inga oljud eller liknande vilket alltid känns skönt.
Det är galet vad roligt det är att jobba med riktiga saker. Allting passar och flyter på så fint, mycket genomarbetade produkter.
Har bara kört bilen en kort sväng på utsidan garaget men man känner att den är stum och go som den ska vara, nu kör man bil - inte åker bil.
De gamla stötdämparna var helt slut kan jag intyga, de va värre än två gamla cykelpumpar.
I samma veva som allting var nere så byggde jag och Anders om för M3 E46 skivor fram. Anledningen var för att jag hade skivor liggandes och det inte var så mycket jobb. Bra blev det.
Bilen är sjukt smutsig både i, under och på utsidan men det blir en ordentlig rekond av allt då allt är klart och våren välkomnat oss på riktigt.
För övrigt är allting klart inför den 7e och 8e Maj med BMW SC, det ser jag fram emot oerhört mycket.
På agendan här framöver återstår lack av diverse prylar, få hem riktiga klossar och vätska, göra en hjulinställning och sedan besiktiga bilen.
Bilder:
Inkörd och delvis nerskruvad.
Org vs Bilstein.
Två färdiga stötdämpare bak.
E46 skivor monterat.
Bilder på allt monterat och klart. På bilderna är bilen alldeles för låg fram och har max camber och caster...
Mvh
Det har varit helt utan bekymmer faktiskt, lite trångt med krängaren bak men annars så har det gått fint. Provkört och klart så är där inga oljud eller liknande vilket alltid känns skönt.
Det är galet vad roligt det är att jobba med riktiga saker. Allting passar och flyter på så fint, mycket genomarbetade produkter.
Har bara kört bilen en kort sväng på utsidan garaget men man känner att den är stum och go som den ska vara, nu kör man bil - inte åker bil.
De gamla stötdämparna var helt slut kan jag intyga, de va värre än två gamla cykelpumpar.
I samma veva som allting var nere så byggde jag och Anders om för M3 E46 skivor fram. Anledningen var för att jag hade skivor liggandes och det inte var så mycket jobb. Bra blev det.
Bilen är sjukt smutsig både i, under och på utsidan men det blir en ordentlig rekond av allt då allt är klart och våren välkomnat oss på riktigt.
För övrigt är allting klart inför den 7e och 8e Maj med BMW SC, det ser jag fram emot oerhört mycket.
På agendan här framöver återstår lack av diverse prylar, få hem riktiga klossar och vätska, göra en hjulinställning och sedan besiktiga bilen.
Bilder:
Inkörd och delvis nerskruvad.
Org vs Bilstein.
Två färdiga stötdämpare bak.
E46 skivor monterat.
Bilder på allt monterat och klart. På bilderna är bilen alldeles för låg fram och har max camber och caster...
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Bilen besiktigades igår med en 2´a och det var vänster färdbroms fram anliggning, det var bara ett misstag från min sida under bromsbytet så det löste sig 30 min efter besiktningen, så imorgon ska jag rulla in igen för att få tvåan släckt.
Har kört ca 35 mil sedan jag besiktigade igår och jag måste säga att chassit var dyrt men JÄVLIGT välinvesterat. Man känner att det är bra skit, har varit ute på öde skogsvägar och gasat ordentligt och det är däcken som stoppar om man ska köra riktigt fort. Så det känns skönt att man blev nöjd. Det enda jag inte riktigt kommer överens med är att vid hårda inbromsningar så ålar sig baken lite men med dagens hjulvinklar så är allt möjligt. Har max camber och caster fram men allt annat orört som det varit sedan jag köpte bilen. Bilen går som ett skott också och det känns riktigt härligt att hela bilen fungerar bra, starta, tanka och köra tills man tröttnar är rätt melodi för mig.
Innan licenskörningen den 7e Maj så ska jag ställa in hjulvinklarna, lacka diverse delar, montera bromsar från PEAN, kränga på r-däck på org fälgar och byta samtliga oljor. Utöver det blir det småsaker som att byta emblem osv så att den blir riktigt fin.
GT-fälgarna är monterade nu och de sitter riktigt bra och lackjobbet som gjordes av Pulverteknik i Kungälv är helt gudomligt. Bilder kommer i veckan när jag har tillgång till kamera igen.
Mvh
Har kört ca 35 mil sedan jag besiktigade igår och jag måste säga att chassit var dyrt men JÄVLIGT välinvesterat. Man känner att det är bra skit, har varit ute på öde skogsvägar och gasat ordentligt och det är däcken som stoppar om man ska köra riktigt fort. Så det känns skönt att man blev nöjd. Det enda jag inte riktigt kommer överens med är att vid hårda inbromsningar så ålar sig baken lite men med dagens hjulvinklar så är allt möjligt. Har max camber och caster fram men allt annat orört som det varit sedan jag köpte bilen. Bilen går som ett skott också och det känns riktigt härligt att hela bilen fungerar bra, starta, tanka och köra tills man tröttnar är rätt melodi för mig.
Innan licenskörningen den 7e Maj så ska jag ställa in hjulvinklarna, lacka diverse delar, montera bromsar från PEAN, kränga på r-däck på org fälgar och byta samtliga oljor. Utöver det blir det småsaker som att byta emblem osv så att den blir riktigt fin.
GT-fälgarna är monterade nu och de sitter riktigt bra och lackjobbet som gjordes av Pulverteknik i Kungälv är helt gudomligt. Bilder kommer i veckan när jag har tillgång till kamera igen.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
De gamla bilderna fungerar inte men kommer igång om en stund.
Har tagit lite nya bilder idag då jag köpte en ny systemkamera, med GT-fälgarna monterade. Lite halvskabbig innan småsaker lackats och den har fått en ordentlig rekond. Köpte även massa småsaker på BMW till bilen som synes på första bilden.
Mvh
Har tagit lite nya bilder idag då jag köpte en ny systemkamera, med GT-fälgarna monterade. Lite halvskabbig innan småsaker lackats och den har fått en ordentlig rekond. Köpte även massa småsaker på BMW till bilen som synes på första bilden.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com