Pelko - BMW M3 E36 3.2l

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Vad är det för hårdhet på fjädrarna?
Kommer bli fin gokart det dära! :)
Grefven

Post by Grefven »

pelko wrote: (ni som kör detta, vad rekommenderar ni för hårdhet på bana?)


här med samuel och åk samma inställningar som han har på sin ringenkärra. lär ju inte kunna bli bättre.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Fyfan pelko, detta blir smuutt kommer ligga som ett stryckjärn på vägen sen.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Grefven

Post by Grefven »

Krillian wrote:Fyfan pelko, detta blir smuutt kommer ligga som ett stryckjärn på vägen sen.


ja , detta är väghållning på riktigt och inte någon random coiloversats.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Grefven wrote:
Krillian wrote:Fyfan pelko, detta blir smuutt kommer ligga som ett stryckjärn på vägen sen.


ja , detta är väghållning på riktigt och inte någon random coiloversats.


Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning !
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Kikat lite men får inte fram nån direkt info om dem mer än att de sänker 35-55mm Fram, 20-40mm Bak.
Med andra ord ingen vettig info om hårdhet etc.. man vill veta.

Tog finfina bilder pelko men bara en miss, närmare bild på fjädrarna bl.a!

Här har du en Nürburgringspec modell lagom hård :wink:
(Länkar så man slipper kladda ner med orelevanta bilder som ej rör din bil)
http://i44.tinypic.com/301fr02.jpg
http://i44.tinypic.com/313ls83.jpg
(original fjädrar som står bredvid)

Som du ser, inte mycket fjädrande :wink:
320/220 fjädrar som ger ca 2.3Hz.
User avatar
Sbuddz
Posts: 239
Joined: 28 Aug 2009, 09:33
Location: Göteborg
Contact:

Post by Sbuddz »

[/quote]
Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning ![/quote]


Jasså..
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!! :)
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Sbuddz wrote:

Menar det, Millway är kung när de gäller väghållning ![/quote]


Jasså..[/quote]

JA.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tox
Posts: 191
Joined: 10 Dec 2005, 13:23
Location: Eskilstuna

Post by Tox »

Grefven wrote:
pelko wrote: (ni som kör detta, vad rekommenderar ni för hårdhet på bana?)


här med samuel och åk samma inställningar som han har på sin ringenkärra. lär ju inte kunna bli bättre.


Samuel kör inte med detta kit på sin e36:a...
Grefven

Post by Grefven »

Ok, då har jag fått fel för mig. Han kan säkert komma med något tips iaf ;-)
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Kommer bli sjukt bra Pelko :)

Samuel om nån borde veta hur grejerna ska ställas in :wink:
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Många upplever att fjädrarna i PSS9 kitet är lite för mjukt för "riktig" banåka. Då fjädrarna är progressiva så är det svårt att mäta fram exakt hårdhet men i Millways maskiner fick Samuel fram ca 75-80N/mm fram och 100N/mm bak. Det är inte stenhårt men bilen ska gå gata varje dag så det är inget alternativ än att börja byta ut några fjädrar innan jag kommer in i den fasen att jag upplever de för mjuka på bana. Men det krävs mååånga timmars körning innan jag kan börja klaga på dessa saker.

Ska man enbart åka bana så kan hårdare fjädrar vara ett alternativ från början. Dessutom så är nya fjädrar inga pengar i sammanhanget vad allt annat kostat. Hårdare krängare kompenserar nog en del också.

Känns kul att ha allt hemma iallafall, hoppas det blir kul att svänga sedan 8)

Och givetvis har jag kontakt med Millway angående hur det ska ställas in...
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

I helgen har allt godis monterats. Tack till A.Olsson för all hjälp :)

Det har varit helt utan bekymmer faktiskt, lite trångt med krängaren bak men annars så har det gått fint. Provkört och klart så är där inga oljud eller liknande vilket alltid känns skönt.

Det är galet vad roligt det är att jobba med riktiga saker. Allting passar och flyter på så fint, mycket genomarbetade produkter.

Har bara kört bilen en kort sväng på utsidan garaget men man känner att den är stum och go som den ska vara, nu kör man bil - inte åker bil.

De gamla stötdämparna var helt slut kan jag intyga, de va värre än två gamla cykelpumpar.

I samma veva som allting var nere så byggde jag och Anders om för M3 E46 skivor fram. Anledningen var för att jag hade skivor liggandes och det inte var så mycket jobb. Bra blev det.

Bilen är sjukt smutsig både i, under och på utsidan men det blir en ordentlig rekond av allt då allt är klart och våren välkomnat oss på riktigt.

För övrigt är allting klart inför den 7e och 8e Maj med BMW SC, det ser jag fram emot oerhört mycket.

På agendan här framöver återstår lack av diverse prylar, få hem riktiga klossar och vätska, göra en hjulinställning och sedan besiktiga bilen.

Bilder:

Inkörd och delvis nerskruvad.
Image

Org vs Bilstein.
Image

Två färdiga stötdämpare bak.
Image

E46 skivor monterat.
Image

Bilder på allt monterat och klart. På bilderna är bilen alldeles för låg fram och har max camber och caster...
Image

Image

Image

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Fint pelko!
Ja ca 75-80N/mm fram och 100N/mm bak var inte så mycket att hänga i granen vid bankörning.
Men i ditt fall så är dom nog ypperliga då du ska bruka till vardags och då är komfort en väldigt hög prio än en stenhård bil! :)
User avatar
korre
Posts: 782
Joined: 05 Oct 2007, 21:48
Location: Stockholm
Contact:

Post by korre »

Ser kanon ut!
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Bilen besiktigades igår med en 2´a och det var vänster färdbroms fram anliggning, det var bara ett misstag från min sida under bromsbytet så det löste sig 30 min efter besiktningen, så imorgon ska jag rulla in igen för att få tvåan släckt.

Har kört ca 35 mil sedan jag besiktigade igår och jag måste säga att chassit var dyrt men JÄVLIGT välinvesterat. Man känner att det är bra skit, har varit ute på öde skogsvägar och gasat ordentligt och det är däcken som stoppar om man ska köra riktigt fort. Så det känns skönt att man blev nöjd. Det enda jag inte riktigt kommer överens med är att vid hårda inbromsningar så ålar sig baken lite men med dagens hjulvinklar så är allt möjligt. Har max camber och caster fram men allt annat orört som det varit sedan jag köpte bilen. Bilen går som ett skott också och det känns riktigt härligt att hela bilen fungerar bra, starta, tanka och köra tills man tröttnar är rätt melodi för mig.

Innan licenskörningen den 7e Maj så ska jag ställa in hjulvinklarna, lacka diverse delar, montera bromsar från PEAN, kränga på r-däck på org fälgar och byta samtliga oljor. Utöver det blir det småsaker som att byta emblem osv så att den blir riktigt fin.

GT-fälgarna är monterade nu och de sitter riktigt bra och lackjobbet som gjordes av Pulverteknik i Kungälv är helt gudomligt. Bilder kommer i veckan när jag har tillgång till kamera igen.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

De gamla bilderna fungerar inte men kommer igång om en stund.

Har tagit lite nya bilder idag då jag köpte en ny systemkamera, med GT-fälgarna monterade. Lite halvskabbig innan småsaker lackats och den har fått en ordentlig rekond. Köpte även massa småsaker på BMW till bilen som synes på första bilden.

Image

Image

Image

Image

Image

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Post Reply