Pelko - BMW M3 E36 3.2l
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Pelko - BMW M3 E36 3.2l
Det finns säkert en del som läst mina tidigare projekktrådar men främst den senaste om min Imolaröda E30. Jag har tröttnat på att ha en bil helt i delar och suget för att skruva ihop allt så det blir tillräckligt bra finns inte idag. Jag ska låta bilen stå tills suget finns igen att skruva.
I vinter tänkte jag "ta det lugnt" med bilar och enbart göra små modifieringar. Detta var rätt svårt innan jag hade någon bil, så jag köpte mig en BMW M3 E36 3.2l.
Bilen i fråga är Frankrike-import år 2000 och har idag passerat 15.000 mil. Alcantra/mocca-inredning och helt original överallt utöver powerflexbussningar som någon tidigare ägare monterat. Finns inte många originalbussningar kvar i bilen.
Trådens innehåll kommer inte intressera er som söker ett projekt där bilen rivs i molekyler. Jag tror projektet snarare intresserar er som vill se en förfinad M3´a som nästa år kommer rulla mycket på bana. Jag kommer fota väldigt mycket och lägga in många bilder, som jag tidigare brukar göra i mina projekttrådar. Så mycket bilder på små, diskreta, fräna, lämpliga och inte minst, nödvändiga uppdateringar kommer ske.
Jag har lite planer inför nästa år och vi får se hur dessa ändras med tiden. Jag kommer köra bilen året om, även vintertid, så bilen kommer inte bli stående längre stunder.
Planerna är kortfattat:
* Ordentlig genomgång av hela bilen. Byta slitna komponenter, rostiga skruvar, glappande delar osv. Hjulhus, underrede och chassidetaljer ska rengöras noga, på plats.
* En sitta-still stol för banåkning, org stolar ska sitta i för gatkörning.
* Lämplig ratt för skönare grepp.
* Till våren ska samtliga bromsskivor bytas ut. Vettigare belägg ska monteras ihop med
någon lämplig bromsvätska och givetvis stålomspunna bromsslangar.
* Bussningarna sitter i redan, får se hur de fungerar vid aktiv och hård körning. Något
chassie-kit ska inhandlas. Vilket återstår att se till våren.
* Org 17" hjulen ska blästras och lackas och få R-däck monterade.
* 4st CSL-fälgar ska köpas för gatkörning.
* Annat avgassystem för mindre vikt och fränare ljud.
* Stötfångare fram och bak samt speglar ska lackas till våren så de blir fräsha.
Utöver de lite större sakerna ovan så ska en ordentlig service för motorn göras och jag ska putsa och förfina det mesta. Bilen kommer inte bli en renodlad banbil utan snarare än förfinad M3a som har kvar lite av sin original-changer.
Jag kommer löpande lägga in uppdateringar som sker. Det hade varit kul att redan i år prova bankörning men jag känner att det blir för tidigt då jag nyss köpte bilen och bromsarna som sitter på nu knappt klarar aktiv gatkörning, de har varit med några mil.
Tips och åsikter är alltid välkomna, oavsett sort!
Jag skrev lite om hur jag upplevde bilen igår. Det kan ni läsa om här om ni är intresserade: http://www.zatzy.com/media/354575-text-ny-bil-bmw-m3-e36.html
Bilder:
Här är en bild med CSL-hjulen PS´ade på min bil. E46an äger en kompis till mig.
Mvh
I vinter tänkte jag "ta det lugnt" med bilar och enbart göra små modifieringar. Detta var rätt svårt innan jag hade någon bil, så jag köpte mig en BMW M3 E36 3.2l.
Bilen i fråga är Frankrike-import år 2000 och har idag passerat 15.000 mil. Alcantra/mocca-inredning och helt original överallt utöver powerflexbussningar som någon tidigare ägare monterat. Finns inte många originalbussningar kvar i bilen.
Trådens innehåll kommer inte intressera er som söker ett projekt där bilen rivs i molekyler. Jag tror projektet snarare intresserar er som vill se en förfinad M3´a som nästa år kommer rulla mycket på bana. Jag kommer fota väldigt mycket och lägga in många bilder, som jag tidigare brukar göra i mina projekttrådar. Så mycket bilder på små, diskreta, fräna, lämpliga och inte minst, nödvändiga uppdateringar kommer ske.
Jag har lite planer inför nästa år och vi får se hur dessa ändras med tiden. Jag kommer köra bilen året om, även vintertid, så bilen kommer inte bli stående längre stunder.
Planerna är kortfattat:
* Ordentlig genomgång av hela bilen. Byta slitna komponenter, rostiga skruvar, glappande delar osv. Hjulhus, underrede och chassidetaljer ska rengöras noga, på plats.
* En sitta-still stol för banåkning, org stolar ska sitta i för gatkörning.
* Lämplig ratt för skönare grepp.
* Till våren ska samtliga bromsskivor bytas ut. Vettigare belägg ska monteras ihop med
någon lämplig bromsvätska och givetvis stålomspunna bromsslangar.
* Bussningarna sitter i redan, får se hur de fungerar vid aktiv och hård körning. Något
chassie-kit ska inhandlas. Vilket återstår att se till våren.
* Org 17" hjulen ska blästras och lackas och få R-däck monterade.
* 4st CSL-fälgar ska köpas för gatkörning.
* Annat avgassystem för mindre vikt och fränare ljud.
* Stötfångare fram och bak samt speglar ska lackas till våren så de blir fräsha.
Utöver de lite större sakerna ovan så ska en ordentlig service för motorn göras och jag ska putsa och förfina det mesta. Bilen kommer inte bli en renodlad banbil utan snarare än förfinad M3a som har kvar lite av sin original-changer.
Jag kommer löpande lägga in uppdateringar som sker. Det hade varit kul att redan i år prova bankörning men jag känner att det blir för tidigt då jag nyss köpte bilen och bromsarna som sitter på nu knappt klarar aktiv gatkörning, de har varit med några mil.
Tips och åsikter är alltid välkomna, oavsett sort!
Jag skrev lite om hur jag upplevde bilen igår. Det kan ni läsa om här om ni är intresserade: http://www.zatzy.com/media/354575-text-ny-bil-bmw-m3-e36.html
Bilder:
Här är en bild med CSL-hjulen PS´ade på min bil. E46an äger en kompis till mig.
Mvh
Last edited by pelko on 25 Sep 2009, 22:30, edited 1 time in total.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Nice med m3 pelko!!
Sitter nog jäkligt fint med csl fälgar på den där!!
Sitter nog jäkligt fint med csl fälgar på den där!!
- BMW 325IM e30 -
http://www.garaget.org/mcn
http://www.garaget.org/mcn
- Tjottirotti
- Posts: 764
- Joined: 23 Jun 2007, 19:59
- Location: Göteborg / Karlstad
Styr om servern till bilderna. Kan ej se dem
- Min portfolio
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kmdev.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Grattis till M3an roliga bilar
sen e det nog en bil du inte förlorar pengar på om du vårdar den håller i orginalskick, kör sommarhalvåret osv, då sjunker en svenssonbil 100ggr snabbare, så löser man försäkringsbiten så är det eg en relativt billig bil att äga.
sen e det nog en bil du inte förlorar pengar på om du vårdar den håller i orginalskick, kör sommarhalvåret osv, då sjunker en svenssonbil 100ggr snabbare, så löser man försäkringsbiten så är det eg en relativt billig bil att äga.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Dags att uppdatera lite smått.
Har kört väldigt mycket och då jag jobbar natt så är det oftast tomt på vägarna vilket innebär att bilen har fått gå lite snabbare än vanligt. Har kört 34mil på en tank, dvs 63l. Den drar sås om man kör aktivt men jag har kört mer lugnt än aktivt så jag tycker det är lite väl mycket. Ni som kört bana med M3 3.2l, vad har förbrukningen legat på? Körde GBG-Sthlm med 3st i bilen och då låg förbrukningen på 0.89l/milen. Fiskörning.
Jag har varit inne på BMW idag och fick beställt lite småsaker. Har haft lite problem med en liten oljeläcka i bakkant utav motorn, beställde en plugg och en tätning runt pluggen, verkar tydligen vara vanligt att dessa läcker. Köpte även nya torkarblad vilket var absolut nödvändigt men även ett spolarmunstycke i fronten för fina 520kr. 2x3cm plast är det, mycket för pengarna
K-staget höger fram är sopslut så ett nytt sådant fick det också bli som jag ska byta snarast. I övrigt fungerar bilen bra och bakdäcken är slut efter lite lek.
Monterade även ett M3 emblem idag, vad tycker ni om det? Jag är inte helt säker om jag ska ha kvar det.
Bjuder på lite bilder jag och en kompis tog idag. Mek-bilder kommer framöver.
E46´an är mer eller mindre exakt 100kg tyngre än E36´an.
Mvh
Har kört väldigt mycket och då jag jobbar natt så är det oftast tomt på vägarna vilket innebär att bilen har fått gå lite snabbare än vanligt. Har kört 34mil på en tank, dvs 63l. Den drar sås om man kör aktivt men jag har kört mer lugnt än aktivt så jag tycker det är lite väl mycket. Ni som kört bana med M3 3.2l, vad har förbrukningen legat på? Körde GBG-Sthlm med 3st i bilen och då låg förbrukningen på 0.89l/milen. Fiskörning.
Jag har varit inne på BMW idag och fick beställt lite småsaker. Har haft lite problem med en liten oljeläcka i bakkant utav motorn, beställde en plugg och en tätning runt pluggen, verkar tydligen vara vanligt att dessa läcker. Köpte även nya torkarblad vilket var absolut nödvändigt men även ett spolarmunstycke i fronten för fina 520kr. 2x3cm plast är det, mycket för pengarna
K-staget höger fram är sopslut så ett nytt sådant fick det också bli som jag ska byta snarast. I övrigt fungerar bilen bra och bakdäcken är slut efter lite lek.
Monterade även ett M3 emblem idag, vad tycker ni om det? Jag är inte helt säker om jag ska ha kvar det.
Bjuder på lite bilder jag och en kompis tog idag. Mek-bilder kommer framöver.
E46´an är mer eller mindre exakt 100kg tyngre än E36´an.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Thörn wrote:var hittade du den där vågen?
200m från Statoil Gasklockan in mot Kruthusgatan.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Har kört och kört och bilen är djävulskt rolig och drar redigt med sås
Har monterat ett fjäderbensstag och även ett öppet luftfilter idag. Filtret var jag nyfiken på hur det skulle påverka respons, ljud och effekt. Och som väntat blev bilen slöare på lägre varv, lät som en EPA-traktor IRL (halvgött på film) och responsen var det ingen skillnad på även om ljudet lurar en mycket.
Så filtret monterade jag av 2h efter att jag satte på det och nu har jag original igen. Känns bäst.
Hivade även ur mattan under huven, ska tvätta huven och mattan sedan får jag se om mattan åker tillbaka. Ingen direkt viktbesparning då den vägde ett par gram bara
Ska förhoppningsvis åka och hämta ett Ferrita avgassystem imorgon, om ingen annan köper det före mig. Ska bli kul att höra motorn sjunga ut ordentligt på riktigt vis.
Har filmat två jättekorta snuttar idag med mobilen, får se om jag orkar fixa dom och lägga upp. Bättre än inget alls kanske.
På söndag är det 201m på Bananpiren i Göteborg, ska köra för skoj skull för att se vad bilen är kapabel till.
Bilder:
Filter + stag.
Med matta.
Utan matta ser huven fläckig ut på bild. Skuggorna lurar det mycket.
Mvh
Har monterat ett fjäderbensstag och även ett öppet luftfilter idag. Filtret var jag nyfiken på hur det skulle påverka respons, ljud och effekt. Och som väntat blev bilen slöare på lägre varv, lät som en EPA-traktor IRL (halvgött på film) och responsen var det ingen skillnad på även om ljudet lurar en mycket.
Så filtret monterade jag av 2h efter att jag satte på det och nu har jag original igen. Känns bäst.
Hivade även ur mattan under huven, ska tvätta huven och mattan sedan får jag se om mattan åker tillbaka. Ingen direkt viktbesparning då den vägde ett par gram bara
Ska förhoppningsvis åka och hämta ett Ferrita avgassystem imorgon, om ingen annan köper det före mig. Ska bli kul att höra motorn sjunga ut ordentligt på riktigt vis.
Har filmat två jättekorta snuttar idag med mobilen, får se om jag orkar fixa dom och lägga upp. Bättre än inget alls kanske.
På söndag är det 201m på Bananpiren i Göteborg, ska köra för skoj skull för att se vad bilen är kapabel till.
Bilder:
Filter + stag.
Med matta.
Utan matta ser huven fläckig ut på bild. Skuggorna lurar det mycket.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Hittade den
http://www.hitta.se/gatubild/?gvX=64056 ... 601&gvH=23
Hoppas också köra lite på piren det sista för sesången om jag får ihop min m50 rova sen e det fan dax att ställa undan och börja ta tag i karosseriet för min del.
http://www.hitta.se/gatubild/?gvX=64056 ... 601&gvH=23
Hoppas också köra lite på piren det sista för sesången om jag får ihop min m50 rova sen e det fan dax att ställa undan och börja ta tag i karosseriet för min del.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
bullen! wrote:bra val med filtret. det blir turbulent vid lmm så det blir skit av det.
Japp jag vet, helst ska man ju ha ett rör i mellan men nu fanns varken tiden eller orken att montera ett sådant då det är ont om plats. Men det känns inte rätt med sån skit ändå
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com