Fernis & Patriks E21 - 664whp/861wnm 9,87s 233km/h TILL SALU

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

som nämnt..

det där ser ut som en kkk k29.
Måtten stämmer in på en K29, och låter alldeles för mycket för en k27:a.
Sedan ser kompressorhuset annorlunda ut på k27:an.

lånar ivars annonsbild här
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=50653

Din turbo ser ut att vara likadan som den jag har liggandes för nästa motor.
Satsar 50cent på att det är 12cm2 avgashus :lol:..

hur som, bra val, tror den kommer bli ruggig :)
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Smeden
Posts: 160
Joined: 23 Sep 2006, 09:34

Post by Smeden »

Ryktena sejer att turbokompressorn är inhandlad av en kille som heter Martin bosatt i Rimbo.
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

xelerator wrote:som nämnt..

det där ser ut som en kkk k29.
Måtten stämmer in på en K29, och låter alldeles för mycket för en k27:a.
Sedan ser kompressorhuset annorlunda ut på k27:an.

lånar ivars annonsbild här
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=50653

Din turbo ser ut att vara likadan som den jag har liggandes för nästa motor.
Satsar 50cent på att det är 12cm2 avgashus :lol:..

hur som, bra val, tror den kommer bli ruggig :)

Okej, a jag vet inte enligt TTR Jompa är det en 27a :P men vet ej blir nog bra iaf, spela roll va den heter :)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Smeden wrote:Ryktena sejer att turbokompressorn är inhandlad av en kille som heter Martin bosatt i Rimbo.

Yes stämmer mycket bra, han är ju kungen på turbos helt klart hahaha ;)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Var ut till garaget idag och rev ur maskin från e21an, plockade även av tråget för att ta en titt och upptäckte då detta:

Undra hur länge vi kört med en krokig stake? hahaha :D
Image
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

För mycket cylindertryck:)
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Bmwandreas wrote:För mycket cylindertryck:)

Vilket beror på? vore bra att veta så man kan göra rätt till nästa gång,
hade iofs ändå tänkt köpa en uppsättning smidda stakar i vinter från er men kanske lite mycket komp att köra med original?
är väl över 10 i komp i en icke vanos?

MVH
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Högt laddtryck på mellanregister och hög kompression ihop med orig kammar = högt cylindertryck.

Mycket bättre att ladda mer på höga varv än tvärs om ifall man ska köra med orig prylar..
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Bmwandreas wrote:Högt laddtryck på mellanregister och hög kompression ihop med orig kammar = högt cylindertryck.

Mycket bättre att ladda mer på höga varv än tvärs om ifall man ska köra med orig prylar..

Okok, du tror inte det är nå problem att fortsätta köra samma komp med lite större turbo till nästa år med en uppsättning smidda stakar fast med original kolvar?

Ska åka dubbla insugkammar och smidda stakar samt 62mm turbo var planen.
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jo ska du köra mer effekt kommer ringlanden spricka. Men du kan ha tur att det håller en bra stund eller direkt..
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Bmwandreas wrote:Jo ska du köra mer effekt kommer ringlanden spricka. Men du kan ha tur att det håller en bra stund eller direkt..
Jo så är det ju får se hur det blir om man testar eller om det blir kolvar också är inte ute efter någon monstereffekt men iaf 100whp till får se hur det blir, tacksam för svar iaf :)
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Post by Fernis1 »

Var ut idag till garaget och plockade isär motorn, nästan alla stakar var lite krokiga inte alls mycket men lite sen så såg det lite sådär ut med någon kolv osv, lite bilder:

Image
Image
Image
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Där har det knastrat lite. Sjukt att packingen var hel om det såg ut sådär på kolven :o
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

så effekten kan nog funka, om ärtan får mappa bort knastret åt dig ;)

spikningar orsakar sjujävla cylindertryck
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bmwandreas wrote:Där har det knastrat lite. Sjukt att packingen var hel om det såg ut sådär på kolven :o
Sjukt att pundiga grejer håller så pass bra ändå ;) eller vad säger du Färnblom :lol: 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

Fan vad fina stakar :) Ser lite ledsen ut :roll:
Kul att det inte hann rasa helt iaf!
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

m_ellisson wrote:Fan vad fina stakar :) Ser lite ledsen ut :roll:
Kul att det inte hann rasa helt iaf!
kul att det finns 2st lyckoknuttar på ppf iallafall... Fernis & karel :)

en annan kan ju inte ens få en fluga i tanken utan att motorn sprängs... Då råkar den kråla igenom 044orna, spikdyka genom bränselfiltret och sen sprängas in i fuelrailen så alla cylindrar får för lite soppa...

tur man åker e85 :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply