Besiktning...

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
TurboFall
Posts: 339
Joined: 21 Nov 2005, 19:46
Location: Eskilstuna

Post by TurboFall »

bmw_fredde wrote:
TurboFall wrote:Jag tror att det är bättre att inte besikta alls en att åka in med turbo :oops:


Å besiktar du inte alls så stannar snuten dig så fort dom ser dig!
jag har blivit tagen av snuten med turbo i bilen och ja fick helt vanlig ombesiktning!

om man har otur kanske dom stoppar en,men har du litaflax oxh inte åker inne i stan helatiden så ska det nog gå bra.
______________
BMW ///M5 3.6L -91
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

polarn blev stoppad 3 gånger i förrgår.. och 2 av dem var på en sträcka av 500 meter...

blåsa och kolla körkortet... tredje gången

- seriöst du skojar? det är 3dje gången på 10 minuter
(snuten) - okej då, åk vidare
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Har du samma chassinummer på dom så funkar det. Men annars ska man aldrig göra det. Hade två röda mazda 323 förra året samntidigt som dom fick reda på när dom kollade upp mig vid vanlig kontroll, och då kollade dom chassinummer osv. på den jag åkte i för att dom visste att folk brukar kunna flytta plåtarna mellan bilarna om man har två likadana ståendes på sig.



FoX wrote:om man har 2 tex. röda e30.. vore man ful om man beställde en extra uppsättning skyltar och montera, så båda hade samma reg.nr?

förutsatt att den ena org. bilen går igenom är skattad och påställd..
jag menar ur ofta kollar de chassi nr?.. kanske på besiktningen men då har du ju org.bilen?

det är säkert bedrägeri eller förfalskning.. men det är nog rätt svårt att bli på kommen?

minus- en extra bil som är liknade din projektbil!?
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

men om man kan kopiera chassinummret så båda har samma...

är man skottsäker då? för det räcker väll med att det är massa fula märken eller något som kan tyda på "fiffel" som chassinummersbyte, så blir dom mer misstänksamma.. och kollar upp det ännu mer?

ett plus skulle ju vara att man bara betalar försäkring/skatt på en av bilarna =)
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

iron m/// wrote:några förslag......


Besiktnings motor.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

peppe wrote:Alltså, bes. är en stor fråga för mig. Eller igentligen inte eftersom jag kommer nog aldrig åka dit. Men ponera.

1. Dumpa turbon, göra en böjj och slänga ihop med downpipe. Errh, nej det går inte för jag har 3½" system med sidepipe.

Lösning, orginalgrenrör och avgas.

2. Ingen tank, skuffen fylld med "brandfarliga" prylar

Lösning, finns ingen tänker inte bygga om hela bilen.

3. Tryckrör, slangar e.t.c.

Lösning, skruva lite.

e.t.c. problem efter problem, e.t.c.

Lösning på allt?: Åk dit med turbo, säg att han får snyta ur den ordentligt före han besiktar?


Ang. din punkt 2 så är de väl bara att skilja bagagen rejält från kupen? bara sätta en aluplåt eller något annat ej brandfarligt material över så ska de vara lugnt? DE hoppas fan ja iaf! :wink: ..
Sen ang. punkt 3 så måste du väl få ha tryckrör där ? bara de inte används? så de är väl egentligen bara punkt 1 du måste göra något åt? eller?
Men din sista lösning är då inte dum! :roll:

Mvh
Uffe
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

Ticco wrote:
iron m/// wrote:några förslag......


Besiktnings motor.


Helt rätt, bästa alternativet !
Tar nästan lika lång tid som att krabba med allt annat
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Jag säger såhär:

Man kan ju åka till bes med turbo. Om man bara kanske vill köra en månad eller så. Men de händer ju inte. Iaf, du får en ombes pga turbon, men rimligt vis bör du få köra bilen en månad. Eller åker man på körförbud pga ändrat motoreffekt? Dvs att bilen inte får köras en månad??

Iaf, om man gör som de flesta pratat om här, dvs åka med en böj upp till DP istället för turbon, de måste ju funka, rätt gubbe med en bra dag.
Sen då, de där med skuffen, som Peppe har problem med, o säkert många andra med honom (jag bla) så vet jag en sak om detta, en polare byggde en "baslåda" över hela skuffen, lånade 2st basar av en kompis o släppte ner i de gigantiska hål. Batteriet i baksätet eller där de skulle stå o lika så varningstriangeln. Dom kunde inte säga något.

Tryckrör o dylikt kan man ju ta bort. IC kan få sitta kvar i utställningssyfte, de har dom inte me o göra varför den sitter där. Den påverkar inte bilen på något vis!

Jag funderar ärligt talat på att försöka besikta till våren, har ju en extramotor nu på sidan som man kan prova o besikta med!

De va väl min syn på de hela!

Adios! 8)
Image
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Tjoho Nicke!

Bygga baslåda i skuffen kan man ju alltid göra. Men dom kommer säkerligen fråga efter orginal tanken :/

- Att stoppa i någon annan motor känns inte aktuellt för mig då jag kan dumpa turbo och tryckrör sedan så får Mattias mappa motorn så den blir som ett lam. Inga problem att åka igenom bes på så vis.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

när det gäller fuelcell o trunken..
släng på orig.tanken o åk o besikta... när ni kommer dit tar ni SJÄLVA fram varningstriangeln o visar den till snubben när han tex står framför bilen... sen borde han inte bry sig om att kolla i trunken..
ja har aldrig varit med om att dem har velat kolla trunken bortsett ifrån att de vill kolla att man har varningstriangel..

eller så kan ni ta fram varningstriangeln o sedan låsa trunken.. sen e de bara säga till bes.snubben att trunken har gått i baklås eller nåt..
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

xelerator wrote:när det gäller fuelcell o trunken..
släng på orig.tanken o åk o besikta... när ni kommer dit tar ni SJÄLVA fram varningstriangeln o visar den till snubben när han tex står framför bilen... sen borde han inte bry sig om att kolla i trunken..
ja har aldrig varit med om att dem har velat kolla trunken bortsett ifrån att de vill kolla att man har varningstriangel..

eller så kan ni ta fram varningstriangeln o sedan låsa trunken.. sen e de bara säga till bes.snubben att trunken har gått i baklås eller nåt..


Jag har ingne orginal tank att stoppa dit, inget bränslesystem anpassat för att andvända orginal tank heller.

Sedan så sitter batteriet bak d.v.s. han kommer vilja kolla.

- Man kan ju hoppas att han tycker att det går bra ändå. Lexan rutorna som kanske åker på till våren inte är så upphetsande för bes. heller.
loka
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:

Post by loka »

Själv skruvar jag bort tryckrör, ic,turbo, grenrör och monterar original grenrör, avgas system och sätter sprutet i "closed loop On" sen åker jag på SBP. De tar ju några timmar men så farligt är de inte, jag har ju kvar tanken :)
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Org tanken går alltid att sätta dit! Räcker nog med en halva dessutom Peppe o säga att den andra läker! ;)

Ja ska ju göra om mitt elsystem, dvs batteriet där baksätet va så skuffen kommer egentligen inte behöva öppnas så de känns bra! Men vi får se vad som händer!

Adios! 8)
Image
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Johnny wrote:
peppe wrote:Dom har aldrig velat kolla i mitt bagage på E36:n även fast batteriet sitter där, jag lägger alltid varningstriangeln i baksätet.


Den är ju lite nyare så de kanske inte känns lika viktigt för en bes.man o kolla skuffen då! ;)

Adios! 8)
Image
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

Den är ju lite nyare så de kanske inte känns lika viktigt för en bes.man o kolla skuffen då!

Adios!


på min 325 -88 så kollade de inte skuffen fast batteriet sitter där :wink:
jag la fram varningstriangeln i framsätet bara.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

ok! Jaa, rätt man med en bra dag!

Man kan säkert åka igenom med turbo om de är en sån snubbe! ;)

Adios! 8)
Image
Post Reply