Besiktning...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Besiktning...
Har kommit på att jag måste besikta bilen innan sommaren
En fundering jag har...
Borde man inte kunna bygga en ny downpipe som ersätter turbon och då bultas direkt på flänsen till turbon...?
Skulle ju vara välldigt smidigt iaf...
Att montera original styrsystem lär väl inte vara nödvändigt, tänkte bara hänga på original insugningsröret med lmm och luftburk...
Eftersom det är en -87a så mäter dom ju CO halten så d e ju bara att se till att den går bra enligt lambdan på tomgång kanske lite snålt tom...
En fundering jag har...
Borde man inte kunna bygga en ny downpipe som ersätter turbon och då bultas direkt på flänsen till turbon...?
Skulle ju vara välldigt smidigt iaf...
Att montera original styrsystem lär väl inte vara nödvändigt, tänkte bara hänga på original insugningsröret med lmm och luftburk...
Eftersom det är en -87a så mäter dom ju CO halten så d e ju bara att se till att den går bra enligt lambdan på tomgång kanske lite snålt tom...
jag var och besikta min nyss.. jag hadde org grenrör och 2,5 tums system. oljetrycket va bara bluggad, returen plugad, hadde kvar ic och tryckrör, dump, setsad bakaxel, inga dörsidor, öppen vevhusventilation sportstol instäld för mig (liten) sen kunde han inte köra (schats 618 tryckplata och 6 puckad) så han fick några stopp sen slira han iväg effter bromstestet. då börja det knorra och hacka i bakvagnen.. HAR DU SVETSAT DIFFEN? nnää sa jag och log. sen öppna han huven och börja dilla om att så här ska det inte se ut.. sen gick han iväg till sin kolega och börja mumla men den gammla gubben bara skratta och kom och titta litte.. blev bara tvungen att skriva av mig litte obs fick 10 2or
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
s2_i_e30 wrote:jag var och besikta min nyss.. jag hadde org grenrör och 2,5 tums system. oljetrycket va bara bluggad, returen plugad, hadde kvar ic och tryckrör, dump, setsad bakaxel, inga dörsidor, öppen vevhusventilation sportstol instäld för mig (liten) sen kunde han inte köra (schats 618 tryckplata och 6 puckad) så han fick några stopp sen slira han iväg effter bromstestet. då börja det knorra och hacka i bakvagnen.. HAR DU SVETSAT DIFFEN? nnää sa jag och log. sen öppna han huven och börja dilla om att så här ska det inte se ut.. sen gick han iväg till sin kolega och börja mumla men den gammla gubben bara skratta och kom och titta litte.. blev bara tvungen att skriva av mig litte obs fick 10 2or
haha till en början trodde man det gick vägen=)
min gick precis igenom bes.
massa ändrat i mottorrummet dock org grenrör och ett 320 avgassystem.
pluggad oljeretur m.m
Skulle inte tro att en adapter vore något problem sålänge det är tätt.
De nysvetsade infästningarna till bakvagnen var ett ögonbrynshöjare hos bes. gubbarna.
har juh en 320 dessutom med m50b25, resten m3
blev samma där att dom hade problem med att köra pga kopplingen.
Hade etanol i tanken men hade lite problem med värdena. Det sluta med att jag fråga om jag fick "fixa de" å han "ja kan du så".
Drog fram laptopen och knacka om mappen, vips 30 sekunder senare 1.01 i lambda och godkända värden
Tack å bock ses nästa vinter då med hål i huven och inknackad skärm!
Dom förstod vad som vad i görningen så tillslut efter lite tjat så avslöjade jag.. "jaaaa det är en turbobil"
Enligt dom skiter dom i hur bilarna ser ut på gatan, dom besiktar i det skick dom kommer till dom.
Skiljer säkert från station till station men jag är då nöjd
massa ändrat i mottorrummet dock org grenrör och ett 320 avgassystem.
pluggad oljeretur m.m
Skulle inte tro att en adapter vore något problem sålänge det är tätt.
De nysvetsade infästningarna till bakvagnen var ett ögonbrynshöjare hos bes. gubbarna.
har juh en 320 dessutom med m50b25, resten m3
blev samma där att dom hade problem med att köra pga kopplingen.
Hade etanol i tanken men hade lite problem med värdena. Det sluta med att jag fråga om jag fick "fixa de" å han "ja kan du så".
Drog fram laptopen och knacka om mappen, vips 30 sekunder senare 1.01 i lambda och godkända värden
Tack å bock ses nästa vinter då med hål i huven och inknackad skärm!
Dom förstod vad som vad i görningen så tillslut efter lite tjat så avslöjade jag.. "jaaaa det är en turbobil"
Enligt dom skiter dom i hur bilarna ser ut på gatan, dom besiktar i det skick dom kommer till dom.
Skiljer säkert från station till station men jag är då nöjd
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
loka wrote:Tja!
Min polare hade bara avgashuset från en likadan turbo som han hade svetsat igen hålet där lagerhuset sitter å besiktade med den, smidigt som fan. Jag besiktade med link sprutet, snålställde lite så gick de bra, på med lmm så ser de originalt ut
Jag tänkte bara svetsa en nu krök med fläns mot turbogrenröret... känns dumt o offra ett avgashus....
polaren har klarat sej igenom bes två gånger med turbo
förtsa gången på sin vinterbusbil. en bakhjulsdriven toyta starlet. dem bara skaka på huvet när dem såg turon å fråga om den verkligen va reggad med den,
-
nejdå men jag har wgen dragen när jag kör på gata så den ger ingen extra effekt just nu.
å det köpte dem men skratta lite gott bara.
andra gången med en snurra i sin golf vr6a, den sitter ju lite lagom gömd nere bakom massa kåpor å motorn är typ i vägen syns nästan bara underifrån år där fanns åxå kåpor just då
dem märkte inget alls då...
lite flyt ska man ju allt ha men det värsta som händer är ju att det blir ombes så man kan lika gärna chansa tycker jag...
förtsa gången på sin vinterbusbil. en bakhjulsdriven toyta starlet. dem bara skaka på huvet när dem såg turon å fråga om den verkligen va reggad med den,
-
nejdå men jag har wgen dragen när jag kör på gata så den ger ingen extra effekt just nu.
å det köpte dem men skratta lite gott bara.
andra gången med en snurra i sin golf vr6a, den sitter ju lite lagom gömd nere bakom massa kåpor å motorn är typ i vägen syns nästan bara underifrån år där fanns åxå kåpor just då
dem märkte inget alls då...
lite flyt ska man ju allt ha men det värsta som händer är ju att det blir ombes så man kan lika gärna chansa tycker jag...
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
knotan wrote:polaren har klarat sej igenom bes två gånger med turbo
förtsa gången på sin vinterbusbil. en bakhjulsdriven toyta starlet. dem bara skaka på huvet när dem såg turon å fråga om den verkligen va reggad med den,
-
nejdå men jag har wgen dragen när jag kör på gata så den ger ingen extra effekt just nu.
å det köpte dem men skratta lite gott bara.
andra gången med en snurra i sin golf vr6a, den sitter ju lite lagom gömd nere bakom massa kåpor å motorn är typ i vägen syns nästan bara underifrån år där fanns åxå kåpor just då
dem märkte inget alls då...
lite flyt ska man ju allt ha men det värsta som händer är ju att det blir ombes så man kan lika gärna chansa tycker jag...
Känns inte som att min bil skulle gå igenom i gatutförande Ser inte riktigt ut som att den motorn endast levererar 170 hk
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
skurt wrote:TurboFall wrote:Jag skiter nog i att besikta,beror på när mitt block e klart osv,är det klart i sista sekund så skiter jag i det.
bara 600:- böter så det kan jag leva med.
Som jag fattat det så är det även en "anmärkning" som typ fortkörning...
kanske, men inte kortet iaf
______________
BMW ///M5 3.6L -91
BMW ///M5 3.6L -91
När jag besiktade min 02:a så hade besiktningsmannen rätt skoj.
Det satt turbogrenrör och fet downpipe, men bara ett böjt rör imellan.
Och turbon låg i baksätet, tryckrörer och diverse annat skoj låg i skuffen. Laddtrycksmätare var det första han såg när han satte sig i bilen.
Så när besiktningen var klar och bilen godkänd så sa han: "Ja, den här bilen är ju så gammal att den är godkänd i 2 år nu. Så du behöver inte plocka bort turbon på 2 år i alla fall. Lycka till".
Så det ska vara.
MVH Morgan.
Det satt turbogrenrör och fet downpipe, men bara ett böjt rör imellan.
Och turbon låg i baksätet, tryckrörer och diverse annat skoj låg i skuffen. Laddtrycksmätare var det första han såg när han satte sig i bilen.
Så när besiktningen var klar och bilen godkänd så sa han: "Ja, den här bilen är ju så gammal att den är godkänd i 2 år nu. Så du behöver inte plocka bort turbon på 2 år i alla fall. Lycka till".
Så det ska vara.
MVH Morgan.
Mina roliga bilar.
BMW M535i -86
http://www.garaget.org/?car=295232" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 745i -85 Turbo
http://www.garaget.org/?car=17199" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW M535i -86
http://www.garaget.org/?car=295232" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 745i -85 Turbo
http://www.garaget.org/?car=17199" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Nov 2005, 07:52
- Location: Finland
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
TurboFall wrote:skurt wrote:TurboFall wrote:Jag skiter nog i att besikta,beror på när mitt block e klart osv,är det klart i sista sekund så skiter jag i det.
bara 600:- böter så det kan jag leva med.
Som jag fattat det så är det även en "anmärkning" som typ fortkörning...
kanske, men inte kortet iaf
Beror på hur många överträdelser du har. Efter ett antal så kan länsstyrelsen få för sig att göra en omprövning om du ska ha körkort eller inte.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.