glöm frågan om hjulet! i teorin vet jag en del men at få den start mappad oroar meij mest!..?
AndersJ wrote:
E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
LMM:en har ingen funktion i MS som tar sina värden från en map-sensor och tempgivare i insuget. Det kan dock vara en tanke att behålla LMM så att besiktningen inte märker att man bytt styrsystem. Luftmassemätaren (eller luftmängdmätaren) mäter hur mycket luft som passerar genom en given punkt. Precis detta löser megasquirt med en tempgivare och en mapsensor. Alla ämnen har en given densitet vid viss temperatur och tryck, utan att förklara närmare så använder MS bl.a dessa värden för att blanda in rätt mängd bränsle.
Vad gäller din fråga om ett 60-2 hjul skulle vara bättre än något annat så får du nog vidareutveckla frågan. Bättre än vad?
Att mappa en motor är inget man ska ge sig på om man inte har kunskapen om det.
E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
Det är bättre att läsa av vevaxeln än att använda fördelarens vr-givare för att då slipper du mätfel pga ev slack i kamdrivning och ev drev mellan kam och fördelare men jag har inte läst om nån som haft problem som berott på det.
Jag vet inte vad man ska jämföra mot att mappa... jag tycker det är enkelt man använder samma program som vems, och bredbandslambda rekommenderas.
är det programmet på svenska var ifrån får man det?
jol wrote:
E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
Det är bättre att läsa av vevaxeln än att använda fördelarens vr-givare för att då slipper du mätfel pga ev slack i kamdrivning och ev drev mellan kam och fördelare men jag har inte läst om nån som haft problem som berott på det.
Jag vet inte vad man ska jämföra mot att mappa... jag tycker det är enkelt man använder samma program som vems, och bredbandslambda rekommenderas.
E34 RRT wrote:är det programmet på svenska var ifrån får man det?
jol wrote:
E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
Det är bättre att läsa av vevaxeln än att använda fördelarens vr-givare för att då slipper du mätfel pga ev slack i kamdrivning och ev drev mellan kam och fördelare men jag har inte läst om nån som haft problem som berott på det.
Jag vet inte vad man ska jämföra mot att mappa... jag tycker det är enkelt man använder samma program som vems, och bredbandslambda rekommenderas.
Mig veterligen finns det ingen programvara på Svenska. Men du måste ändå lära dig de tekniska begreppen på engelska för att installera ditt MS.
Ascona 400 wrote:Har gjort en installation av ett MS V3 kort på en kompis E36 325a.
Gjorde en adapterhärva mellan MSet och orginal motorhärva, vilket resulterade i ett vi inte har rört en ända kabel i bilen..
Använder alltså alla orginal givare, tändspolar, spridare å relän.
Funkar hur bra som helst..
Och startade som en orginalbil vid första försöket !!
Bilen går mycket bättre än orginal och har en helt annan sång
Har en fil med pinout samt en MSQ-fil för E36 325 med Vanos motor om det är nån som vill ha..
Tror du att det går o göra en adapter platta även till m20b25 kabel härvan o få det o funka vore ju totalt underbart fördåslipepr man klippa o hålla på i kabelhärvan.
Skulle det gå kasnke man kostar på sig ett ms ialal fall
Ascona 400 wrote:Har gjort en installation av ett MS V3 kort på en kompis E36 325a.
Gjorde en adapterhärva mellan MSet och orginal motorhärva, vilket resulterade i ett vi inte har rört en ända kabel i bilen..
Använder alltså alla orginal givare, tändspolar, spridare å relän.
Funkar hur bra som helst..
Och startade som en orginalbil vid första försöket !!
Bilen går mycket bättre än orginal och har en helt annan sång
Har en fil med pinout samt en MSQ-fil för E36 325 med Vanos motor om det är nån som vill ha..
Tror du att det går o göra en adapter platta även till m20b25 kabel härvan o få det o funka vore ju totalt underbart fördåslipepr man klippa o hålla på i kabelhärvan.
Skulle det gå kasnke man kostar på sig ett ms ialal fall
Hjälp! jag har ett megasquirt liggandes som har ett par år på nacken. tror det är första generationen MS är det bara att kasta eller funkar det eller är det bara en massa buggar? för och nackdelar med mitt MS ?
Det är lite plock för att uppdatera det till senaste men det är inte omöjligt.
Sälj det till mig annars....
Jag har gjort iordning en m3e30 med ms på nu, också nyttjat hela originalhärvan sånär som på att jag fick göra en kort adapter mellan nya tps'n och härvan.
Per Eriksson wrote:Det är lite plock för att uppdatera det till senaste men det är inte omöjligt.
Sälj det till mig annars....
Jag har gjort iordning en m3e30 med ms på nu, också nyttjat hela originalhärvan sånär som på att jag fick göra en kort adapter mellan nya tps'n och härvan.
Okej vad behövs för att uppgradera det då? nej nej säljer det inte i första taget =)
Leon83 wrote:ingen här som skulle kunna tänka sej o göra iordning en kabelhärva ifrån en m20b25 till det nyaste MS emot betalning givetvis???
Hmm kanske skulle kunna ordna något sådant...
Ska diskutera med en kompis om det är något som går att ordna.
Men då måste vi veta precis hur du ska köra det. Samt om du ska ha relä-brädan eller inte.