Om man ska bygga sig ett nytt megasquirt tycker jag att man ska satsa på MS2 v3.0. D.v.s den nya processorn med det senaste kretskortet som är blått. Man får i huvusak göra två val. Antingen kör man megasquirt utan tändning. Då styr megasquirt enbart soppan. Eller så kör man megasquirt med tändning. Då kan man också ställa in tändkurvan. Väljer man att köra megasquirt med tändning så kan man antingen styra uppladdningen av original tändspole till en fast fördelare eller styra t.ex Fords tändsystem EDIS.
Nästa val man ska göra är vilken triggergivare man ska använda. Antingen kör man en VR-givare eller hall-givare/motsvarande. Jag har sett på många M20- och M30-motorer att de har en VR-givare med ett 60-2 hjul. Dessa går alldeles utmärkt att använda till megasquirt under förutsättning att man kör rätt firmware i processorn. Jag tror att firmware ska vara av version 2.6 och över.
Anledningen till att man behöver göra dessa två val är att man löder olika kretsar för VR och hallgivare, samt att man kan utelämna tändningsdelen om man inte ska styra tändning.
Nästa sak man måste tänka på är att man har en linjär trottelpositionsgivare. D.v.s den ska ge ett specifikt motstånd vid varje läge på trotteln. Oftast är givare som klickar till i öppet läge av den typ som inte går att använda till MS. I den här tråden förklaras det bättre:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Vad gäller tempgivarna så behöver du två stycken. Den ena mäter insugstemperaturen och den andra mäter kylarvattnets temperatur. Vilken givare du tar spelar mindre stor roll. Saken är den att man måste kalibrera givarna. En givare av denna typ ger nämligen ett givet motstånd vid en viss temperatur. Genom att vid tre olika temperaturer mäta vad just din givare ger för motstånd kan megasquirt sedan räkna ut vad givaren ger för värden vid andra temperaturer. Jag har hyfsat korrekta värden på BMW:s original tempgivare med blå hatt. Jag lägger ut dessa när min tenta är klar. Har inte riktigt tid med det just nu, men jag tror att du har minst en sådan givare på din motor.
Anledningen till att du fått höra att du ska använda 740-tic givare är att det finns en firmware som cirkulerar på nätet med dessa värden inlagda för 740-ticgivare. Mitt tips är att du kör på senaste stabila firmwaren och med givare du vet värdena på. Annars måste du vänta till någon annan uppdaterar sin firmware med rätt värden och lägger ut den på nätet.
Hoppas du blev lite klokare