mega squirt ???

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

sotarn
Posts: 92
Joined: 01 Jul 2006, 20:43
Location: Alingsås

mega squirt ???

Post by sotarn »

Skulle vilja veta´hur det fungerar och vad det har för fördelar och nacktdelar..

sen undarra jag ochså vart man kan köpa det..helst en svensk firma så man kan få support på svenska om det krånglar :D

sen undrarra jag också hur det funkar ihop med orginal givare på en m20b25 -89

tacksam för svar för i det här ämnet är jag väldigt ny änså länge :)

skriv gärna annat som ni tycker skulle vara bra för mig att veta 8)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Gör ett tillägg här, hoppas det är okej:

Hur blir det med triggerhjulets givare och triggerhjulet. Måste man modda?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

sotarn wrote:Skulle vilja veta´hur det fungerar och vad det har för fördelar och nacktdelar..

-Fördelar: Du kan tuna din motor precis som du vill ha den, "inga" begränsningar. Du slipper lmm, kan använda launchcontrol, mm mm mm...

-Nackdelar: Kräver en del kunskap av dig som monterar, ganska mycket läsa och egen konfiguration hårdvarumässigt mot ett dyrare sprut.


sen undarra jag ochså vart man kan köpa det..helst en svensk firma så man kan få support på svenska om det krånglar :D

-Svar nej, inte i sverige. Däremot kan du få mycket hjälp på www.ms-nordic.tk

sen undrarra jag också hur det funkar ihop med orginal givare på en m20b25 -89

-Original vattentemp går att använda, du får dock göra om koden för att temperaturerna ska bli rätt. Du får även lägga till en MAT sensor (innsugstemp) samt byta TPSen mot en av potensiometertyp. Triggern finns olika lösningar på. En är att göra om trigerhjulet till 3 punkter 120 grader isär, sen får man räta upp signalen med hjälp av en tändmodul. Ett annat sätt är att använda sig av sensate MSet (V3), som stödjer det 36-2 triggerhjul som sitter på din bil.

tacksam för svar för i det här ämnet är jag väldigt ny änså länge :)

skriv gärna annat som ni tycker skulle vara bra för mig att veta 8)
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Chrille wrote:Gör ett tillägg här, hoppas det är okej:

Hur blir det med triggerhjulets givare och triggerhjulet. Måste man modda?

60-2 hjulet med VR-givare som sitter på de flesta M20 och M30 motorer går att använda.
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tackar!
Helt otroligt vad mycket kunnigt folk det finns här som gärna svarar på nybörjar frågor.

Helt annorlunda mot autopower.se där man aldrig får svar på nåt.

Go Goo PPF!

Edit, vilket MS har jag?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

skurt wrote:
sotarn wrote:Skulle vilja veta´hur det fungerar och vad det har för fördelar och nacktdelar..

-Fördelar: Du kan tuna din motor precis som du vill ha den, "inga" begränsningar. Du slipper lmm, kan använda launchcontrol, mm mm mm...

-Nackdelar: Kräver en del kunskap av dig som monterar, ganska mycket läsa och egen konfiguration hårdvarumässigt mot ett dyrare sprut.


sen undarra jag ochså vart man kan köpa det..helst en svensk firma så man kan få support på svenska om det krånglar :D

-Svar nej, inte i sverige. Däremot kan du få mycket hjälp på www.ms-nordic.tk

sen undrarra jag också hur det funkar ihop med orginal givare på en m20b25 -89

-Original vattentemp går att använda, du får dock göra om koden för att temperaturerna ska bli rätt. Du får även lägga till en MAT sensor (innsugstemp) samt byta TPSen mot en av potensiometertyp. Triggern finns olika lösningar på. En är att göra om trigerhjulet till 3 punkter 120 grader isär, sen får man räta upp signalen med hjälp av en tändmodul. Ett annat sätt är att använda sig av sensate MSet (V3), som stödjer det 36-2 triggerhjul som sitter på din bil.

tacksam för svar för i det här ämnet är jag väldigt ny änså länge :)

skriv gärna annat som ni tycker skulle vara bra för mig att veta 8)


jag gör om min trigger till 36.. men ska dte inte vara -1 och inte 2?

spelar det ngn roll vilken av vatten temp mätarna man tar till sprutet å vilken man tar till mätaren? ska man använda sig av ngt motstånd eller så också?
sotarn
Posts: 92
Joined: 01 Jul 2006, 20:43
Location: Alingsås

Post by sotarn »

okej tack för alla svaren...men jag har en fråga till :oops:
vad kostar det ungefär att bygga ett ms v3???
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Skrev fel ang triggerhjulet (mycke i huvet), 60-2 ska d va!
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Chrille wrote:Tackar!
Helt otroligt vad mycket kunnigt folk det finns här som gärna svarar på nybörjar frågor.

Helt annorlunda mot autopower.se där man aldrig får svar på nåt.

Go Goo PPF!

Edit, vilket MS har jag?


Klart man hjälper till!

hum, skulle tippa på att du har MS I v2.2.... samma som jag hade i min 325 turbo, kör extrakoden och du får massa roliga funktioner samt tändning!
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Om man ska bygga sig ett nytt megasquirt tycker jag att man ska satsa på MS2 v3.0. D.v.s den nya processorn med det senaste kretskortet som är blått. Man får i huvusak göra två val. Antingen kör man megasquirt utan tändning. Då styr megasquirt enbart soppan. Eller så kör man megasquirt med tändning. Då kan man också ställa in tändkurvan. Väljer man att köra megasquirt med tändning så kan man antingen styra uppladdningen av original tändspole till en fast fördelare eller styra t.ex Fords tändsystem EDIS.

Nästa val man ska göra är vilken triggergivare man ska använda. Antingen kör man en VR-givare eller hall-givare/motsvarande. Jag har sett på många M20- och M30-motorer att de har en VR-givare med ett 60-2 hjul. Dessa går alldeles utmärkt att använda till megasquirt under förutsättning att man kör rätt firmware i processorn. Jag tror att firmware ska vara av version 2.6 och över.

Anledningen till att man behöver göra dessa två val är att man löder olika kretsar för VR och hallgivare, samt att man kan utelämna tändningsdelen om man inte ska styra tändning.


Nästa sak man måste tänka på är att man har en linjär trottelpositionsgivare. D.v.s den ska ge ett specifikt motstånd vid varje läge på trotteln. Oftast är givare som klickar till i öppet läge av den typ som inte går att använda till MS. I den här tråden förklaras det bättre: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... highlight=

Vad gäller tempgivarna så behöver du två stycken. Den ena mäter insugstemperaturen och den andra mäter kylarvattnets temperatur. Vilken givare du tar spelar mindre stor roll. Saken är den att man måste kalibrera givarna. En givare av denna typ ger nämligen ett givet motstånd vid en viss temperatur. Genom att vid tre olika temperaturer mäta vad just din givare ger för motstånd kan megasquirt sedan räkna ut vad givaren ger för värden vid andra temperaturer. Jag har hyfsat korrekta värden på BMW:s original tempgivare med blå hatt. Jag lägger ut dessa när min tenta är klar. Har inte riktigt tid med det just nu, men jag tror att du har minst en sådan givare på din motor.
Anledningen till att du fått höra att du ska använda 740-tic givare är att det finns en firmware som cirkulerar på nätet med dessa värden inlagda för 740-ticgivare. Mitt tips är att du kör på senaste stabila firmwaren och med givare du vet värdena på. Annars måste du vänta till någon annan uppdaterar sin firmware med rätt värden och lägger ut den på nätet.

Hoppas du blev lite klokare :)
/Anders
E30 EVO 335
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

mkt bra läsning.. lycka till me tentan=)
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Extreme wrote:Hur ligger de till på en sugis då?Garagekompisen ska koppla ett på min m3 e30 med kolfiberinsug snart.Han har koll på läget men de är kul o höra ideer!Vet inte om man behöver röra tändningen då de är LMM som ska bort till förmån för insuget.tempgivare till insuget och en linjär tps är de jag fattat att ja behöver.Om man skulle köra med LMM så ska man bara öka soppatrycket enligt vetare.MS är det nyaste.


Klart du ska ha ms!
Självklart ska du även köra tändning! Först då kan du få ut max av din ombyggnation, även om d ju inte blir några extrema skillnader vid sugtrim :wink:
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Extreme wrote:
skurt wrote:
Extreme wrote:Hur ligger de till på en sugis då?Garagekompisen ska koppla ett på min m3 e30 med kolfiberinsug snart.Han har koll på läget men de är kul o höra ideer!Vet inte om man behöver röra tändningen då de är LMM som ska bort till förmån för insuget.tempgivare till insuget och en linjär tps är de jag fattat att ja behöver.Om man skulle köra med LMM så ska man bara öka soppatrycket enligt vetare.MS är det nyaste.


Klart du ska ha ms!
Självklart ska du även köra tändning! Först då kan du få ut max av din ombyggnation, även om d ju inte blir några extrema skillnader vid sugtrim :wink:

Nää de är ju just att får bort LMM som de viktigaste i mitt fall för insuget.Vill gärna ändra så lite som möjligt med org sprut o härva utan justera så lite som möjligt med bredbandslambda bla.


ok, men att köra med samma tändkurva som original e ju skitenkelt, finns att få tag på den grafen på nätet... Så lite extrajobb att få bort originalsystemet hel at jag inte skull kompromissa....
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Post Reply