mega squirt ???

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

E34 RRT

Post by E34 RRT »

glöm frågan om hjulet! i teorin vet jag en del men at få den start mappad oroar meij mest!..? :?
AndersJ wrote:
E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?

LMM:en har ingen funktion i MS som tar sina värden från en map-sensor och tempgivare i insuget. Det kan dock vara en tanke att behålla LMM så att besiktningen inte märker att man bytt styrsystem. Luftmassemätaren (eller luftmängdmätaren) mäter hur mycket luft som passerar genom en given punkt. Precis detta löser megasquirt med en tempgivare och en mapsensor. Alla ämnen har en given densitet vid viss temperatur och tryck, utan att förklara närmare så använder MS bl.a dessa värden för att blanda in rätt mängd bränsle.

Vad gäller din fråga om ett 60-2 hjul skulle vara bättre än något annat så får du nog vidareutveckla frågan. Bättre än vad?

Att mappa en motor är inget man ska ge sig på om man inte har kunskapen om det.
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
jol

Post by jol »

E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?

Det är bättre att läsa av vevaxeln än att använda fördelarens vr-givare för att då slipper du mätfel pga ev slack i kamdrivning och ev drev mellan kam och fördelare men jag har inte läst om nån som haft problem som berott på det.
Jag vet inte vad man ska jämföra mot att mappa... jag tycker det är enkelt :) man använder samma program som vems, och bredbandslambda rekommenderas.
Peter Strandberg
E34 RRT

Post by E34 RRT »

är det programmet på svenska var ifrån får man det?
jol wrote:

Det är bättre att läsa av vevaxeln än att använda fördelarens vr-givare för att då slipper du mätfel pga ev slack i kamdrivning och ev drev mellan kam och fördelare men jag har inte läst om nån som haft problem som berott på det.
Jag vet inte vad man ska jämföra mot att mappa... jag tycker det är enkelt :) man använder samma program som vems, och bredbandslambda rekommenderas.
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
johankihl
Admin

Post by johankihl »

E34 RRT wrote:är det programmet på svenska var ifrån får man det?
jol wrote:

Mig veterligen finns det ingen programvara på Svenska. Men du måste ändå lära dig de tekniska begreppen på engelska för att installera ditt MS.
Mirre

Post by Mirre »

Jag vill ha.

Kan du skicka till mirre75@msn.com ?
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Ascona 400 wrote:Har gjort en installation av ett MS V3 kort på en kompis E36 325a.
Gjorde en adapterhärva mellan MSet och orginal motorhärva, vilket resulterade i ett vi inte har rört en ända kabel i bilen..
Använder alltså alla orginal givare, tändspolar, spridare å relän.
Funkar hur bra som helst.. :D
Och startade som en orginalbil vid första försöket !!

Bilen går mycket bättre än orginal och har en helt annan sång :D

Har en fil med pinout samt en MSQ-fil för E36 325 med Vanos motor om det är nån som vill ha..

Tror du att det går o göra en adapter platta även till m20b25 kabel härvan o få det o funka vore ju totalt underbart fördåslipepr man klippa o hålla på i kabelhärvan.
Skulle det gå kasnke man kostar på sig ett ms ialal fall :D
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Ascona 400 wrote:Har gjort en installation av ett MS V3 kort på en kompis E36 325a.
Gjorde en adapterhärva mellan MSet och orginal motorhärva, vilket resulterade i ett vi inte har rört en ända kabel i bilen..
Använder alltså alla orginal givare, tändspolar, spridare å relän.
Funkar hur bra som helst.. :D
Och startade som en orginalbil vid första försöket !!

Bilen går mycket bättre än orginal och har en helt annan sång :D

Har en fil med pinout samt en MSQ-fil för E36 325 med Vanos motor om det är nån som vill ha..

Tror du att det går o göra en adapter platta även till m20b25 kabel härvan o få det o funka vore ju totalt underbart fördåslipepr man klippa o hålla på i kabelhärvan.
Skulle det gå kasnke man kostar på sig ett ms ialal fall :D
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
M_power86

Post by M_power86 »

Hjälp! jag har ett megasquirt liggandes som har ett par år på nacken. tror det är första generationen MS är det bara att kasta eller funkar det eller är det bara en massa buggar? för och nackdelar med mitt MS ?
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Det är lite plock för att uppdatera det till senaste men det är inte omöjligt.
Sälj det till mig annars....

Jag har gjort iordning en m3e30 med ms på nu, också nyttjat hela originalhärvan sånär som på att jag fick göra en kort adapter mellan nya tps'n och härvan.
/Per
a.k.a. Jevlar
M_power86

Post by M_power86 »

Per Eriksson wrote:Det är lite plock för att uppdatera det till senaste men det är inte omöjligt.
Sälj det till mig annars....

Jag har gjort iordning en m3e30 med ms på nu, också nyttjat hela originalhärvan sånär som på att jag fick göra en kort adapter mellan nya tps'n och härvan.

Okej vad behövs för att uppgradera det då? nej nej säljer det inte i första taget =)
Leon83

Post by Leon83 »

ingen här som skulle kunna tänka sej o göra iordning en kabelhärva ifrån en m20b25 till det nyaste MS emot betalning givetvis???
Scrazher

Post by Scrazher »

Leon83 wrote:ingen här som skulle kunna tänka sej o göra iordning en kabelhärva ifrån en m20b25 till det nyaste MS emot betalning givetvis???

Hmm kanske skulle kunna ordna något sådant...
Ska diskutera med en kompis om det är något som går att ordna.
Men då måste vi veta precis hur du ska köra det. Samt om du ska ha relä-brädan eller inte.

Men som sagt ska höra mig för först!
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Jag lär tyväråteruppliva denn tråden med två frågor vad kostar det o köpa nyaste ms ifrån till exempel elfamed delar oså.?
Tjänar jag någotpå det.?

Samnt vad skulle det kosta för någon händig person o göra en adapter mot orginal där man plugagr in databoxen.?

Om ni inte vill skriva här var snällo pma mig. :)
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

www.glensgarage.com är nog enklast att köpa från.
Köpa delar löst själv är ingen ide då vissa komponenter är svårt att hitta i Sverige.
/Per
a.k.a. Jevlar
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Tackar för länken, om jag läste rätt på hela kitet så skulle det inte alls bli dyrt..
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
jol

Post by jol »

diyautotune.com/ är bra också, har beställt därifrån utan problem
Peter Strandberg
Post Reply