Ximon - E30 S38 DRAG - 7.94 sek @ 285 km/h

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

men snälla peppe är ju fel stake du polerar :wink:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Den andra är så väl polerad den...


Sorry för OT Ximon, min tråd är redan OT'ad sönder så jag tänkte jag skulle dra vidare för att suga ut din istället ;)
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

peppe wrote:Den andra är så väl polerad den...


Sorry för OT Ximon, min tråd är redan OT'ad sönder så jag tänkte jag skulle dra vidare för att suga ut din istället ;)


du som är moderator kan ju ta bort inläggen nu ;)

Ximon: Hoppas du får ner effekten i backen nudå med den där bakvagnen =)
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

simon kommer ju inte våga köra :lol:
första repan kommer han komma och be emil köra i stället :wink: 8)
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Tycker inte det var så farligt mycket OT peppe.
Det är ändå som du säger att man börjar drömma, och sen kommer nån och undrar vad man håller på med :)

Det är dock riktigt skönt att få hem lite speedparts, så man håller motivationen uppe.

Worre: Det är bara du tuffar igång loket och kommer ner. Jag är ju i Bureå nu, men jag kan nog guida dig. I stil med: "Tak neesta höker" :wink:
Varför jag själv inte skule köra min egen bil har jag svårt att se? Tror inte det inträffat någon gång tidigare, och jag skall nog vara väldigt sjuk om jag inte skall köra den.

_Kalle_: Jag hoppas det. Mycket handlar om konstruktionen, och upphängningen på bakvagnen, men jag är ganska övertygad att det går åka bakslang om man vill det :twisted:
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag är rätt övertygad om att Emil kommer lyncha dig direkt bilen är klar och över ta förar positionen, det har jag hört ryktes vägen ;)
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

kolla även spelet mot veven i sidled, en s2a med spm stakar fick fräsa i sin vev för där fanns inget spel.
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

blir nog att åka ner idag. Blev ju lat och somna igår. Men luktar åt en tripp ner idag. ska det byggas nått elelr är dert full fylla?? :wink:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Det byggs för fullt idag... Ska dit efter middagen och fortsätta bygga bur.

Hör av dig till simon om du vill kika förbi!
Mustang -69a
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

peppe wrote:Jag är rätt övertygad om att Emil kommer lyncha dig direkt bilen är klar och över ta förar positionen, det har jag hört ryktes vägen ;)


Det kommer inte att hända! :) Vi försöker ju bygga bilen lätt, då måste man ju ha en lätt chaufför:)
Mustang -69a
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

emil är väl it tung :roll:
blev inget neråt idag. men måste komma ner snart
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Andreas K wrote:kolla även spelet mot veven i sidled, en s2a med spm stakar fick fräsa i sin vev för där fanns inget spel.


Tack för tipset! Skall se till att dem blir ordentligt granskade innnan montering, som dock är ett tag bort känns det som. :(

Buren har börjat ta form, men man är fortfarande lite ovan att se hur man skall kapa in rören mot varann.
Skönt att Tomas och Erik tittade förbi idag och hjälpte en förlorad själ :wink:
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Andreas K wrote:kolla även spelet mot veven i sidled, en s2a med spm stakar fick fräsa i sin vev för där fanns inget spel.


Känner igen det där problemet. Det vanliga sättet att få spel axiellt är att man tar ner vevstakarna lite, att fräsa i veven känns ganska overkill. Säker på att du inte hört att han fräst av stakarna?

Mätte mina stakar från SPM och de låg perfekt i spel. Dessa är till en BMW motor.
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

johankihl wrote:
Andreas K wrote:kolla även spelet mot veven i sidled, en s2a med spm stakar fick fräsa i sin vev för där fanns inget spel.


Känner igen det där problemet. Det vanliga sättet att få spel axiellt är att man tar ner vevstakarna lite, att fräsa i veven känns ganska overkill. Säker på att du inte hört att han fräst av stakarna?

Mätte mina stakar från SPM och de låg perfekt i spel. Dessa är till en BMW motor.


nej det var veven för den skulle balanseras om, tycker det låter dumt med. Fräsa på staken är ju det rimliga. Även om de är snävt med utrymme för lagret så är de ju bara tal om att ta högst en tionddel så det fungerar väl.
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Dags för uppdatering. Det har hänt en hel del under veckan. Jag har gjort ett riktigt ryck med buren och bakaxeln, så läget är under kontroll.
Så här ser det ut i dagsläget:

Image
Bry er inte om skärmkanten. De skall bytas, och bilen skall lackas om.

Image
Infästningen mot karossen.

Image
Axeln måste kortas osv, men det var skönt att se ungefär hur det kommer se ut.

Jag har funderat ett tag på hur man skall minska antalet möjliga misstag vid race, så vi byggde in en styrman :lol:
Image
Detta måste ju vara det som kallas för "ratt-lås-racing" 8)

Jag hämtade även ut ett paket på posten idag. Kolvar, pinnbultar till topp och ram samt fjädrar och titanretainers.
Image

Nu får det vara nog med uppdates för den här gången.
Jag skall hålla stumt i garaget de närmaste dagarna, så jag blir klar med konstruktionen av bur/ram/bakaxel så man kan börja konstruera lite roligare grejer under huven.

Tjipp och hajk
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

härligt refug mannen :!: :lol:
nu måste man ju verkligen ner :!:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
Post Reply