FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Jävligt snyggt!
Hoppas på mycket moos!
Hoppas på mycket moos!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Jävligt snyggt!
Har du ngn färgkod på de gråa?
Mvh
Har du ngn färgkod på de gråa?
Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Vad hade du för flöde i toppen före/efter.. Gärna från typ 2mm-12mm
..

Svetsare
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Lönar sig inte att porta??, det var nästan lite humoristiskt.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Pitbull wrote:Jävligt snyggt!
Har du ngn färgkod på de gråa?
Mvh
Ska höra med pulverlackaren, men det va något han hade låg
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
wuffee wrote:Vad hade du för flöde i toppen före/efter.. Gärna från typ 2mm-12mm..
cerveza wrote:Lönar sig inte att porta??, det var nästan lite humoristiskt.
Har knepat ihopp ett diagram.
Dock så ska man ju veta att dett är en flödesbänk som flödar med ett konstant flöde. I motorn med ventiler som öppnar och pulser och allt vad det är så kanske det inte stämmer exakt med dessa mätvärden. Men en bra fingervisning borde det ju vara.

min kam lyfter 10,8mm
Flödesmätningen är på en insugskanal.

Lyckades inte få in skalan i diagrammet, jävla powerpoint.. skit.
När jag lämmna in toppen till Tom så fick han med en topp som PPF har gjort för 3-4 år sedan. En orginal skrotad m42 topp som han kunde testa sig fram med. + min nya topp då att aplicera det han kunde få fram.
Slutsats: Tom har slipat 3 radier på ventil och säte iomed mirafräsningen, det är värt att göra för det ger mer flöde. Ska man ändå göra ett mira jobb så kan det vara värt de extra jobbet.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Är de verkligen nödvändigt å ha så jäkla stor som 500?
Har du en liten kanal som inte flöder mer än säg 200cfm så spelar de väl ingen roll hur mycket du försöker mata igenom, flödar den inte mer så gör de inte?
Mvh
Har du en liten kanal som inte flöder mer än säg 200cfm så spelar de väl ingen roll hur mycket du försöker mata igenom, flödar den inte mer så gör de inte?
Mvh
Svetsare
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Vad tror du händer med turbo?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Bmwandreas wrote:Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.
precis, Erland håller på med något liknande

Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Fyfan vilken makapärcerveza wrote:Bmwandreas wrote:Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.
precis, Erland håller på med något liknande

Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]
Bilen är grundmappad, så den funkar och går.
Har puttrat runt ilte här hemma och kunde konstatera att den läcker.
Bakaxelklumpen läcker lite olja.
Servopumpen läcker lite olja,
Bröstkåpan läcker lite olja.
Någonting typ värmepaketet (värme av och på ventilen troligtvis) läcker i bilen.
Något fel är det på bromsarna med.
Jag kör följande på bromsarna:
PPF Bigbrake fram
Removerade org bak.
Alla slangar är stålomsbundnanylonslangar.
Huvudcylinder (Bmw 750 e32 tror jag dom heter, notera ny)
Bromsservo från en WV polo.
Sitter en distans på 22 milimeter i huvudcylindern för att kompencera den korta pinnen i wv polo servon.
Alla promsrör är nya
Allt är nytt utom bakoken som är renoverade.
Problem: Måste pumpa 2ggr för att bromsarna ska ta.
Har luftat på alla konstens regler så det kan inte vara det.
Luftat genom tryckluft i burken.
Luftat med vakum sug på bromsoket.
VAD FAAN ÄR DET FÖR FEL PÅ BROMSARNA?
Tips uppskattas.
Har puttrat runt ilte här hemma och kunde konstatera att den läcker.
Bakaxelklumpen läcker lite olja.
Servopumpen läcker lite olja,
Bröstkåpan läcker lite olja.
Någonting typ värmepaketet (värme av och på ventilen troligtvis) läcker i bilen.

Något fel är det på bromsarna med.
Jag kör följande på bromsarna:
PPF Bigbrake fram
Removerade org bak.
Alla slangar är stålomsbundnanylonslangar.
Huvudcylinder (Bmw 750 e32 tror jag dom heter, notera ny)
Bromsservo från en WV polo.
Sitter en distans på 22 milimeter i huvudcylindern för att kompencera den korta pinnen i wv polo servon.
Alla promsrör är nya
Allt är nytt utom bakoken som är renoverade.
Problem: Måste pumpa 2ggr för att bromsarna ska ta.
Har luftat på alla konstens regler så det kan inte vara det.
Luftat genom tryckluft i burken.
Luftat med vakum sug på bromsoket.
VAD FAAN ÄR DET FÖR FEL PÅ BROMSARNA?
Tips uppskattas.
Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]
Vet inte om ja vågar säga detta, men när ja renoverade mina saab ok så luftade jag efter konstens alla regler, men lik förbannat fick ja pumpa för att pedalen skulle ta.. Hade skiftat bakoken visade de sig sen, luftnipplarna pekade rätt ut ändå.. Nu kommer jag inte inte ihåg om de är möjligt på e30.. Men värt att titta kanske?
Svetsare
Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]
Det låter som att nån eller några kolvar åker tillbaka för långt.
Inga skivor som är slagna?
Om du hissar upp bilen fram, så ber du nån bromsa samtidigt som du tittar på hur nära belägget ligger an skivorna, det ska inte vara nåt mellanrum att tala om..
Sen gör du samma bak!
Du har inte vänt nåt ok fel så luftnippeln sitter nedtill såattsäga?
MVH Erik
Inga skivor som är slagna?
Om du hissar upp bilen fram, så ber du nån bromsa samtidigt som du tittar på hur nära belägget ligger an skivorna, det ska inte vara nåt mellanrum att tala om..
Sen gör du samma bak!
Du har inte vänt nåt ok fel så luftnippeln sitter nedtill såattsäga?
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]
Tjena fin motor vad har du för medel i badet med toppen? bara avfettning el? mvh erik