FoX 318is Turbo 612whp [Uppdate 25/8]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by erikjakan »

Jävligt snyggt!

Hoppas på mycket moos!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by Pitbull »

Jävligt snyggt!

Har du ngn färgkod på de gråa?

Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by wuffee »

Vad hade du för flöde i toppen före/efter.. Gärna från typ 2mm-12mm :)..
Svetsare
User avatar
Blomgren
Posts: 637
Joined: 28 May 2007, 18:10
Location: Karlstad

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by Blomgren »

Ser jävligt bra ut! :D
Sebastian Blomgren
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by cerveza »

Lönar sig inte att porta??, det var nästan lite humoristiskt.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by FoX »

Pitbull wrote:Jävligt snyggt!

Har du ngn färgkod på de gråa?

Mvh

Ska höra med pulverlackaren, men det va något han hade låg
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by FoX »

wuffee wrote:Vad hade du för flöde i toppen före/efter.. Gärna från typ 2mm-12mm :)..
cerveza wrote:Lönar sig inte att porta??, det var nästan lite humoristiskt.

Har knepat ihopp ett diagram.

Dock så ska man ju veta att dett är en flödesbänk som flödar med ett konstant flöde. I motorn med ventiler som öppnar och pulser och allt vad det är så kanske det inte stämmer exakt med dessa mätvärden. Men en bra fingervisning borde det ju vara. :mrgreen:

min kam lyfter 10,8mm
Flödesmätningen är på en insugskanal.

Image

Lyckades inte få in skalan i diagrammet, jävla powerpoint.. skit.


När jag lämmna in toppen till Tom så fick han med en topp som PPF har gjort för 3-4 år sedan. En orginal skrotad m42 topp som han kunde testa sig fram med. + min nya topp då att aplicera det han kunde få fram.

Slutsats: Tom har slipat 3 radier på ventil och säte iomed mirafräsningen, det är värt att göra för det ger mer flöde. Ska man ändå göra ett mira jobb så kan det vara värt de extra jobbet.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by Bmwandreas »

Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by wuffee »

Är de verkligen nödvändigt å ha så jäkla stor som 500?
Har du en liten kanal som inte flöder mer än säg 200cfm så spelar de väl ingen roll hur mycket du försöker mata igenom, flödar den inte mer så gör de inte?

Mvh
Svetsare
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by Bmwandreas »

Vad tror du händer med turbo?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by wuffee »

ah du tänker så ;) ...
Svetsare
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by cerveza »

Bmwandreas wrote:Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.


precis, Erland håller på med något liknande :)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by Bmwandreas »

cerveza wrote:
Bmwandreas wrote:Tänk om nån hade haft bänk som flödade vid 500" vattenpelare. Då hade man sett verkligheten.


precis, Erland håller på med något liknande :)
Fyfan vilken makapär 8)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Mega uppdate på nya motorn]

Post by FoX »

Bilen är grundmappad, så den funkar och går.

Har puttrat runt ilte här hemma och kunde konstatera att den läcker.

Bakaxelklumpen läcker lite olja.
Servopumpen läcker lite olja,
Bröstkåpan läcker lite olja.
Någonting typ värmepaketet (värme av och på ventilen troligtvis) läcker i bilen. :x

Något fel är det på bromsarna med.

Jag kör följande på bromsarna:
PPF Bigbrake fram
Removerade org bak.
Alla slangar är stålomsbundnanylonslangar.
Huvudcylinder (Bmw 750 e32 tror jag dom heter, notera ny)
Bromsservo från en WV polo.
Sitter en distans på 22 milimeter i huvudcylindern för att kompencera den korta pinnen i wv polo servon.
Alla promsrör är nya
Allt är nytt utom bakoken som är renoverade.

Problem: Måste pumpa 2ggr för att bromsarna ska ta.
Har luftat på alla konstens regler så det kan inte vara det.
Luftat genom tryckluft i burken.
Luftat med vakum sug på bromsoket.

VAD FAAN ÄR DET FÖR FEL PÅ BROMSARNA?
Tips uppskattas.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]

Post by wuffee »

Vet inte om ja vågar säga detta, men när ja renoverade mina saab ok så luftade jag efter konstens alla regler, men lik förbannat fick ja pumpa för att pedalen skulle ta.. Hade skiftat bakoken visade de sig sen, luftnipplarna pekade rätt ut ändå.. Nu kommer jag inte inte ihåg om de är möjligt på e30.. Men värt att titta kanske?
Svetsare
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]

Post by erikjakan »

Det låter som att nån eller några kolvar åker tillbaka för långt.

Inga skivor som är slagna?

Om du hissar upp bilen fram, så ber du nån bromsa samtidigt som du tittar på hur nära belägget ligger an skivorna, det ska inte vara nåt mellanrum att tala om..

Sen gör du samma bak!

Du har inte vänt nåt ok fel så luftnippeln sitter nedtill såattsäga?

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
sofie
Posts: 226
Joined: 09 Mar 2007, 17:35

Re: FoX Vassa 4:an[Bromsbekymmer]

Post by sofie »

Tjena fin motor vad har du för medel i badet med toppen? bara avfettning el? mvh erik
Post Reply