Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Fint med långhelg. Jag måste ha varit väldigt snäll, då Maria släppte iväg mig till garaget i hela två dagar!
Då jag inte har lite dåligt att göra på bilen *NOT* så tänkte jag... Jaaa jag tar och bygger nya intercooler gavlar igen. Jag är skitjobbig jag vet!
Ena sidan en bit på väg. Det kommer se likadant ut på inkommande sida sen. Det här tror jag kommer bli skitbra! Meeen vilken jävla tid de tar!
Då jag inte har lite dåligt att göra på bilen *NOT* så tänkte jag... Jaaa jag tar och bygger nya intercooler gavlar igen. Jag är skitjobbig jag vet!
Ena sidan en bit på väg. Det kommer se likadant ut på inkommande sida sen. Det här tror jag kommer bli skitbra! Meeen vilken jävla tid de tar!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
dedär blir rigtigt bra det.
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Rackarns vad det blir flådigt!
Hur brett är cellpaketet? Ser ut att få bra plats, jag har har hållt på med min ic och det är jättesvårt att få bra anslutningar. den är nog egentligen lite för bred.
Hur brett är cellpaketet? Ser ut att få bra plats, jag har har hållt på med min ic och det är jättesvårt att få bra anslutningar. den är nog egentligen lite för bred.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Man tackar och bockar!
Blir nog väldigt fint flödesmessigt när det är klart. Kolla på ingående gaveln.. Vilken jävla katastrof!!
Jag får skylla på att det var tidsbrist när jag höll på sist.
Man kan väl säga att jag har skapat mig plats.. Jag har masserat både ramben och "kylarramen" med vinkelharry.
När man väl har satt kapen i bilen finns det ingen återvändo. Är det för trångt på någe ställe är det bara att ta fram kapen och gå lös! sedan fyller jag igen med svets och plåt så det inte ser så jävligt ut när de är klart.
Blir nog väldigt fint flödesmessigt när det är klart. Kolla på ingående gaveln.. Vilken jävla katastrof!!
Jag får skylla på att det var tidsbrist när jag höll på sist.
Hahaha.. Det blir lätt så när det är trångt och jävligt med begränsad sikt.. Annars doppar jag aaaldrigTack för att du visade den sköna "doppningen!" av elektroden på insidan gaveln, visar att du är mänsklig med tigen En sån svart fläck döljer man inte så lätt
Det är 70mm tjockt, lika så gavlarna. Men sista böjen mot plenumet är 76mm.Hur brett är cellpaketet? Ser ut att få bra plats
Man kan väl säga att jag har skapat mig plats.. Jag har masserat både ramben och "kylarramen" med vinkelharry.
När man väl har satt kapen i bilen finns det ingen återvändo. Är det för trångt på någe ställe är det bara att ta fram kapen och gå lös! sedan fyller jag igen med svets och plåt så det inte ser så jävligt ut när de är klart.
Ahhaa.. du menar ditt jäv** insug som jag har svetsat efter det spruckit gång på gång. Ja för fan, det blev ju skitbra resultat med massa oljerester där man ska svetsa. Tur att det inte är så noga med renligheten när man tigar aluminium..allt bonje har svetsat te mig i alu har vart toppen snyggt gjort..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Å hur går de här då?
Saaaaaakta?
Jag håller på att uppdatera motorn en smula.. Jag tänkte chocka med lite bilder på allt sen när det är mera klart. Men jag har väldigt dåligt med tid för bilen just nu *pappaledig*
Jag återkommer!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Ähh.. När jag ändå var i farten med att dokumentera lite färdiga grejor och grabben sover, så tänkte jag passa på att lägga upp lite bilder på uppdateringarna så här långt.
Gammla nedåtvända grenröret med SC61:an har ersatts med ett nybyggt pulssplittgrenrör med T3 fläns.
Nya turbon är en ombyggd Holset HX40. Jag fick kontakt med Martin Palm (Känd som "Rimbo Martin") han fick förtroendet att modifiera turbon efter mina önskemål om karaktär och användningsområde för bilen.
Den är baserad på största HX40 med billet 60,5mm kompressor och 65mm turbin.
Martin har svarvat ner centrumet på kompressorn till samma mått som muttern har, och splipat vingarna vassa. På avgassidan byttes axeln ut mot en 67mm som är tagen från Holset H1E.
Axeln har lättats och vingarna spipats vassa.
Avgashuset är någon äldre variant från Holset som är ombyggt för att passa mot min turbo. Han har även svetsat och slipat innuti avgashuset efter eget huvud.
Redan innan jag kom i kontakt med Martin hade jag bestämt mig för att byta ut SC61.an mot någon lastbilsturbo och bygga efter pulssplitt principen igen.
Anledningen är att jag vill få motorn att vakna tidigare!
Turbon hade jag låg sedan tidigare och jobbet som Martin gjorde kostade mig inte så mycket. Vi gjorde bytesaffär motv två beg turbosar.
Jag hoppas väldigt mycket på den här turbon faktist, vill den inte funka så kan man alltid grejsa lite mer i avgashuset eller byta det.
Visar det sig helt enkelt att den är för stor eller någonting så har jag inte gjort bort mig ändå, därför massa andra turbosar passar på T3 flänsen.
Grenröret helt klart förutom avgasbandage. Det är byggt med så lite böjar som möjligt och endast långradie böjar har använts.
Grenrör och Tial 44
Hela kalaset tillsammans
Lite detaljbilder på turbon.
Taskiga mobilfoton med turbon monterad i bilen
Downpipen i FR mäter 3,5" och övergår till gammla RF 3" systemet med dubbla Simons ljuddämpare.
Gammla nedåtvända grenröret med SC61:an har ersatts med ett nybyggt pulssplittgrenrör med T3 fläns.
Nya turbon är en ombyggd Holset HX40. Jag fick kontakt med Martin Palm (Känd som "Rimbo Martin") han fick förtroendet att modifiera turbon efter mina önskemål om karaktär och användningsområde för bilen.
Den är baserad på största HX40 med billet 60,5mm kompressor och 65mm turbin.
Martin har svarvat ner centrumet på kompressorn till samma mått som muttern har, och splipat vingarna vassa. På avgassidan byttes axeln ut mot en 67mm som är tagen från Holset H1E.
Axeln har lättats och vingarna spipats vassa.
Avgashuset är någon äldre variant från Holset som är ombyggt för att passa mot min turbo. Han har även svetsat och slipat innuti avgashuset efter eget huvud.
Redan innan jag kom i kontakt med Martin hade jag bestämt mig för att byta ut SC61.an mot någon lastbilsturbo och bygga efter pulssplitt principen igen.
Anledningen är att jag vill få motorn att vakna tidigare!
Turbon hade jag låg sedan tidigare och jobbet som Martin gjorde kostade mig inte så mycket. Vi gjorde bytesaffär motv två beg turbosar.
Jag hoppas väldigt mycket på den här turbon faktist, vill den inte funka så kan man alltid grejsa lite mer i avgashuset eller byta det.
Visar det sig helt enkelt att den är för stor eller någonting så har jag inte gjort bort mig ändå, därför massa andra turbosar passar på T3 flänsen.
Grenröret helt klart förutom avgasbandage. Det är byggt med så lite böjar som möjligt och endast långradie böjar har använts.
Grenrör och Tial 44
Hela kalaset tillsammans
Lite detaljbilder på turbon.
Taskiga mobilfoton med turbon monterad i bilen
Downpipen i FR mäter 3,5" och övergår till gammla RF 3" systemet med dubbla Simons ljuddämpare.
Last edited by Bonje on 21 Sep 2008, 15:11, edited 3 times in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Nu när grenrör och downpipe är klart ska jag börja riva isär motorn och preppa blocket för pyramidringar. Sen hoppas jag att det inte ska läcka komp någe mer!
Apropå komp... Nu när gammla 3mm MLS packningen skrotas så höjs kompet automatiskt till 10:1
Det tillsammans med E85 borde ge en trevlig och stark 2 litare i det oladdade registret. Samtidigt med högre verkningsgrad så borde det också hjälpa till att knuffa igång turbon tidigare.
Ärtan sa förresten att det inte skulle bli några problem att komma upp till 600Hk igen med det kompet. Nice!
Sen kommer någonting att göras om i toppen också. Kanske blir det nya något snällare kammar också i förhoppning att motorn inte bara ska ge en massa effekt uppe på toppen utan att bli lite trevligare i mellanregistret. Men i dagsläget så vet jag inte riktigt hur jag ska göra riktigt.. Det ska funderas lite till innan jag tar ett beslut.
MVH. /Bonje
Apropå komp... Nu när gammla 3mm MLS packningen skrotas så höjs kompet automatiskt till 10:1
Det tillsammans med E85 borde ge en trevlig och stark 2 litare i det oladdade registret. Samtidigt med högre verkningsgrad så borde det också hjälpa till att knuffa igång turbon tidigare.
Ärtan sa förresten att det inte skulle bli några problem att komma upp till 600Hk igen med det kompet. Nice!
Sen kommer någonting att göras om i toppen också. Kanske blir det nya något snällare kammar också i förhoppning att motorn inte bara ska ge en massa effekt uppe på toppen utan att bli lite trevligare i mellanregistret. Men i dagsläget så vet jag inte riktigt hur jag ska göra riktigt.. Det ska funderas lite till innan jag tar ett beslut.
MVH. /Bonje
Last edited by Bonje on 01 Sep 2010, 18:51, edited 2 times in total.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Tack tack!
Ja det stämmer.. kompressorkåpan har jag svarvat ur själv.
Faktum är att det är mycket jobb jobb på den som man inte ser.. I inloppet satt det en såndärninga "plåtring" som styr luften men som främst agerar ljuddämpare.
Den tog jag bort, sen svetsade jag igen spåret där låsringen satt. efter svarvade jag koniskt i flera steg.
Sen har jag svarvat utvändiga diametern som hade någe skumt mått på 103mm så siliconslangen gick inte på.
Tjaa.. sen har jag slipat bort diverse klackar och olämplig text utvändigt också..
Efter allt onödigt arbete så fick viktir ge den en resa i glasblästern. Det var väl då du såg den antar jag
Ja det stämmer.. kompressorkåpan har jag svarvat ur själv.
Faktum är att det är mycket jobb jobb på den som man inte ser.. I inloppet satt det en såndärninga "plåtring" som styr luften men som främst agerar ljuddämpare.
Den tog jag bort, sen svetsade jag igen spåret där låsringen satt. efter svarvade jag koniskt i flera steg.
Sen har jag svarvat utvändiga diametern som hade någe skumt mått på 103mm så siliconslangen gick inte på.
Tjaa.. sen har jag slipat bort diverse klackar och olämplig text utvändigt också..
Efter allt onödigt arbete så fick viktir ge den en resa i glasblästern. Det var väl då du såg den antar jag
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- skarvsladden
- Posts: 55
- Joined: 21 Jun 2007, 07:45
- Location: Eskilstuna
Blir snyggt med svart plenumkammare
Last edited by skarvsladden on 22 Sep 2008, 11:22, edited 1 time in total.