Ähh.. När jag ändå var i farten med att dokumentera lite färdiga grejor och grabben sover, så tänkte jag passa på att lägga upp lite bilder på uppdateringarna så här långt.
Gammla nedåtvända grenröret med SC61:an har ersatts med ett nybyggt pulssplittgrenrör med T3 fläns.
Nya turbon är en ombyggd Holset HX40. Jag fick kontakt med Martin Palm (Känd som "Rimbo Martin") han fick förtroendet att modifiera turbon efter mina önskemål om karaktär och användningsområde för bilen.
Den är baserad på största HX40 med billet 60,5mm kompressor och 65mm turbin.
Martin har svarvat ner centrumet på kompressorn till samma mått som muttern har, och splipat vingarna vassa. På avgassidan byttes axeln ut mot en 67mm som är tagen från Holset H1E.
Axeln har lättats och vingarna spipats vassa.
Avgashuset är någon äldre variant från Holset som är ombyggt för att passa mot min turbo. Han har även svetsat och slipat innuti avgashuset efter eget huvud.
Redan innan jag kom i kontakt med Martin hade jag bestämt mig för att byta ut SC61.an mot någon lastbilsturbo och bygga efter pulssplitt principen igen.
Anledningen är att jag vill få motorn att vakna tidigare!
Turbon hade jag låg sedan tidigare och jobbet som Martin gjorde kostade mig inte så mycket. Vi gjorde bytesaffär motv två beg turbosar.
Jag hoppas väldigt mycket på den här turbon faktist, vill den inte funka så kan man alltid grejsa lite mer i avgashuset eller byta det.
Visar det sig helt enkelt att den är för stor eller någonting så har jag inte gjort bort mig ändå, därför massa andra turbosar passar på T3 flänsen.
Grenröret helt klart förutom avgasbandage. Det är byggt med så lite böjar som möjligt och endast långradie böjar har använts.
Grenrör och Tial 44
Hela kalaset tillsammans
Lite detaljbilder på turbon.
Taskiga mobilfoton med turbon monterad i bilen
Downpipen i FR mäter 3,5" och övergår till gammla RF 3" systemet med dubbla Simons ljuddämpare.