325 Turbo "Porschedödaren" TILL SALU

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

525mannen

Post by 525mannen »

Fränt bygge! Beundrar dem som väljer att bygga dubbelturbo, med tanke på det jobb det innebär.

Och till övriga som har synpunkter på vingen:
http://divilinux.files.wordpress.com/20 ... poiler.jpg

Lycka till och ös på med bilder :)

Mvh
Andreas K

Post by Andreas K »

det är inte så mycket jobb som man kan tro, tryckrören gick relativt smidigt. Detta beror delvis på intercoolern där ena gaveln har dubbla ingångar och en intern skiljevägg. Detta gör att förhoppningsvis att de negativa effekterna med dubbla turbosar mattas av.

Nästa motor blir nog med enkelturbo ändå, men den bilen (om det blir någon) blir inte så standard som denna i övrigt :)
JErngren

Post by JErngren »

Riktigt intressant projekt du arbetar på!
Du råkar inte ha en bild/bilder på båda turboplaceringarna och grenrörskonstruktionerna till övers?
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Andreas K

Post by Andreas K »

Här kommer några gamla motorbilder. Turbosarna sitter bara ditskruvade, dvs de är omvridna sen dess, sen så är där betydligt bättre oljereturer nu etc.
Image
Image

SÅ här så bärarmen bak ut när jag åkte med H/R Clubsport kit dvs lös fjäder pch dämpare. Nu är den lite ombyggd för coilover
Image

En skräpig bild från insidan, har bytt intrument + byggt mer stag i buren sen dess, bl. a toyotastag. Kör inte med orginalinstrumentlängre utan har VDOs lösa.
Image
Andreas K

Post by Andreas K »

Skruvat lite i garaget men jag är dålig på att hålla igång projektråden.
Kunde inte hålla mig utan var tvungen att ha kylaren bak, började därför installera nacascoop till detta.
Image
Kylaren sitter bakom aluminiumplåten och sedan sitter där två spalfläktar och suger igenom den.

Sänkte motorn 3cm och fick därför bygga om framvagnsbalken (igen). Det drog med sig att jag fick korta av tryckrören lika mycket så det blev lite jobb.
Clew

Post by Clew »

Riktigt fint bygge! Men vingen... Det måste ju gå att få till bra downforce med en m3-vinge? Om det är det du eftersträvar. Det sticker i ögonen lite på mig bara, men du säger att det kanske inte är den snyggaste bilen, vilket inte är min uppfattning :)
Chrille

Post by Chrille »

Men låt han ha sin vingjävel om han vill det.... :twisted:

När jag och polaren var ute hos honom så visade han hur den fungerar och funktionsmässigt tror jag till 100% på den.

Tror inte han själv tycker den är särskilt snygg men den fungerar troligtvis 1000 gånger bättre än en M3 vinge som ger mer bromskraft än downforce. :wink:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Andreas K

Post by Andreas K »

m3 vingen framförallt med flärpen monterad är inte så effektiv av olika anledningar. Downforce ger den men än en enormt motstånd. Dessutom är den alldeles för låg. Rätt placering i höjdled ser vi bl.a. på Spalding e30n i SLC, Arthur Deutgens M3 i vln där man siktar på estetiskt oriktiga taknivå.
Dessutom är m3 vingen alldeles för tung :)

Men kritik är bra, monterar gärna en annan vinge om den är lika effektiv. Tror denna blir lite snyggare när bilen är lackad, den är sänkt + tillsnyggad etc.

Annars har jag gjort lite, monterade pumpen till torrsump så nu väntar jag bara på slangar som bör komma snart.

Medan jag väntar roar jag mig med att bygga ett nytt insug. Kommer nog lite bilder på det efter helgen.
Snekast

Post by Snekast »

Oj Oj, lite väghållningsarbete kanske iinte vore så dumt! synd att man varken har tid eller kunskapen, jag tyckte vingen var.... Utstickande!
Släng upp lite mer bilder nu!
Andreas K

Post by Andreas K »

Hänger man på ppf forumet måste man ju ha ett ppf-insug därför byggde jag ett i helgen...
Image
Där syns även torrsumpspumpen. Den skall mätas in sen så är den färdig placerad.
birro

Post by birro »

ser bra ut! Kommer nog bli en jävligt skojj bil att ratta på bana
Andreas K

Post by Andreas K »

En liten uppdatering, är ganska dålig på det.

Har bytt alla slangar och kopplingar till bränslet till AN8 samt byggt en ny catchtank till detta.
Image

Sedan så köpte jag en ny kylare. Byggde ett hus till denna så det leder in alla luft från intagen genom kylaren. Den får väl lackas svart eller så senare. Har två spal fläktar som skall dit på kylaren.
Image
Image

Här är lite provkörningsbilder från i somras.
Image
Image
Image
Image

Vinge är ju som sagt, eh extrem... Ska ta fram en snyggare modell i vinter.

Bildservern jag hade bilderna på har kraschat. Ska försöka fiska hem dem från rejsaservern en dag när jag orkar.
Niiko

Post by Niiko »

riktigt ball på bilderna, men finns det ingen filmsnutt eller så på bilen? :)
M_power86

Post by M_power86 »

behöver du inte flygcerftifikat för att köra omkring med den vingen :lol:
Ser schysst ut annars, släng upp lite nya bilder på motorn! =)

Mvh
Andreas K

Post by Andreas K »

ska försöka ta lite på motorn. Blev mer estetiskt tilltalande när jag flyttade termostathuset. Har flyttat det till under insuget istället.
johankihl
Admin

Post by johankihl »

Så där ser en riktig välfungerande vinge ut... Tycker att det är mer estetiskt tilltalande än en "vanlig" vinge då jag vet att funktionen är bäst då vingen kommer upp i takhöjd. Dessutom ser många sprint bilar i typ SLC ut så och det är RIKTIGA bilar!
Andreas K

Post by Andreas K »

precis, man får ett mycket fint laminärt luftflöde i takhöjd. Inga virvlar och konstigheter utan "raka" flöden. Likadant i VLN så kör det med den typen.

Har man en vindtunnel kan man säkerligen göra en mindre vinge längre ner och uppnå det man vill men när det gäller amatöraerodynamik så får man överdriva lite. Det vore intressant att tejpa fast garnstumpar på bakrutan samt bagageluckan på en e30 och filma i olika farter.

Sånär som på teknikaliteter med reglementet så borde denna bil platsa i någon serie typ SLC sprint rätt bra som den är.
Post Reply