325 Turbo "Porschedödaren" TILL SALU

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

325 Turbo "Porschedödaren" TILL SALU

Post by Andreas K »

änkte skriva lite om mitt banåkaprojekt:

Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons.

Kaross: Totalt urrensad e30, DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen, uppstagade silentblock. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram. Plast rutor alla utom framrutan, glasfiber skärmar bak, huv, bagagelucka, frontspoiler, bakspoiler samt takspegeln i glasfiber. Ställbar kolfibervinge. Naca scoop i rutorna.
Tomvikten var under 1000kg vid vägning men det har tillkommit och försvunnit grejor sedan dess.

Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, smidda kolvar, smidda vevstakar, stödgördel ENEM Z45 turbokam, special ventilfjädrar oversizeventiler i rostfritt stål, CrMo retainers, 900cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl (dubbla kammare in, en ut). Större vattenkyl bak dubbla elfläktar, större oljekyl
Sachs hårdast tryckplatta och Helix sinterlamell. Dubbla bosch 044 med fuelcell.
Torrsumpsystem med 5-stegspump. Motorn sänkt 4cm tillbakaflyttad 25 cm mot orginal. (Lättare) generator och servopump monterat så lågt ner som möjligt.


Chassie Rörbärarmar fram justerbara, justerbart typ Grupp A bak. Öhlins coilovers. Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran. Specialframvagn ungefär som "X-brace" till m3 e36.
Ställbara kniv krägningshämmare bak och fram (lindskog engineering). Nyrenoverad 40% diffbroms med oljekylning. Snabb styrväxel strax över 2 varv totalt.

Bromsar Porsche turbo S ok med 320x30 skivor fram, Brembo fyrkolvsok bak 300mm skivor. Wilwood pedalställ med bromsvåg. Hydraulsik handbroms sellholm fördelningsventil, Kylscoopfram in i naven


Transmission M3 E36 växelåda, 328 kardan, 535 drivknutar med specialdrivaxlar i sviktstål. Kardanring.

Image
Last edited by Andreas K on 10 Apr 2012, 07:50, edited 6 times in total.
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Nu är de på TIDEN att de kommer upp lite bilder! ;) :P

Adios! 8)
Image
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

passade på att uppdatera min (ppfs sämsta projekttråd) tråd lite. Var ska man lägga bilder smidast så att hot-link fungerar?
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

slängde upp lite bilder på mitt projekt om någon tycker de är intressant.
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

hittade lite till gamla bilder
Image
Förstärkningen av bärarmen kunde gjorts bättre nu när det är coilover, då var det ett HR chassi på bilen.
User avatar
Tingsdalsracer
Posts: 1104
Joined: 10 Oct 2006, 08:00
Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten

Post by Tingsdalsracer »

Alltid kul att se ngt nytt projekt, lycka till

/P
Patrik Axelsson Mobnr. 070-6755009
spjuvern
Posts: 73
Joined: 20 Nov 2005, 18:12

Post by spjuvern »

det här låter som en kul bil, hur ser planen ut på att få den klar?
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Låter skitkul! Kul att det är fler som satsar på väghållning och lagom mycket motor.
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

planen för att få den klar är väl hårt arbete. SKa bli kul att få lack på den så det ser mindre folkrace ut. Kul att ni gillar den.
User avatar
E30-Räser
Posts: 176
Joined: 24 Sep 2006, 22:04
Location: Bålsta (Uppland)

Post by E30-Räser »

Ser ut som att du kommer få grym väghållning i kärran! Riktigt kul att se såna fina saker som Öhlins grejer :D Ska hålla koll på detta bygge då jag med ska uppgradera väghållning framöver! Så fortsätt ladda upp bilder i massor!

Fin fint bygge!

Mvh Christian
Team Wicked Drifters

E30 325 turbo

Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

ser bra ut allt förutom BATMAN vingen du har där bak. :wink:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

visst är vingen nice :D
Men 2 kg talar sitt tydliga språk... Har ju bagagelucka i plast också så detta är en smidig variant för att lösa problemet.

Ska försöka ta lite bilder på bärarmarna fram nästa gång jag är i garaget samt inredningen (kolfiberdörrsidor + flockad instrumentpanel).

Påbörjade ett torrsumpstråg igår, ska försöka få klart det snart. Går förvånandsvärt bra att svetsa i orginal tråget.

Hade gärna byggt ett snyggt insug också men det får vänta till jag får lite mer tid, vill gärna köra med bilen.
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

du kan inte mena på allvar att vingen är nice? :?
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

nice och nice. Funktion på denna typ av vinge är överlägsen ex en m3 dtm vinge eller bojsänket som hör till m-paketet. Hade jag hittat något bättre så hade jag monterat den istället.
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

okej det är tur att alla inte har samma smak. :wink: mvh
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

smak vet jag inte vad det är, ska man bygga en snygg bil så är e30 inte första hands valet :lol:

Byggde om orginaltråget för torrsump Image

Tre sugpunkter riktade mot pumpen på bästa vis, är lite grejor ivägen.
Lite kluddigt att svetsa i ett gammalt tråg men det blir nog tät.
Post Reply