325 Turbo "Porschedödaren" TILL SALU
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
325 Turbo "Porschedödaren" TILL SALU
änkte skriva lite om mitt banåkaprojekt:
Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons.
Kaross: Totalt urrensad e30, DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen, uppstagade silentblock. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram. Plast rutor alla utom framrutan, glasfiber skärmar bak, huv, bagagelucka, frontspoiler, bakspoiler samt takspegeln i glasfiber. Ställbar kolfibervinge. Naca scoop i rutorna.
Tomvikten var under 1000kg vid vägning men det har tillkommit och försvunnit grejor sedan dess.
Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, smidda kolvar, smidda vevstakar, stödgördel ENEM Z45 turbokam, special ventilfjädrar oversizeventiler i rostfritt stål, CrMo retainers, 900cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl (dubbla kammare in, en ut). Större vattenkyl bak dubbla elfläktar, större oljekyl
Sachs hårdast tryckplatta och Helix sinterlamell. Dubbla bosch 044 med fuelcell.
Torrsumpsystem med 5-stegspump. Motorn sänkt 4cm tillbakaflyttad 25 cm mot orginal. (Lättare) generator och servopump monterat så lågt ner som möjligt.
Chassie Rörbärarmar fram justerbara, justerbart typ Grupp A bak. Öhlins coilovers. Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran. Specialframvagn ungefär som "X-brace" till m3 e36.
Ställbara kniv krägningshämmare bak och fram (lindskog engineering). Nyrenoverad 40% diffbroms med oljekylning. Snabb styrväxel strax över 2 varv totalt.
Bromsar Porsche turbo S ok med 320x30 skivor fram, Brembo fyrkolvsok bak 300mm skivor. Wilwood pedalställ med bromsvåg. Hydraulsik handbroms sellholm fördelningsventil, Kylscoopfram in i naven
Transmission M3 E36 växelåda, 328 kardan, 535 drivknutar med specialdrivaxlar i sviktstål. Kardanring.
Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons.
Kaross: Totalt urrensad e30, DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen, uppstagade silentblock. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram. Plast rutor alla utom framrutan, glasfiber skärmar bak, huv, bagagelucka, frontspoiler, bakspoiler samt takspegeln i glasfiber. Ställbar kolfibervinge. Naca scoop i rutorna.
Tomvikten var under 1000kg vid vägning men det har tillkommit och försvunnit grejor sedan dess.
Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, smidda kolvar, smidda vevstakar, stödgördel ENEM Z45 turbokam, special ventilfjädrar oversizeventiler i rostfritt stål, CrMo retainers, 900cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl (dubbla kammare in, en ut). Större vattenkyl bak dubbla elfläktar, större oljekyl
Sachs hårdast tryckplatta och Helix sinterlamell. Dubbla bosch 044 med fuelcell.
Torrsumpsystem med 5-stegspump. Motorn sänkt 4cm tillbakaflyttad 25 cm mot orginal. (Lättare) generator och servopump monterat så lågt ner som möjligt.
Chassie Rörbärarmar fram justerbara, justerbart typ Grupp A bak. Öhlins coilovers. Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran. Specialframvagn ungefär som "X-brace" till m3 e36.
Ställbara kniv krägningshämmare bak och fram (lindskog engineering). Nyrenoverad 40% diffbroms med oljekylning. Snabb styrväxel strax över 2 varv totalt.
Bromsar Porsche turbo S ok med 320x30 skivor fram, Brembo fyrkolvsok bak 300mm skivor. Wilwood pedalställ med bromsvåg. Hydraulsik handbroms sellholm fördelningsventil, Kylscoopfram in i naven
Transmission M3 E36 växelåda, 328 kardan, 535 drivknutar med specialdrivaxlar i sviktstål. Kardanring.
Last edited by Andreas K on 10 Apr 2012, 07:50, edited 6 times in total.
-
- Posts: 297
- Joined: 20 Nov 2005, 14:56
- Location: Umeå / Skärgården
- Contact:
- Tingsdalsracer
- Posts: 1104
- Joined: 10 Oct 2006, 08:00
- Location: Patrik Axelsson Tingsdal, Lycksele, Västerbotten
Ser ut som att du kommer få grym väghållning i kärran! Riktigt kul att se såna fina saker som Öhlins grejer Ska hålla koll på detta bygge då jag med ska uppgradera väghållning framöver! Så fortsätt ladda upp bilder i massor!
Fin fint bygge!
Mvh Christian
Fin fint bygge!
Mvh Christian
Team Wicked Drifters
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
E30 325 turbo
Hellre 402 varv i närmaste rondell än 402m rakt fram!
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16121
ser bra ut allt förutom BATMAN vingen du har där bak.
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
visst är vingen nice
Men 2 kg talar sitt tydliga språk... Har ju bagagelucka i plast också så detta är en smidig variant för att lösa problemet.
Ska försöka ta lite bilder på bärarmarna fram nästa gång jag är i garaget samt inredningen (kolfiberdörrsidor + flockad instrumentpanel).
Påbörjade ett torrsumpstråg igår, ska försöka få klart det snart. Går förvånandsvärt bra att svetsa i orginal tråget.
Hade gärna byggt ett snyggt insug också men det får vänta till jag får lite mer tid, vill gärna köra med bilen.
Men 2 kg talar sitt tydliga språk... Har ju bagagelucka i plast också så detta är en smidig variant för att lösa problemet.
Ska försöka ta lite bilder på bärarmarna fram nästa gång jag är i garaget samt inredningen (kolfiberdörrsidor + flockad instrumentpanel).
Påbörjade ett torrsumpstråg igår, ska försöka få klart det snart. Går förvånandsvärt bra att svetsa i orginal tråget.
Hade gärna byggt ett snyggt insug också men det får vänta till jag får lite mer tid, vill gärna köra med bilen.
du kan inte mena på allvar att vingen är nice?
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
okej det är tur att alla inte har samma smak. mvh
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!