325 Turbo "Porschedödaren" TILL SALU
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
det är inte så mycket jobb som man kan tro, tryckrören gick relativt smidigt. Detta beror delvis på intercoolern där ena gaveln har dubbla ingångar och en intern skiljevägg. Detta gör att förhoppningsvis att de negativa effekterna med dubbla turbosar mattas av.
Nästa motor blir nog med enkelturbo ändå, men den bilen (om det blir någon) blir inte så standard som denna i övrigt
Nästa motor blir nog med enkelturbo ändå, men den bilen (om det blir någon) blir inte så standard som denna i övrigt
Här kommer några gamla motorbilder. Turbosarna sitter bara ditskruvade, dvs de är omvridna sen dess, sen så är där betydligt bättre oljereturer nu etc.
SÅ här så bärarmen bak ut när jag åkte med H/R Clubsport kit dvs lös fjäder pch dämpare. Nu är den lite ombyggd för coilover
En skräpig bild från insidan, har bytt intrument + byggt mer stag i buren sen dess, bl. a toyotastag. Kör inte med orginalinstrumentlängre utan har VDOs lösa.
SÅ här så bärarmen bak ut när jag åkte med H/R Clubsport kit dvs lös fjäder pch dämpare. Nu är den lite ombyggd för coilover
En skräpig bild från insidan, har bytt intrument + byggt mer stag i buren sen dess, bl. a toyotastag. Kör inte med orginalinstrumentlängre utan har VDOs lösa.
Skruvat lite i garaget men jag är dålig på att hålla igång projektråden.
Kunde inte hålla mig utan var tvungen att ha kylaren bak, började därför installera nacascoop till detta.
Kylaren sitter bakom aluminiumplåten och sedan sitter där två spalfläktar och suger igenom den.
Sänkte motorn 3cm och fick därför bygga om framvagnsbalken (igen). Det drog med sig att jag fick korta av tryckrören lika mycket så det blev lite jobb.
Kunde inte hålla mig utan var tvungen att ha kylaren bak, började därför installera nacascoop till detta.
Kylaren sitter bakom aluminiumplåten och sedan sitter där två spalfläktar och suger igenom den.
Sänkte motorn 3cm och fick därför bygga om framvagnsbalken (igen). Det drog med sig att jag fick korta av tryckrören lika mycket så det blev lite jobb.
Men låt han ha sin vingjävel om han vill det....
När jag och polaren var ute hos honom så visade han hur den fungerar och funktionsmässigt tror jag till 100% på den.
Tror inte han själv tycker den är särskilt snygg men den fungerar troligtvis 1000 gånger bättre än en M3 vinge som ger mer bromskraft än downforce.
När jag och polaren var ute hos honom så visade han hur den fungerar och funktionsmässigt tror jag till 100% på den.
Tror inte han själv tycker den är särskilt snygg men den fungerar troligtvis 1000 gånger bättre än en M3 vinge som ger mer bromskraft än downforce.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
m3 vingen framförallt med flärpen monterad är inte så effektiv av olika anledningar. Downforce ger den men än en enormt motstånd. Dessutom är den alldeles för låg. Rätt placering i höjdled ser vi bl.a. på Spalding e30n i SLC, Arthur Deutgens M3 i vln där man siktar på estetiskt oriktiga taknivå.
Dessutom är m3 vingen alldeles för tung
Men kritik är bra, monterar gärna en annan vinge om den är lika effektiv. Tror denna blir lite snyggare när bilen är lackad, den är sänkt + tillsnyggad etc.
Annars har jag gjort lite, monterade pumpen till torrsump så nu väntar jag bara på slangar som bör komma snart.
Medan jag väntar roar jag mig med att bygga ett nytt insug. Kommer nog lite bilder på det efter helgen.
Dessutom är m3 vingen alldeles för tung
Men kritik är bra, monterar gärna en annan vinge om den är lika effektiv. Tror denna blir lite snyggare när bilen är lackad, den är sänkt + tillsnyggad etc.
Annars har jag gjort lite, monterade pumpen till torrsump så nu väntar jag bara på slangar som bör komma snart.
Medan jag väntar roar jag mig med att bygga ett nytt insug. Kommer nog lite bilder på det efter helgen.
En liten uppdatering, är ganska dålig på det.
Har bytt alla slangar och kopplingar till bränslet till AN8 samt byggt en ny catchtank till detta.
Sedan så köpte jag en ny kylare. Byggde ett hus till denna så det leder in alla luft från intagen genom kylaren. Den får väl lackas svart eller så senare. Har två spal fläktar som skall dit på kylaren.
Här är lite provkörningsbilder från i somras.
Vinge är ju som sagt, eh extrem... Ska ta fram en snyggare modell i vinter.
Bildservern jag hade bilderna på har kraschat. Ska försöka fiska hem dem från rejsaservern en dag när jag orkar.
Har bytt alla slangar och kopplingar till bränslet till AN8 samt byggt en ny catchtank till detta.
Sedan så köpte jag en ny kylare. Byggde ett hus till denna så det leder in alla luft från intagen genom kylaren. Den får väl lackas svart eller så senare. Har två spal fläktar som skall dit på kylaren.
Här är lite provkörningsbilder från i somras.
Vinge är ju som sagt, eh extrem... Ska ta fram en snyggare modell i vinter.
Bildservern jag hade bilderna på har kraschat. Ska försöka fiska hem dem från rejsaservern en dag när jag orkar.
precis, man får ett mycket fint laminärt luftflöde i takhöjd. Inga virvlar och konstigheter utan "raka" flöden. Likadant i VLN så kör det med den typen.
Har man en vindtunnel kan man säkerligen göra en mindre vinge längre ner och uppnå det man vill men när det gäller amatöraerodynamik så får man överdriva lite. Det vore intressant att tejpa fast garnstumpar på bakrutan samt bagageluckan på en e30 och filma i olika farter.
Sånär som på teknikaliteter med reglementet så borde denna bil platsa i någon serie typ SLC sprint rätt bra som den är.
Har man en vindtunnel kan man säkerligen göra en mindre vinge längre ner och uppnå det man vill men när det gäller amatöraerodynamik så får man överdriva lite. Det vore intressant att tejpa fast garnstumpar på bakrutan samt bagageluckan på en e30 och filma i olika farter.
Sånär som på teknikaliteter med reglementet så borde denna bil platsa i någon serie typ SLC sprint rätt bra som den är.