skyline m70 , servopumpshjälp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

HKPerformance
Posts: 120
Joined: 20 Jan 2014, 22:55
Location: Helsingborg

Re: skyline m70 gtt

Post by HKPerformance »

Äntligen sätts där en motor i en sådann bil!
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

då var såsom låda och kardaner hemma, blir en 3 serie främre knut och en 5 serie bakre knut sen blir det å svarva eget kardanrör där mellan, tyvär måste vi ha ett stödlager och joked på mitten för att kan ju inte ha stumt å bägge ändar :(
men men det kommer nog funka bra ändå.

växelådan är inlämnad på schmidtracing för omsvetsning till v12ans svep :)

har för övrigt beslutat plocka bort den 3 skiviga tiltonkoppling polaren kör med i sin skyline, då han troligen kommer byta till automat i den nästa vinter.
och sedan blir det ett vattenskuret svänghjul till automatens startkrans till v12 motorn.


Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

en uppsättning 18" är på inkommande, tyvär inte så breda från en audi så det blir spacers med utgående 5/112,
har hittat sponsring på spacersplattor så ska bara ordna ritning så blir dem tillverkade på ett par veckor :thumbright:

sen blir det att bredda livet ur dem 18"arna :thumbright:

om någon har audi fälgar (även "japanska" 114.3/% av intresse) (allt av intresse, 15-18" plåt och alu) att sälja oförskämt billigt eller sponsra gratis så går det bra att skicka iväg ett meddelande


Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

lite mys med annat, gött väder idag, lite utelunch första gången för säsongen med :)

Image

pedalstället en egentillverkad kuliss till ett nissan skyline orginal pedalställ, (lite kraftigare plåt än nödvändigt kanske men vill ha allt stumt helst.

har flyttat bak allt typ 15-20 cm i bilen för att få lite mer av vikten på bakhjulen samt att få mer utrymme för motorn :)
finns inget som jag hatar mer än trånga och svårskruvade motorer :)

ska förlänga ner å flytta pedalerna några cm å vi kommer köra utan broms-servot .
rattång även den från nissan. tillsammans med en egen mittenbit och sen golfs egna knut nere mot servo.

ritat fram spacers nu, blir 25mm fram och 60mm bak med 5/113 , då kommer den bli ca 1.94 fram å 1.96 bak med 17" gatdäck, å typ 1.96fram å ganska precis 2 meter bak med slicksen 8)

okänt kränghämmare fram ca 20mm, (kanske klent men testar där först iom det låg i hyllan)

Image

Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

lådan hemma igen efter svetsning hos Schmidt :thumbright:
blev riktigt fint å inte alla som har jigg hemma för tex v12 å andra ovanliga motorer så känns gött det gick så fort :thumbright:

Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

har iväg ritningar till vattenskärningen för delar till ett sånt här svänghjul, och vi kommer plocka över tiltonkopplingen från polarens RB25a till v12an nu i början,

Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: skyline m70 gtt

Post by Jens92 »

Kul att det går framåt!

Något jag funderar på är dock hur motorstyrningen kommer att se ut?
Om jag inte minns fel så höll du väl på och jävlades med original styrsystem tidigare, blir det något annat nu?

Edit: Jag blandar nog ihop dig med nån annan, oavsett så är jag nyfiken på hur du tänker styra motorn
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

Original styrsystem har aldrig vart på tapeten då det inte funkade från början (därav billig donatorbil?)

"Tyvärr" har vi redan ett vipec v44 med alldeles för få kanaler avsett för detta bygge. :(
Men vi måste göra ett försök med detta då budget inte rymmer det syvecs vi igentligen vill ha.
Vipec själva säger att v44 ska funka medans både ppf och ag.s säger att det inte lär bli bra men som sagt vi får göra ett försök.
Det är ingen 1000 hästars vi bygger utan en kanske 5-600 häst pruttkudde.

Får köra två kanaler tändning dubbla fördelare sen bränslet i waste som en vanlig sexxa. Dvs fyra spridare var fördelat på 3kanaler och sen resterande inställningar som en vanlig m20 eller m30.
Problematiken här är att det bara blir tillgängligt 1 amp per spridare för hög ohm spridare. Det kommer bli slaskiga öppningstider på låga laster. Men vi ska å andra sidan inte åka i stan eller besikta den eller nått sånt så prioritering ligger inte på det.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

lagom med avgasystem tack

Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

någon som kan hjälpa mig med vilken som är in/ut på oljan??

kommer köra eftermarknads filterhållare och även kyl i serie med detta. sen tillbaka till motorn. kommer sätta in oljetryck och matning till turboaggregat i densamma adapter.

men som sagt, vad är från pump och vad är in till motorn??
Image
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: skyline m70 , hjälp med olja??

Post by kaxxen »

Hade tid över så googlade, hittade denna!

http://www.bavariant.com/files/v12-m70.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

På sida 10 så finns en bild med flödes pilar! Hoppas de va det du sökte! :)
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 , hjälp med olja??

Post by knotan »

jättetack :D

det ser ju ut att vara så att den nedre slangen kommer från pump och den övre in till oljekanaler?`?
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: skyline m70 , hjälp med olja??

Post by kaxxen »

knotan wrote:jättetack :D

det ser ju ut att vara så att den nedre slangen kommer från pump och den övre in till oljekanaler?`?
Du kan ju enkelt testa det där genom att blåsa försiktigt med tryckluft så ser du vart oljan kommer in i filterhuset kanske? :)
egut
Posts: 103
Joined: 08 Jul 2007, 20:21
Location: luleå

Re: skyline m70 , hjälp med olja??

Post by egut »

På dom bmw motorer jag testat har alltid den nedre varit från pump.
Men ta lös en oljeplugg i nån oljekanal och blås lite försiktigt så seru.
Mvh/
-Esp
-Piab
m535@772whp -såld-
E28 touring
Volvo 242 3,2 turbo
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: skyline m70 , hjälp med olja??

Post by kaxxen »

egut wrote:På dom bmw motorer jag testat har alltid den nedre varit från pump.
Men ta lös en oljeplugg i nån oljekanal och blås lite försiktigt så seru.
Mvh/
Kollade nu på m50 & där är olja in den nedre kanalen!
De syns annars om du lyckas följa kanalen så ska den gå ut in i stora utrymmet i filterhuset :D
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 , hjälp med olja??

Post by knotan »

jag ser inga tydliga oljekanaler från utsidan av blocket, och jag har inte kvar orginal filterhus, så svårt att säga på det med, och vill inte gärna plocka loss tråget heller, tänker mig att nog testa lossa slangarna när man drar runt motorn och se vart oljan kommer ifrån,

hur som, så är grejjorna anslutna nu ialafall som att den nedre abnslutningen är från pump, hade det inte vart för backventilen i oljefilter så hade det ju kvittat, vet tyvär ett par som skurit motrerna för dem kopplat fel :lol: (oljetrycksmätaren på oljefilterhuset visar jättebra tryck, medans inne i motorn är det 0 haha)
Post Reply