skyline m70 , servopumpshjälp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

skyline m70 , servopumpshjälp

Post by knotan »

litet "busprojekt" som jag å polaren håller på med,

en stycke gts-t r33

donator en stycke e32?? bmw typ sent 80 eller tidigt 90,

jag studerar för tillfället så byggnationer kommer mestadels ske hemma i norrköping av polaren, medans jag sköter planering och konstruktion osv på avstånd, därav en del nördighet som projektplan innehållandes tidsbudget ekonomi, olika aldternativ med olika ekonomiska "tollgates"etc för dem som är vana att styra projekt :roll:
mest kul grejj att sitta å pilla med medans man har trist i skolan :lol:

har en ganska snäv budget jag blev tvungen för att styra projektet och tiden är ju knapp men vi har deadline för körning till sommaren så får man ta en del kompomisser.

å sen ajuste , har pratat med sfro så ska försöka få den genom matörbygge med så en del kompromisser är ju tack vare deras regler med.

Image

Image

Image

Image
Last edited by knotan on 03 Mar 2015, 20:57, edited 2 times in total.
User avatar
reyland
Posts: 117
Joined: 09 Oct 2011, 18:13

Re: skyline m70 gtt

Post by reyland »

Skönt att ni fick nytta av mitt gamla herke :D
En hx60 så är den klar :D
M535 E28 Achatgrün -85 M106
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

aldrig singelturbo på en v motor för min del :roll:
User avatar
reyland
Posts: 117
Joined: 09 Oct 2011, 18:13

Re: skyline m70 gtt

Post by reyland »

2 x hx60 !!!! :D
M535 E28 Achatgrün -85 M106
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

haha, ja eller hur, det vore ju lagom :roll:
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: skyline m70 gtt

Post by Jens92 »

Ja, 2 x hx85 blir väl för stora? :)
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

hehe, skämtåtsido.
det blir några mindre typ 50-55mm snurror. (lite beroende på vad vi kommer över)
sikatr på max runt 500-550whp ska ju köra oöppnad motor med driftsäkerhet som prioritering 1!!

550 whp= xx wnm på en 5l v12a??? :twisted:
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

skulle behöva hjälp att svarva några små distanser till detta projektet, någon som har tillgång till svarv och kan offra en liten stund av en lunchrast och skicka till mej ???
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

kommit lite frammåt .

bakaxeln upphängd där den ska vara, blev jäkligt bra, vi har mätt upp ca 30-40mm utfjädring och ungefär samma infjädrng utan nämnvärd påverkan på hjulvinklar, vilket jag anser bör vara godkänt. :thumbright:

blir rejäla spacers bak, och skärmbreddare i glasfiber när bilen börjar bli klar så den ska sänkas ca 20mm till i bak när coilovers fästs så flyttar uppskärmkanterna lagom :thumbright:

och de flesta uniballs för framvagn osv kommit hem med.

Image

Image

Image
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: skyline m70 gtt

Post by Carlsson »

haha fyfan vad rätt
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
Turboá
Posts: 2147
Joined: 22 Aug 2007, 07:22
Location: Hungary Bmw Racing Club Soltvadkert
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by Turboá »

Image
Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

här har det stått relativt stilla ett tag dessvärre. men i helgen har vi fått iallafall lite gjort.

bakre fästen för coilovers färdiga, har svarvat en egen "fjäderbenslagring" i ovankant bak(som jag tyvär inte tog bilder på), i nedre kant har vi modifierat original bmw infästningar.

bak ska hjulen breddas ut ytterligare ca 40-50mm per sida vilket ger en totalbredd på ca 190cm vilket känns lagom, hade gärna haft den runt 2 meter, men blir så mycket omständligare med biltransport då tyvär (men kommer med största sannolikhet bygga egen transport i vår ändå till bilen)
gamla bakskärmarna ska skäras ut och bredas ut med glasfiberskärmar ca 60-80mm per sida bak.

främmre bmw orginal spindlar nedskurna och sen ipressade gängstumpar som matchar med coiloversena,

blir samma höjd ca fram som bak på bilen i "viloläge", och ifrån "grundläget" går det att justera rideheight ca 40mm plus /minus för att hitta rätt höjd med all vikt i bilen sen och fortfarande kunna göra en ordentlig cornerweight.
och jag har byggt som så med distanser och shims som går att flytta för att det ska gå att köra både med och utan hjälpfjädrar ifall man får för sej att gatregga den så krävs lite mer utfjädring än om man vill ha den som ren rejsbil.

främmre fjäderbenslagring blev golf 1 som jag tyvär tyckte var lite felkonstruerade så fick bli en omgång i svarven å modifiera dem lite för att dem ska fungera tillfredsställande

Image

Image

Image

Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline

Post by knotan »

fått en del gjort senaste veckorna iallafall .

står i vart all på egna hjul nu å framvagnen känns helt ok!!!

Image

Image

Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

en fråga, ang växelåda

kollar på billigaste n¨ågorlunda starka alternativ.
om vi räknar högt så 600 whp å 900 wnm, men relativt lite varv (varvstopp på max 7000)

kollar på lådan till tex e46 330i, eller e39 530i


S5D 320Z-THCH ZF

är det den lite grövre ingående axeln i dessa låda, eller är det samma klena som på äldre typ getrag 260 som satt i e28 och e30 osv???

av dem bilder jag kollar på skroten verkar det finnas både 22 och 10 splines till dessa men ser ut att vara nån mellanmodell mellan den äldre "lilla" från 80 talet, men inte fullt lika stor som på dem nya 330tds å 530disel osv (som är typ apgrov)

??
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: skyline m70 gtt

Post by Jens92 »

Är inte helt säker på den här uppgiften men de äldre låderna som hette typ s5d 310z så betydde 310 att det var momentet den tålde kontinueligt.
Det skiljer hur som förmodligen inte mycket på lådan du tittat på mot de äldre baserat på namnet.
Image
Har inga specs på vad den tål, men nyare 5-växlade 3L diesel lådan väger iaf 47Kg som referens och den nyare 6-växlade diesel lådan väger in på 55Kg.
Vägde en gammal 5 växlad getrag låda som referens från m5 e34 och den väger in på 37Kg.
Har själv vägt alla de låderna så vikten är verifierad.

Har både 5-växlad 3L diesel låda och 6-växlad 3L diesel låda ligger om det är nått du behöver kollat. Vill du titta själv så kan du ju handla en av mig ;)
De heter gs5-39dz respektive gs6-53dz.
Båda dessa har iaf 35mm ingående axel.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: skyline m70 gtt

Post by knotan »

ja det du säger känns bekant av det jag googlat fram,

fick tag på en låda via sponsor med kardaner, lameller å hardy/slaccylinder å allt v behöver troligen, så pass billigt att det inte går att avböjja :D
det blev en 530i låda-03 på 15.000 mil,

får hoppas den håller ett tag iallafall så i värsta fall får vi uppgradera nästkommande vinter,
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: skyline m70 gtt

Post by RWHP »

Jens92 wrote:Ja, 2 x hx85 blir väl för stora? :)
Håller i ett komphjul från en HX82 här, borde ju bli rätt lagom storlek till vilken bil som helst ;)

Image


1045whp Supra builder
Post Reply