skyline m70 , servopumpshjälp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
skyline m70 , servopumpshjälp
litet "busprojekt" som jag å polaren håller på med,
en stycke gts-t r33
donator en stycke e32?? bmw typ sent 80 eller tidigt 90,
jag studerar för tillfället så byggnationer kommer mestadels ske hemma i norrköping av polaren, medans jag sköter planering och konstruktion osv på avstånd, därav en del nördighet som projektplan innehållandes tidsbudget ekonomi, olika aldternativ med olika ekonomiska "tollgates"etc för dem som är vana att styra projekt
mest kul grejj att sitta å pilla med medans man har trist i skolan
har en ganska snäv budget jag blev tvungen för att styra projektet och tiden är ju knapp men vi har deadline för körning till sommaren så får man ta en del kompomisser.
å sen ajuste , har pratat med sfro så ska försöka få den genom matörbygge med så en del kompromisser är ju tack vare deras regler med.
en stycke gts-t r33
donator en stycke e32?? bmw typ sent 80 eller tidigt 90,
jag studerar för tillfället så byggnationer kommer mestadels ske hemma i norrköping av polaren, medans jag sköter planering och konstruktion osv på avstånd, därav en del nördighet som projektplan innehållandes tidsbudget ekonomi, olika aldternativ med olika ekonomiska "tollgates"etc för dem som är vana att styra projekt
mest kul grejj att sitta å pilla med medans man har trist i skolan
har en ganska snäv budget jag blev tvungen för att styra projektet och tiden är ju knapp men vi har deadline för körning till sommaren så får man ta en del kompomisser.
å sen ajuste , har pratat med sfro så ska försöka få den genom matörbygge med så en del kompromisser är ju tack vare deras regler med.
Last edited by knotan on 03 Mar 2015, 20:57, edited 2 times in total.
Re: skyline m70 gtt
Skönt att ni fick nytta av mitt gamla herke
En hx60 så är den klar
En hx60 så är den klar
M535 E28 Achatgrün -85 M106
Re: skyline m70 gtt
Ja, 2 x hx85 blir väl för stora?
Re: skyline m70 gtt
hehe, skämtåtsido.
det blir några mindre typ 50-55mm snurror. (lite beroende på vad vi kommer över)
sikatr på max runt 500-550whp ska ju köra oöppnad motor med driftsäkerhet som prioritering 1!!
550 whp= xx wnm på en 5l v12a???
det blir några mindre typ 50-55mm snurror. (lite beroende på vad vi kommer över)
sikatr på max runt 500-550whp ska ju köra oöppnad motor med driftsäkerhet som prioritering 1!!
550 whp= xx wnm på en 5l v12a???
Re: skyline m70 gtt
skulle behöva hjälp att svarva några små distanser till detta projektet, någon som har tillgång till svarv och kan offra en liten stund av en lunchrast och skicka till mej ???
Re: skyline m70 gtt
kommit lite frammåt .
bakaxeln upphängd där den ska vara, blev jäkligt bra, vi har mätt upp ca 30-40mm utfjädring och ungefär samma infjädrng utan nämnvärd påverkan på hjulvinklar, vilket jag anser bör vara godkänt. :thumbright:
blir rejäla spacers bak, och skärmbreddare i glasfiber när bilen börjar bli klar så den ska sänkas ca 20mm till i bak när coilovers fästs så flyttar uppskärmkanterna lagom :thumbright:
och de flesta uniballs för framvagn osv kommit hem med.
bakaxeln upphängd där den ska vara, blev jäkligt bra, vi har mätt upp ca 30-40mm utfjädring och ungefär samma infjädrng utan nämnvärd påverkan på hjulvinklar, vilket jag anser bör vara godkänt. :thumbright:
blir rejäla spacers bak, och skärmbreddare i glasfiber när bilen börjar bli klar så den ska sänkas ca 20mm till i bak när coilovers fästs så flyttar uppskärmkanterna lagom :thumbright:
och de flesta uniballs för framvagn osv kommit hem med.
Re: skyline m70 gtt
här har det stått relativt stilla ett tag dessvärre. men i helgen har vi fått iallafall lite gjort.
bakre fästen för coilovers färdiga, har svarvat en egen "fjäderbenslagring" i ovankant bak(som jag tyvär inte tog bilder på), i nedre kant har vi modifierat original bmw infästningar.
bak ska hjulen breddas ut ytterligare ca 40-50mm per sida vilket ger en totalbredd på ca 190cm vilket känns lagom, hade gärna haft den runt 2 meter, men blir så mycket omständligare med biltransport då tyvär (men kommer med största sannolikhet bygga egen transport i vår ändå till bilen)
gamla bakskärmarna ska skäras ut och bredas ut med glasfiberskärmar ca 60-80mm per sida bak.
främmre bmw orginal spindlar nedskurna och sen ipressade gängstumpar som matchar med coiloversena,
blir samma höjd ca fram som bak på bilen i "viloläge", och ifrån "grundläget" går det att justera rideheight ca 40mm plus /minus för att hitta rätt höjd med all vikt i bilen sen och fortfarande kunna göra en ordentlig cornerweight.
och jag har byggt som så med distanser och shims som går att flytta för att det ska gå att köra både med och utan hjälpfjädrar ifall man får för sej att gatregga den så krävs lite mer utfjädring än om man vill ha den som ren rejsbil.
främmre fjäderbenslagring blev golf 1 som jag tyvär tyckte var lite felkonstruerade så fick bli en omgång i svarven å modifiera dem lite för att dem ska fungera tillfredsställande
bakre fästen för coilovers färdiga, har svarvat en egen "fjäderbenslagring" i ovankant bak(som jag tyvär inte tog bilder på), i nedre kant har vi modifierat original bmw infästningar.
bak ska hjulen breddas ut ytterligare ca 40-50mm per sida vilket ger en totalbredd på ca 190cm vilket känns lagom, hade gärna haft den runt 2 meter, men blir så mycket omständligare med biltransport då tyvär (men kommer med största sannolikhet bygga egen transport i vår ändå till bilen)
gamla bakskärmarna ska skäras ut och bredas ut med glasfiberskärmar ca 60-80mm per sida bak.
främmre bmw orginal spindlar nedskurna och sen ipressade gängstumpar som matchar med coiloversena,
blir samma höjd ca fram som bak på bilen i "viloläge", och ifrån "grundläget" går det att justera rideheight ca 40mm plus /minus för att hitta rätt höjd med all vikt i bilen sen och fortfarande kunna göra en ordentlig cornerweight.
och jag har byggt som så med distanser och shims som går att flytta för att det ska gå att köra både med och utan hjälpfjädrar ifall man får för sej att gatregga den så krävs lite mer utfjädring än om man vill ha den som ren rejsbil.
främmre fjäderbenslagring blev golf 1 som jag tyvär tyckte var lite felkonstruerade så fick bli en omgång i svarven å modifiera dem lite för att dem ska fungera tillfredsställande
Re: skyline
Re: skyline m70 gtt
en fråga, ang växelåda
kollar på billigaste n¨ågorlunda starka alternativ.
om vi räknar högt så 600 whp å 900 wnm, men relativt lite varv (varvstopp på max 7000)
kollar på lådan till tex e46 330i, eller e39 530i
S5D 320Z-THCH ZF
är det den lite grövre ingående axeln i dessa låda, eller är det samma klena som på äldre typ getrag 260 som satt i e28 och e30 osv???
av dem bilder jag kollar på skroten verkar det finnas både 22 och 10 splines till dessa men ser ut att vara nån mellanmodell mellan den äldre "lilla" från 80 talet, men inte fullt lika stor som på dem nya 330tds å 530disel osv (som är typ apgrov)
??
kollar på billigaste n¨ågorlunda starka alternativ.
om vi räknar högt så 600 whp å 900 wnm, men relativt lite varv (varvstopp på max 7000)
kollar på lådan till tex e46 330i, eller e39 530i
S5D 320Z-THCH ZF
är det den lite grövre ingående axeln i dessa låda, eller är det samma klena som på äldre typ getrag 260 som satt i e28 och e30 osv???
av dem bilder jag kollar på skroten verkar det finnas både 22 och 10 splines till dessa men ser ut att vara nån mellanmodell mellan den äldre "lilla" från 80 talet, men inte fullt lika stor som på dem nya 330tds å 530disel osv (som är typ apgrov)
??
Re: skyline m70 gtt
Är inte helt säker på den här uppgiften men de äldre låderna som hette typ s5d 310z så betydde 310 att det var momentet den tålde kontinueligt.
Det skiljer hur som förmodligen inte mycket på lådan du tittat på mot de äldre baserat på namnet.
Har inga specs på vad den tål, men nyare 5-växlade 3L diesel lådan väger iaf 47Kg som referens och den nyare 6-växlade diesel lådan väger in på 55Kg.
Vägde en gammal 5 växlad getrag låda som referens från m5 e34 och den väger in på 37Kg.
Har själv vägt alla de låderna så vikten är verifierad.
Har både 5-växlad 3L diesel låda och 6-växlad 3L diesel låda ligger om det är nått du behöver kollat. Vill du titta själv så kan du ju handla en av mig
De heter gs5-39dz respektive gs6-53dz.
Båda dessa har iaf 35mm ingående axel.
Det skiljer hur som förmodligen inte mycket på lådan du tittat på mot de äldre baserat på namnet.
Har inga specs på vad den tål, men nyare 5-växlade 3L diesel lådan väger iaf 47Kg som referens och den nyare 6-växlade diesel lådan väger in på 55Kg.
Vägde en gammal 5 växlad getrag låda som referens från m5 e34 och den väger in på 37Kg.
Har själv vägt alla de låderna så vikten är verifierad.
Har både 5-växlad 3L diesel låda och 6-växlad 3L diesel låda ligger om det är nått du behöver kollat. Vill du titta själv så kan du ju handla en av mig
De heter gs5-39dz respektive gs6-53dz.
Båda dessa har iaf 35mm ingående axel.
Re: skyline m70 gtt
ja det du säger känns bekant av det jag googlat fram,
fick tag på en låda via sponsor med kardaner, lameller å hardy/slaccylinder å allt v behöver troligen, så pass billigt att det inte går att avböjja
det blev en 530i låda-03 på 15.000 mil,
får hoppas den håller ett tag iallafall så i värsta fall får vi uppgradera nästkommande vinter,
fick tag på en låda via sponsor med kardaner, lameller å hardy/slaccylinder å allt v behöver troligen, så pass billigt att det inte går att avböjja
det blev en 530i låda-03 på 15.000 mil,
får hoppas den håller ett tag iallafall så i värsta fall får vi uppgradera nästkommande vinter,
Re: skyline m70 gtt
Håller i ett komphjul från en HX82 här, borde ju bli rätt lagom storlek till vilken bil som helstJens92 wrote:Ja, 2 x hx85 blir väl för stora?
1045whp Supra builder