skyline m70 , servopumpshjälp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 120
- Joined: 20 Jan 2014, 22:55
- Location: Helsingborg
Re: skyline m70 gtt
Äntligen sätts där en motor i en sådann bil!
Re: skyline m70 gtt
då var såsom låda och kardaner hemma, blir en 3 serie främre knut och en 5 serie bakre knut sen blir det å svarva eget kardanrör där mellan, tyvär måste vi ha ett stödlager och joked på mitten för att kan ju inte ha stumt å bägge ändar
men men det kommer nog funka bra ändå.
växelådan är inlämnad på schmidtracing för omsvetsning till v12ans svep
har för övrigt beslutat plocka bort den 3 skiviga tiltonkoppling polaren kör med i sin skyline, då han troligen kommer byta till automat i den nästa vinter.
och sedan blir det ett vattenskuret svänghjul till automatens startkrans till v12 motorn.
men men det kommer nog funka bra ändå.
växelådan är inlämnad på schmidtracing för omsvetsning till v12ans svep
har för övrigt beslutat plocka bort den 3 skiviga tiltonkoppling polaren kör med i sin skyline, då han troligen kommer byta till automat i den nästa vinter.
och sedan blir det ett vattenskuret svänghjul till automatens startkrans till v12 motorn.
Re: skyline m70 gtt
en uppsättning 18" är på inkommande, tyvär inte så breda från en audi så det blir spacers med utgående 5/112,
har hittat sponsring på spacersplattor så ska bara ordna ritning så blir dem tillverkade på ett par veckor :thumbright:
sen blir det att bredda livet ur dem 18"arna :thumbright:
om någon har audi fälgar (även "japanska" 114.3/% av intresse) (allt av intresse, 15-18" plåt och alu) att sälja oförskämt billigt eller sponsra gratis så går det bra att skicka iväg ett meddelande
har hittat sponsring på spacersplattor så ska bara ordna ritning så blir dem tillverkade på ett par veckor :thumbright:
sen blir det att bredda livet ur dem 18"arna :thumbright:
om någon har audi fälgar (även "japanska" 114.3/% av intresse) (allt av intresse, 15-18" plåt och alu) att sälja oförskämt billigt eller sponsra gratis så går det bra att skicka iväg ett meddelande
Re: skyline m70 gtt
lite mys med annat, gött väder idag, lite utelunch första gången för säsongen med
pedalstället en egentillverkad kuliss till ett nissan skyline orginal pedalställ, (lite kraftigare plåt än nödvändigt kanske men vill ha allt stumt helst.
har flyttat bak allt typ 15-20 cm i bilen för att få lite mer av vikten på bakhjulen samt att få mer utrymme för motorn
finns inget som jag hatar mer än trånga och svårskruvade motorer
ska förlänga ner å flytta pedalerna några cm å vi kommer köra utan broms-servot .
rattång även den från nissan. tillsammans med en egen mittenbit och sen golfs egna knut nere mot servo.
ritat fram spacers nu, blir 25mm fram och 60mm bak med 5/113 , då kommer den bli ca 1.94 fram å 1.96 bak med 17" gatdäck, å typ 1.96fram å ganska precis 2 meter bak med slicksen
okänt kränghämmare fram ca 20mm, (kanske klent men testar där först iom det låg i hyllan)
pedalstället en egentillverkad kuliss till ett nissan skyline orginal pedalställ, (lite kraftigare plåt än nödvändigt kanske men vill ha allt stumt helst.
har flyttat bak allt typ 15-20 cm i bilen för att få lite mer av vikten på bakhjulen samt att få mer utrymme för motorn
finns inget som jag hatar mer än trånga och svårskruvade motorer
ska förlänga ner å flytta pedalerna några cm å vi kommer köra utan broms-servot .
rattång även den från nissan. tillsammans med en egen mittenbit och sen golfs egna knut nere mot servo.
ritat fram spacers nu, blir 25mm fram och 60mm bak med 5/113 , då kommer den bli ca 1.94 fram å 1.96 bak med 17" gatdäck, å typ 1.96fram å ganska precis 2 meter bak med slicksen
okänt kränghämmare fram ca 20mm, (kanske klent men testar där först iom det låg i hyllan)
Re: skyline m70 gtt
lådan hemma igen efter svetsning hos Schmidt :thumbright:
blev riktigt fint å inte alla som har jigg hemma för tex v12 å andra ovanliga motorer så känns gött det gick så fort :thumbright:
blev riktigt fint å inte alla som har jigg hemma för tex v12 å andra ovanliga motorer så känns gött det gick så fort :thumbright:
Re: skyline m70 gtt
Re: skyline m70 gtt
Kul att det går framåt!
Något jag funderar på är dock hur motorstyrningen kommer att se ut?
Om jag inte minns fel så höll du väl på och jävlades med original styrsystem tidigare, blir det något annat nu?
Edit: Jag blandar nog ihop dig med nån annan, oavsett så är jag nyfiken på hur du tänker styra motorn
Något jag funderar på är dock hur motorstyrningen kommer att se ut?
Om jag inte minns fel så höll du väl på och jävlades med original styrsystem tidigare, blir det något annat nu?
Edit: Jag blandar nog ihop dig med nån annan, oavsett så är jag nyfiken på hur du tänker styra motorn
Re: skyline m70 gtt
Original styrsystem har aldrig vart på tapeten då det inte funkade från början (därav billig donatorbil?)
"Tyvärr" har vi redan ett vipec v44 med alldeles för få kanaler avsett för detta bygge.
Men vi måste göra ett försök med detta då budget inte rymmer det syvecs vi igentligen vill ha.
Vipec själva säger att v44 ska funka medans både ppf och ag.s säger att det inte lär bli bra men som sagt vi får göra ett försök.
Det är ingen 1000 hästars vi bygger utan en kanske 5-600 häst pruttkudde.
Får köra två kanaler tändning dubbla fördelare sen bränslet i waste som en vanlig sexxa. Dvs fyra spridare var fördelat på 3kanaler och sen resterande inställningar som en vanlig m20 eller m30.
Problematiken här är att det bara blir tillgängligt 1 amp per spridare för hög ohm spridare. Det kommer bli slaskiga öppningstider på låga laster. Men vi ska å andra sidan inte åka i stan eller besikta den eller nått sånt så prioritering ligger inte på det.
"Tyvärr" har vi redan ett vipec v44 med alldeles för få kanaler avsett för detta bygge.
Men vi måste göra ett försök med detta då budget inte rymmer det syvecs vi igentligen vill ha.
Vipec själva säger att v44 ska funka medans både ppf och ag.s säger att det inte lär bli bra men som sagt vi får göra ett försök.
Det är ingen 1000 hästars vi bygger utan en kanske 5-600 häst pruttkudde.
Får köra två kanaler tändning dubbla fördelare sen bränslet i waste som en vanlig sexxa. Dvs fyra spridare var fördelat på 3kanaler och sen resterande inställningar som en vanlig m20 eller m30.
Problematiken här är att det bara blir tillgängligt 1 amp per spridare för hög ohm spridare. Det kommer bli slaskiga öppningstider på låga laster. Men vi ska å andra sidan inte åka i stan eller besikta den eller nått sånt så prioritering ligger inte på det.
Re: skyline m70 gtt
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Hade tid över så googlade, hittade denna!
http://www.bavariant.com/files/v12-m70.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
På sida 10 så finns en bild med flödes pilar! Hoppas de va det du sökte!
http://www.bavariant.com/files/v12-m70.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
På sida 10 så finns en bild med flödes pilar! Hoppas de va det du sökte!
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
jättetack
det ser ju ut att vara så att den nedre slangen kommer från pump och den övre in till oljekanaler?`?
det ser ju ut att vara så att den nedre slangen kommer från pump och den övre in till oljekanaler?`?
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Du kan ju enkelt testa det där genom att blåsa försiktigt med tryckluft så ser du vart oljan kommer in i filterhuset kanske?knotan wrote:jättetack
det ser ju ut att vara så att den nedre slangen kommer från pump och den övre in till oljekanaler?`?
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
På dom bmw motorer jag testat har alltid den nedre varit från pump.
Men ta lös en oljeplugg i nån oljekanal och blås lite försiktigt så seru.
Mvh/
Men ta lös en oljeplugg i nån oljekanal och blås lite försiktigt så seru.
Mvh/
-Esp
-Piab
m535@772whp -såld-
E28 touring
Volvo 242 3,2 turbo
-Piab
m535@772whp -såld-
E28 touring
Volvo 242 3,2 turbo
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
Kollade nu på m50 & där är olja in den nedre kanalen!egut wrote:På dom bmw motorer jag testat har alltid den nedre varit från pump.
Men ta lös en oljeplugg i nån oljekanal och blås lite försiktigt så seru.
Mvh/
De syns annars om du lyckas följa kanalen så ska den gå ut in i stora utrymmet i filterhuset
Re: skyline m70 , hjälp med olja??
jag ser inga tydliga oljekanaler från utsidan av blocket, och jag har inte kvar orginal filterhus, så svårt att säga på det med, och vill inte gärna plocka loss tråget heller, tänker mig att nog testa lossa slangarna när man drar runt motorn och se vart oljan kommer ifrån,
hur som, så är grejjorna anslutna nu ialafall som att den nedre abnslutningen är från pump, hade det inte vart för backventilen i oljefilter så hade det ju kvittat, vet tyvär ett par som skurit motrerna för dem kopplat fel (oljetrycksmätaren på oljefilterhuset visar jättebra tryck, medans inne i motorn är det 0 haha)
hur som, så är grejjorna anslutna nu ialafall som att den nedre abnslutningen är från pump, hade det inte vart för backventilen i oljefilter så hade det ju kvittat, vet tyvär ett par som skurit motrerna för dem kopplat fel (oljetrycksmätaren på oljefilterhuset visar jättebra tryck, medans inne i motorn är det 0 haha)