BärarmsBussning fram E30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Mickeeey

Post by Mickeeey »

Nisse Järnet wrote:Behöver inte ens såga, bara banka lite med en mejsel :)
Hehe, om det var så lätt. Fanns ingen chans att få bort det genom att bara banka =)
Och när jag pressade dit nya bussningen så gick det inte vidare lätt i heller, dock inga problem i pressen men fick pumpa på lite.

=)
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Say whaat, jag har bytt på 2st E30 på båda sidor och har inte satt fast nåt utan bankat med grejerna på betonggolvet, inga problem :) Hur fan gör ni egentligen? :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Franzén

Post by Franzén »

Som ni vet så har jag varit i bussningsbranschen en tid och under den tiden lär man sig en hel del.

Mina erfarenheter har varit allt ifrån att man kan knacka ur en del bussningar med en liten smidig hammare till att man måste mosa på med 15 ton hydraulpress innan det rör på sig.
Det är så himla olika från del till del, bil till bil.

Jag har haft diffbussningar som mer eller mindre har ramlat ut av sig själva, andra har krävt så mycket våld att kåpan varit på väg att stryka med.

Inte alltför sällan har jag upplevt att det förekommit måttdifferenser på passhålen som bussningar skall sitta i.
Ta t.ex. de bussningarna som Micke har bytt nu, ena sidan kan vara perfekt, medan den andra kan vara för stor.
Likadant med bakre bärarmarna.

Gummibussningar är i dessa fallen väldigt förlåtande, de flexar och har sig och man märker aldrig av de små måttskillnaderna.
Men väljer du teknisk plast som i sig kan vara väldig exakta så blir man galen för mindre när det skiljer så mycket som det kan göra.

Ofta funkar det klanderfritt och det finns alltid lösningar och små knep man kan ta till om det skulle strula.

:wink:
Grr!
0706-419608
Mickeeey

Post by Mickeeey »

Nisse Järnet wrote:Say whaat, jag har bytt på 2st E30 på båda sidor och har inte satt fast nåt utan bankat med grejerna på betonggolvet, inga problem :) Hur fan gör ni egentligen? :D
Hehe. Vi gör vad nöden kräver =)
På min satt det som berget. Så gick itne att banka ur tyvärr.

=)
Post Reply