Diffproblem

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Roobin wrote:ok jag förstår.. har du inte långt till autoexperten i nacka så får du ta o komma dit.. PPF rabatt ;) hehe


inge lång väg o åka, men tänkte utnyttja mitt tillgodokvitto då jag misstänker att micro håller på o lägger ner. tack ändå :wink: .

micro har blivit mekonomen i eskilstuna också så det är nog en tidsfråga innan alla micro köps upp av mekonomen.

men hör dig för på jobbet, du träffar nog massa folk från olika företag där. bara o skriva ifall du hör nåt om nåt företag som kan byta lameller.
The Lower Class
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

självklart.. har du nya lameller eller ska dom fixa nya oxå?
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Roobin wrote:självklart.. har du nya lameller eller ska dom fixa nya oxå?


går att köpa från mobimech så man får det skickat, det fixar jag.
The Lower Class
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

jag undrar inte om de e så att kanske Bromsindustri gör sånt.. som ligger inne i stan.
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

gick inget vidare idag med castrol saf/xj oljan heller. bortkastade pengar.

va ute o varmkörde bilen ordentligt innan jag brände på, men inget som händer.

lusten är sååå stooor att slå sönder biljäveln :evil: . en diff som lagt av från ingenstans under avställningen, hur stor är chansen att det händer?

funderat lite på hur jag ska göra nu:

alt.1: hört mig för lite och har hört att det i vissa fall kan hjälpa med att endast schimsa. börja med detta?

alt.2: behålla mina slitna lameller, få tag på ytterligare slitna lameller som monteras i diffen. alltså fler lameller=ökad friktionsyta.

alt.3: beställa nya lameller och byta ut mina. (ev. montera både nya och gamla lamellerna. bra idé?
The Lower Class
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

rev ner diffen idag. såhär såg det ut. kom med kommentarer då det är första gången jag river isär en lamelldiff och har ingen aning om hur det ska se ut.

dom översta brickorna var slitna. frågan är om dom går att köpa från bmw eller mobimech.
Image

Image

vilka av dessa ingår om man köper lamellkit från mobimech?
Image

ska denna platta va såhär?
Image
The Lower Class
Nobbe

Post by Nobbe »

Sitter lika mkt delar längre ner om du tar ur diffdreven och axlarna, om du inte har gjort det då.

RoDe wrote: rev ner diffen idag. såhär såg det ut. kom med kommentarer då det är första gången jag river isär en lamelldiff och har ingen aning om hur det ska se ut.

dom översta brickorna var slitna. frågan är om dom går att köpa från bmw eller mobimech.
http://i43.tinypic.com/23m0geo.jpg

Vart satt dom där? har fan inge minne av att jag sett liknade tidgare iaf :?

RoDe wrote:http://i39.tinypic.com/2w4bcly.jpg

Om du vänder på dom där, så är det själva v-spåret där som bestämmer hur många "procent" diffen är på. Ökar man förspänningen så ändrar man inte "procenten" som sagt, det kan man bara göra med hjälp av v-spåren. Däremot så kan man ju köra med så hög förspänning så att den blir för hög så själva diff-funktionen i diffen inte utnyttjas mer än i extremfall, då blir det mer som att åka med spole.


RoDe wrote:vilka av dessa ingår om man köper lamellkit från mobimech?
http://i40.tinypic.com/mb5taf.jpg


Nr 1 och 2 på bilden, Lamellen och floatern, nr 3 är en kupolfjäder.

RoDe wrote:ska denna platta va såhär?
http://i42.tinypic.com/24n1y0g.jpg


Ja, det är den kupolfjädern som "bestämmer" förspänningen.

Folk brukar schimsa 0,4mm på en relativt fräsch diff har jag läst, så en extra lamell så får du nog inte ens igen locket igen.

Tycker faktiskt inte din diff såg så värst sliten ut om jag ska va ärlig, men bilderna kan ljuga oxå.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

nej jag har inte plockat ur diffdreven och axlarna. första gången jag pular med en diff så drev och sånt verkar va saker som man ska hålla sig bort ifrån, men jag plockar bort dom i veckan och kikar där också.

hmmm... fick mailsvar av peder idag då han kikat på mina bilder. han tyckte precis som dig nobbe att min diff såg okey ut av det han kunde se på bilderna.

frågan är om jag behöver byta mina lameller eller inte? kanske skulle funka med att endast schimsa?
The Lower Class
Nobbe

Post by Nobbe »

Prova det först du. Dock är jag alergisk mor schimsning själv;) bonna-lösning ;)

Klipp i ordning ett schims i 0,5 plåt, sen monterar du ihop allt igen och lägger den mellan floatern och fjädern, tänk på att va huffsat noga då det bara är en liten del ute i kanten av fjädern som kommer ligga an mot schimset.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Nobbe wrote:Prova det först du. Dock är jag alergisk mor schimsning själv;) bonna-lösning ;)

Klipp i ordning ett schims i 0,5 plåt, sen monterar du ihop allt igen och lägger den mellan floatern och fjädern, tänk på att va huffsat noga då det bara är en liten del ute i kanten av fjädern som kommer ligga an mot schimset.


får bli ett 0,5schims till att börja med. funkar det inte så köps nya lameller.

synd på oljan bara :evil: .
The Lower Class
Nobbe

Post by Nobbe »

RoDe wrote:synd på oljan bara :evil: .


Ber om ursäkt för det tipset! Men det brukar räcka ;)
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

plockade ur diffdreven och axlarna. kikade på den andra lamellen och floatern.

hittade boven:
Image

får bli att beställa endast en lamell och floater.
The Lower Class
Post Reply