Diffproblem
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Diffproblem
lite problem med min lamelldiff som dykt upp från ingenstans.
för två säsonger sedan tömdes min lamelldiff på olja och fyllde på med någon ELF olja för LSD diffar. kördes med sugmotor och hur lugnt som helst och ställdes sedan av i 6månader för att turbokonverteras. diffen funkade fint.
ställde på bilen förra säsongen och körde med turbomotorn utan problem och inte alls hårt med bilen. inga tokbörnisar eller nåt. diffen funkade fint denna säsong med.
nu har bilen stått stilla i 6månader och plockade ut den idag för en liten vända. nu helt plötsligt så vill inte diffen greppa.
testa bränna på lite och den greppar lite då och då men för det mesta inte. i låga farter 20-30km/h kändes hördes lite knakande ljud från den. inga oljeläckage från den eller nåt.
är den skrot nu eller är det bara oljan som är skit?
funderar bara på hur den kan bli skrot helt plötsligt av att bilen har stått avställd och när denna lamelldiff inte alls är hårt körd(setat på en original 325 touring innan).
ska jag börja med att byta oljan till Castrol SAF/XJ?
för två säsonger sedan tömdes min lamelldiff på olja och fyllde på med någon ELF olja för LSD diffar. kördes med sugmotor och hur lugnt som helst och ställdes sedan av i 6månader för att turbokonverteras. diffen funkade fint.
ställde på bilen förra säsongen och körde med turbomotorn utan problem och inte alls hårt med bilen. inga tokbörnisar eller nåt. diffen funkade fint denna säsong med.
nu har bilen stått stilla i 6månader och plockade ut den idag för en liten vända. nu helt plötsligt så vill inte diffen greppa.
testa bränna på lite och den greppar lite då och då men för det mesta inte. i låga farter 20-30km/h kändes hördes lite knakande ljud från den. inga oljeläckage från den eller nåt.
är den skrot nu eller är det bara oljan som är skit?
funderar bara på hur den kan bli skrot helt plötsligt av att bilen har stått avställd och när denna lamelldiff inte alls är hårt körd(setat på en original 325 touring innan).
ska jag börja med att byta oljan till Castrol SAF/XJ?
The Lower Class
är inte alls kunnig på lamelldiffar; men oljan påverkar funktionen i allra högsta grad. Och eftersom den inte används (nötts) eller läckt ut så återstår alternativet att den skulle kunna vara förorenad. Att du har fått in vatten eller annat i den som förstör oljans egenskaper?
Spontan tanke bara utan praktiska erfarenheter i detta område...
Men på jobbet har jag läst lite om hur mycket energi och forskning som läggs ner på att utveckla oljor som inte påverkas av föroreningar lika hårt, men har fortsatt samma goda egenskaper...
Spontan tanke bara utan praktiska erfarenheter i detta område...
Men på jobbet har jag läst lite om hur mycket energi och forskning som läggs ner på att utveckla oljor som inte påverkas av föroreningar lika hårt, men har fortsatt samma goda egenskaper...
tömde diffen på olja idag. oljan såg ganska bra ut. inte svart och brännd iallfall.
stack in en magnet genom hålet på diffen och snurrade runt lite på hjulen och det va inga metallspån eller nåt där och inte heller i oljan. kikade med en lampa och det såg bra ut det lilla jag kunde se.
provade snurra hjulen åt olika håll med diffen tömd på olja och det ska gå med viss motstånd och det gick också utan något oljud.
nån som vart med om nåt liknande?
stack in en magnet genom hålet på diffen och snurrade runt lite på hjulen och det va inga metallspån eller nåt där och inte heller i oljan. kikade med en lampa och det såg bra ut det lilla jag kunde se.
provade snurra hjulen åt olika håll med diffen tömd på olja och det ska gå med viss motstånd och det gick också utan något oljud.
nån som vart med om nåt liknande?
The Lower Class
Roobin wrote:häller du inte i rätt olja så kan de vara så att de "slirar"
jag hade iaf slängt i SAF XJ oljan.. finns annars en limited slip olja som tillsatt o köpa om man vill slänga i nån annan olja..
har läst om flertalet personer som haft problem då dom haft i en annan olja än saf xj. men gör oljan verkligen så mycket?
ska börja med och byta oljan. funkar inte det så får det bli o skicka den till mobimech för att byta lameller och spänna upp den om jag inte hittar en som säljs.
finns väl ingen i 08 området som renoverar diffar?
The Lower Class
Oljan gör otroligt mycket.. fick en lektion i de där om varför man skulle ha just t ex SAF XJ då den hade rätt "tillsats" för just lamelldiff...
Hade man de inte så funka den inte.. var i samma veva som jag höll på o fixa olja till nån fördelningslåda på nån bil.. som var väldigt viktig med just denna tillsats som fanns ifrån Redline har jag för mig på en väldigt liten burk..
E de inge fel på diffen i sig.. så tror jag absolut att oljan kommer göra sitt.. Lycka till
Hade man de inte så funka den inte.. var i samma veva som jag höll på o fixa olja till nån fördelningslåda på nån bil.. som var väldigt viktig med just denna tillsats som fanns ifrån Redline har jag för mig på en väldigt liten burk..
E de inge fel på diffen i sig.. så tror jag absolut att oljan kommer göra sitt.. Lycka till
Audi S2 2,5 liter - 800whp?
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
Lamellerna kan ju vara igensatta oxå, hur man än vrider på det är det ingen ny klump, sen kör man med fel olja så kan det gör sitt till oxå så dom nöts onödigt mkt.
Riv ner diffen, smäll upp tryckplattorna i lämplig verktygsslip/gnist, gör nya V-spår för drevaxlarna med 90graders förskjutning från dom gammla, fast gör om vinklarna till 30grader ist för 45grader, vill man stajla till det kan man göra en flanken som original och den andra i 30grader.
Mät först avståndet från högsta punkten på drevaxlarna ner till anliggningsytan som lamellen ligger på och kör in dom nya spåren tills det måttet blir lika, tror vi släpte på 0,005mm sist, kanske onödigt lågt men.
Montera ihop det igen och ut och gasa!
Sen kan du ju passa på å låta skära fram nya floaters i lämplig tjocklek om du dessutom vill ändra förspänningen, känns bättre än ett schims.
Edit: Hitta en bild på när vi slipa nya v-spår.
Riv ner diffen, smäll upp tryckplattorna i lämplig verktygsslip/gnist, gör nya V-spår för drevaxlarna med 90graders förskjutning från dom gammla, fast gör om vinklarna till 30grader ist för 45grader, vill man stajla till det kan man göra en flanken som original och den andra i 30grader.
Mät först avståndet från högsta punkten på drevaxlarna ner till anliggningsytan som lamellen ligger på och kör in dom nya spåren tills det måttet blir lika, tror vi släpte på 0,005mm sist, kanske onödigt lågt men.
Montera ihop det igen och ut och gasa!
Sen kan du ju passa på å låta skära fram nya floaters i lämplig tjocklek om du dessutom vill ändra förspänningen, känns bättre än ett schims.
Edit: Hitta en bild på när vi slipa nya v-spår.
tack för svaren.
kom o tänka på en sak:
till i år så bytte jag till 5-bult. den högra drivaxeln fördes in med en hydraulisk maskin i navet. den vänstra drivaxeln bankade jag in i navet, kanske dumt men hade ingen tillgång till den hydrauliska maskinen då.
när jag sedan körde bilen så knakade det väldigt högt och mycket från vänster sida när jag kör från stillastående upp till 40-50km/h och sen hörs det inte mer. detta hade aldrig hörts tidigare under åren.
funderar på om jag skadat en drivknut eller nåt i drivaxeln när jag bankade in den som gör att diffen inte greppar om det har nåt sammanhang?
kom o tänka på en sak:
till i år så bytte jag till 5-bult. den högra drivaxeln fördes in med en hydraulisk maskin i navet. den vänstra drivaxeln bankade jag in i navet, kanske dumt men hade ingen tillgång till den hydrauliska maskinen då.
när jag sedan körde bilen så knakade det väldigt högt och mycket från vänster sida när jag kör från stillastående upp till 40-50km/h och sen hörs det inte mer. detta hade aldrig hörts tidigare under åren.
funderar på om jag skadat en drivknut eller nåt i drivaxeln när jag bankade in den som gör att diffen inte greppar om det har nåt sammanhang?
The Lower Class
enda jag kan tänka mig e att om isf axeln eller knuten gått av eller dylikt.. då driver den inte.. måste ha viss motstånd ifall den skall driva.. jag sköt ena knuten förra året.. då drev den t ex INTE..
men jag har svårt o tro att de har nåt me att du bankat in dom.. kanske nån annan som har erfarenhet av de dock...
men jag har svårt o tro att de har nåt me att du bankat in dom.. kanske nån annan som har erfarenhet av de dock...
Audi S2 2,5 liter - 800whp?
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
VR Motor Stockholm AB
Robin Raita
Roobin wrote:enda jag kan tänka mig e att om isf axeln eller knuten gått av eller dylikt.. då driver den inte.. måste ha viss motstånd ifall den skall driva.. jag sköt ena knuten förra året.. då drev den t ex INTE..
men jag har svårt o tro att de har nåt me att du bankat in dom.. kanske nån annan som har erfarenhet av de dock...
hur tar man reda på om knuten gått?
min låter knakande och vibrerar på vänster sida när jag ska åka från stillastående. inget i högre farter.
The Lower Class
Roobin wrote:funka de inte med o byta olja
ska ta o kika upp de där imorrn om ingen annan hinner tipsa..
håller på o väntar på min olja som är beställd från micro (tillgodokvitto där).
micro i barkaby har blivit mekonomen, men dom kunde ändå få hem castrol saf/xj oljan därifrån. beställdes i tisdags och skulle inte vara hemma förräns slutet på nästa vecka . från barkaby till kungens kurva .
fick inte heller åka dit o handla då mitt tillgodokvitto inte skulle gälla där. så det är bara att vänta.
tänkte bara höra mig för o förbereda mig på det värsta så jag vet vart man ska med diffen sen. inte så pigg o skicka diffen med bussgods till mobimech.
Last edited by RoDe on 01 May 2009, 23:09, edited 1 time in total.
The Lower Class