BMW 320/325 e36 -92, Bur färdig

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

christian_h
Posts: 459
Joined: 18 Aug 2007, 15:47
Location: arvika

Post by christian_h »

tja.. det har hänt lite sen ja va å hämtade dom e30 karosserna av dig i vintras.
Ser riktigt bra ut gött å komma igång me skruvandet igen :)
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Post by Bödvar »

Äckligt jävla vrålfrän!
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Bödvar wrote:Äckligt jävla vrålfrän!


Det var inget dåligt betyg :D Tackar.
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Några bättre bilder på det färdigpunktade grenröret.

Image


Image

Innebär de översta gängade hålen på bilden att agget är vattenkylt? Det är fyra likadana... och om så är fallet hur kopplar man in vattnet lämpligast?
Image
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Bilen är eventuellt till salu utan drivlina/motor om jag får ett vettigt bud... hör av er via pm för mer info.

Mvh
Grefven

Post by Grefven »

breddningar brukar bli helt vansinnigt fula men detta funkar fint. du skulle åkt 19" hjul dock för att få till stuket riktigt.
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

bullen! wrote:breddningar brukar bli helt vansinnigt fula men detta funkar fint. du skulle åkt 19" hjul dock för att få till stuket riktigt.


Jag har gillat dig ända sedan du hade 'El guapo' som avatar för några år sedan Bullen nu steg du ytterligare ;) Ang fälgarna så blev det för dyrt att hitta 19" med bredd och ET som funkade. Och eftersom jag är en sucker för racegrejer så fick det då bli dessa gamla wtcc-fälgar som ET:t stämmer på.

Mvh
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Eftersom det är helt omöjligt att sälja saker nu för tiden så har jag bestämt mig för att försöka bygga ihop bilen.
Vi får se hur långt orken räcker denna gång :) Har börjat svetsa ihop fjäderbenstornet nu iaf.
Justerade in max camber på topplagringen och sen har jag byggt så tight som det bara går mot den.
Går inte turbon och grenröret att få dit nu så blir det ett gjutet och en ny snurra från ppf tror jag...

Image
Bildbevis.. Blir nog bra efter lite mer svetsning, slipande och spackel.
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Blir lite tokigt nu med text och bilder eftersom jag gör flera poster på ett annat forum till en post här.

Image
Lite mer svetsning och sen lite spackel på det.

Nu är snart fjäderbenstornet klart, ska bli skönt att gå vidare med annat. Misstänker att inte min hx40 kommer gå att få dit så jag har köpt en schwitzer s200 turbo istället som jag hoppas ska få plats. Den borde dyka upp nu i veckan.

Image

I brist på annat så gjorde jag lite extra plats vid grenröret...

Image

Fick min s200 turbo idag men den var tyvärr inte så mycket mindre än hx40in...
Blev trött på att det aldrig går som jag vill så jag tog fram rondellen och gick loss på hx40ins avgashus :D
Skar bort allt onödigt på det(int. wastegaten fästen.) så nu ser det ut att kunna funka snart. :)

Image

Image

Image
TIIIGHT! Måste kapa och svetsa lite till men nu är det nära iaf!
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

tycker du ska köra med hx40in, med 200an kommer det bli som en v70 2.4T dvs laddtryck vid 2000 varv.

jag har en s200 med ar 1.0 och 65ut på min m42b18, riktigt lågkomp, lite portad annars standard och jag har 0.5bar vid 3k och fullt runt 4-4.500 med en dålig laddtrycksstyrning ..
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Kul med lite feedback!

Ja det är det jag är rädd för så jag ska göra allt jag kan för att få dit Holseten. I värsta fall får jag köpa ett nytt avgashus utan int. wg. Det går ju att chimsa upp motorn nån cm på avgassidan också då bör det gå fint. Jag får nog sälja s200an eller spara den och bygga något annat kul någon gång.
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Idag har det hänt lite i garaget igen...
Stort tack till Micke som hjälpte mig idag, mycket roligare och lättare med sällskap i garaget.

Vi började med att kapa av en cm på alla grenrörspipor för att få in turbon mot toppen, sen punktade vi fast dem i toppflänsen samtidigt som vi hade avgashuset så tätt som det gick mot ventilkåpan.

Måste ragga tag i en annan svets nu för min funkar inte att helsvetsa med när det är trångt eftersom slangpaketet är kasst och det blir strömförande i munstycket...

Efter det var punktat testade vi det i bilen och det blev ungefär som förväntat, jag fick alltså ta fram rondellen och släggan igen :)
Men nu passar både hx40in och s200an!

Fick kapa ett litet snitt i fjäderbenstornet och banka in det lite. Imorgon hoppas jag kunna bli klar med allt slipande och spacklande för ett tag :)

Här kommer lite bilder på hur resultatet blev.

Image
Kapat, bankat och svetsat :)

Image
Lite spackel på det.

Image
Här sitter s200an monterad, kommer dock köra med holseten då jag redan köpt alla flänsar och packningar till den.

Hur mycket rör sig en motor med orginal motorkuddar föresten? Är det lika bra att beställa hårdare kuddar direkt? Har bara någon cm mellan turbo och fjäderbenstorn.
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Fyf*n vad tråkigt det är att spackla och slipa, men nu börjar jag iaf se ljuset i tunneln, en dag till sen får det räcka...

Image
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Post by m_ellisson »

Blir riktigt bra detta...lycka till :)
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
balobas
Posts: 1419
Joined: 22 Dec 2006, 21:23
Location: Eskilstuna

Post by balobas »

jävla fränt stuk på en 4-door! diggar skarpt!
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Tack ska ni ha :)

Idag blev jag klar med fjäderbenstornet.. blev inte riktigt hundra procent nöjd men nu orkar jag fan inte slipa och spackla mer.
Nästa delmål får bli helsvetsa grenrör eller börja snickra på tryckrör.

Image
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Post by dahmeer »

Idag har större delen av dagen och kvällen tillbringats i garaget.

Började med att montera dit fjäderbenet på högersidan som jag tidigare tagit loss för att kunna svetsa.
Efter det plockade jag ur motorn och bilen rullades ut för att tvätta rent i motorutrymmet.
Sen monterades motorn i bilen igen och grenrör och turbo åkte i för att se hur det blev nu när det är lackat och ''klart''.
Har börjat snickra på ett IC-fäste också så jag kan börja dra tryckrör mm.

Bjuder på lite bilder också

Image
Frisk luft.

Image
Lite fräschare än innan iaf.

Image


Image
Trångt :( Ett avgashus utan wg skulle inte göra ont.
Post Reply