ang. billet impeller

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Nobbe wrote:1gram är alltid 1gram ;)

Dock vete fan hur man skulle lyckas att smida en impeller.


dem använder keronite istället, det är den nya bättre metoden
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

det kan inte vara så att det sitter billet hjul på typ förserie/test turbosar i ex hx40 fallet, det kan mao se olika ut från turbo till turbo utan någon större kostnadsskillnad? Dvs de hx40 som har billet hjul kommer ex direkt från scanias testverksamhet?
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

tar ju sjukt lång tid att göra (en!) impeller verkar det ju som.

http://uk.youtube.com/watch?v=RSvgvNyHE ... re=related
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Snekast wrote:tar ju sjukt lång tid att göra (en!) impeller verkar det ju som.

http://uk.youtube.com/watch?v=RSvgvNyHE ... re=related



men det är också sjukt dyrt att gjuta upp enstyck...
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Jo det är ju sant ;)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Lyfter lite,

Någon som vet med säkerhet om det finns Holset HX40 agg med 16 avgas och T3 fläns som inte är delad, dvs ej twinentry. Tacksam för svar så man kan börja leta (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Post by cerveza »

Avvah wrote:Lyfter lite,

Någon som vet med säkerhet om det finns Holset HX40 agg med 16 avgas och T3 fläns som inte är delad, dvs ej twinentry. Tacksam för svar så man kan börja leta (:



nej ... har aldrig sett eller hört nått sånt, skulle inte vilja ha ett heller twinentry är där av en orsak på aggregaten
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

cerveza wrote:nej ... har aldrig sett eller hört nått sånt, skulle inte vilja ha ett heller twinentry är där av en orsak på aggregaten


Fasen! Har ett fint grenrör för T3 som jag tänkte använda... Ingen som har något förslag på någon annan turbo i samma storlek som har T3 anslutning. motorn är en 2.8L M20 med portad topp och Z45 tanken är att landa runt 1 bar.

Eller är det pulssplit grenrör det ända rätta? (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Ja bygg ett nytt rör och åk puls delat eller så fräser du bort delningen i avgashuset och använder 40in ändå.
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

peppe wrote:Ja bygg ett nytt rör och åk puls delat eller så fräser du bort delningen i avgashuset och använder 40in ändå.


Faen, Ja varför var man inte smart nog och köpte ett delat grenrör från början det är frågan. Hur långt in sträcker sig delningen i avgashuset på en hx40? man borde ju tappa lite av turbons effekt.

Jag kanske inte ens ska ha ett HX40 med 16s avgas till min maskin M20B28 portad topp med Z45. kanske lika bra att satsa på större agg direkt i T4 storlek...
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Avvah wrote:
peppe wrote:Ja bygg ett nytt rör och åk puls delat eller så fräser du bort delningen i avgashuset och använder 40in ändå.


Faen, Ja varför var man inte smart nog och köpte ett delat grenrör från början det är frågan. Hur långt in sträcker sig delningen i avgashuset på en hx40? man borde ju tappa lite av turbons effekt.

Jag kanske inte ens ska ha ett HX40 med 16s avgas till min maskin M20B28 portad topp med Z45. kanske lika bra att satsa på större agg direkt i T4 storlek...


lite trådar engående detta:

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =twinentry

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... =twinentry

har du smidda kolvar o stakar o ska plocka ut monstereffekt så ska du ha ett större agg.

kör du med svarvade originalkolvar så duger det gott o väl med en hx40 med 16 hus som ska räcka upp till en 600hk.
The Lower Class
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Thx RoDe!

Nu har jag lite läsning framför mig, ska inte plocka någon monstereffekt, kanske runt 450hk motsv. Har v12 kolvar jag tänkte prova med, dock tror jag att det kommer bli väldigt lågt komp med dem e34 TDSvev och 130mm stakar.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Post Reply