ang. billet impeller

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

ang. billet impeller

Post by RoDe »

vad är det för fördelar och nackdelar med billet impeller?

ändras turbons karaktär på nåt sätt om man byter från gjuten till billet impeller på en o samma turbo?

är billet impeller standard på hx40?
The Lower Class
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

dem tål lite mer varv/tryck å värme .
är väll främst till om man ska stressa agget väldigt mycket,
popoulärt i usa men i sverige väljer de flesta att gå på en modell större turbo istället,
det är den uppfattning jag fått iallafall...
finns ju även möjlighet att behandla gjutet alu/magnesium med keronit om man vill. blir ungefär samma effekt fast något starkare å lättare ...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

jag hade det på min hx40 iaf.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Image

Ni menar allltså att HX40 hjulet ser ut ungefär så?..bearbetat ur ett stycke alu?
User avatar
Jasu
Posts: 119
Joined: 31 Dec 2005, 13:34
Location: Isojoki (Finland)

Post by Jasu »

no1_martin
Posts: 223
Joined: 09 Oct 2006, 19:10
Location: Göteborg

Post by no1_martin »

Jag jobbade tidigare med utställningsmotorer för VTC. Där kom det rätt ofta motorer med agg som hade billet impellrar. Kan tänka mig att det går snabbare att skaka fram en ny impeller om man fräser den än om man skall göra formar osv. Så i Holsetaggen och Garret kan det nog vara vanligare än man kan tro att det sitter sådana. Men kan tänka mig att det är förseriegrejer då. Men inte sagt med det att de skulle vara bättre och av nåt NASA material.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Vision79 wrote:Image

Ni menar allltså att HX40 hjulet ser ut ungefär så?..bearbetat ur ett stycke alu?


Yeah! nisses såg stencool ut :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Vision79 wrote:Image

Ni menar allltså att HX40 hjulet ser ut ungefär så?..bearbetat ur ett stycke alu?


ja. mitt hjul ser ut så på min hx40. fina spår efter bearbetningen :wink: .

min o nisses hx40 verkar ha billet impeller.
The Lower Class
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Som jag kan utläsa så är billethjulet ett komplement till höga tryck och påvisar stabilitet på varv. Billethjulet i sig ger inte mer effekt..men den hjälper till att behålla effektivitet på tryck o varv som ett vanligt hjul kan ha problem med, antagande att man kan få ner vikten på hjulet oxå som iofs skulle kunna göra att den spoolar snabbare, men en del påstår att billethjulet tar mer luft och på så vis spoolar långsammare men ger mer topp effekt pga designen på hjulet. (gäller precision).

Så "bra" eller "dåligt" (jämfört med ett gjutet hjul) vet jag inte men det tycks ha sina för/nackdelar så som mkt annat i branschen :) kombinationen med kullager tycks dock vara vääääldigt fin!



Vill ni veta mer kan ni läsa lite vad jänkarna tycker här:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=90502
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Man kan göra en annan utformning. Det gör att man kan flytta runt effektiviteten i kompressormappen.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

så med hjälp av utformingen på hjulet så kan man bestämma vart man vill ha effektiviteten på turbons kompressormapp och på så sätt ändra motorns karaktär.

funkar då som en kamaxel ungefär kan man säga 8) .

är det standard med billetimpeller på hx40 aggregaten? för jag har det på båda mina.
Last edited by RoDe on 28 Dec 2008, 00:14, edited 1 time in total.
The Lower Class
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jo men vet inte hur det är på holset. Det är inte standard med billethjul på hx40.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Bmwandreas wrote:Jo men vet inte hur det är på holset. Det är inte standard med billethjul på hx40.


ok. då har jag bara haft tur. nya billethjul på båda aggen :lol: .
The Lower Class
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Vision79 wrote:Som jag kan utläsa så är billethjulet ett komplement till höga tryck och påvisar stabilitet på varv. Billethjulet i sig ger inte mer effekt..men den hjälper till att behålla effektivitet på tryck o varv som ett vanligt hjul kan ha problem med, antagande att man kan få ner vikten på hjulet oxå som iofs skulle kunna göra att den spoolar snabbare, men en del påstår att billethjulet tar mer luft och på så vis spoolar långsammare men ger mer topp effekt pga designen på hjulet. (gäller precision).

Så "bra" eller "dåligt" (jämfört med ett gjutet hjul) vet jag inte men det tycks ha sina för/nackdelar så som mkt annat i branschen :) kombinationen med kullager tycks dock vara vääääldigt fin!



Vill ni veta mer kan ni läsa lite vad jänkarna tycker här:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=90502


funderade också på det. väger billet mindre så borde det spola snabbare.
The Lower Class
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

RoDe wrote:
Vision79 wrote:Som jag kan utläsa så är billethjulet ett komplement till höga tryck och påvisar stabilitet på varv. Billethjulet i sig ger inte mer effekt..men den hjälper till att behålla effektivitet på tryck o varv som ett vanligt hjul kan ha problem med, antagande att man kan få ner vikten på hjulet oxå som iofs skulle kunna göra att den spoolar snabbare, men en del påstår att billethjulet tar mer luft och på så vis spoolar långsammare men ger mer topp effekt pga designen på hjulet. (gäller precision).

Så "bra" eller "dåligt" (jämfört med ett gjutet hjul) vet jag inte men det tycks ha sina för/nackdelar så som mkt annat i branschen :) kombinationen med kullager tycks dock vara vääääldigt fin!



Vill ni veta mer kan ni läsa lite vad jänkarna tycker här:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=90502


funderade också på det. väger billet mindre så borde det spola snabbare.


Är nog marninellt när axel och turbin oftast väger riktigt mycket mer..
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Nobbe

Post by Nobbe »

1gram är alltid 1gram ;)

Dock om man räknar procentuellt av den totala vikten av dom roterande detaljerna så blir det marginell skillnad som du säger.

Största skillnaden är nog att materialet håller ihop i strukturen vid så höga varvtal, faast då skulle en smidd impeller va absolut bäst för att få bra stuktur. Dock vete fan hur man skulle lyckas att smida en impeller.
NLR
Posts: 37
Joined: 07 Sep 2006, 21:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by NLR »

Billett hjul i sig ger inga flödes-tryck fördelar. Pga högre densitet och
annat material så klarar dom lite högre pereferi hastighet (laddtryck)
och högre inloppstemperatur (hög egr inblandning). Eftersom densiteten
är högre så väger dom oftast lite mer, om inte egenskaperna använts
till att spara vikt. Det finns HX40 och HX50-52-55 med billet hjul och
snart är det standard på dom flesta även Schwitzer (BW).

Vision79, på den länken är dom lite förvirrade ,dom blandar
eftermarknads hjul med diskussion om billett kontra gjutna hjul från
dom stora tillverkarna.

/Christer
Post Reply