ang. billet impeller
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
ang. billet impeller
vad är det för fördelar och nackdelar med billet impeller?
ändras turbons karaktär på nåt sätt om man byter från gjuten till billet impeller på en o samma turbo?
är billet impeller standard på hx40?
ändras turbons karaktär på nåt sätt om man byter från gjuten till billet impeller på en o samma turbo?
är billet impeller standard på hx40?
The Lower Class
dem tål lite mer varv/tryck å värme .
är väll främst till om man ska stressa agget väldigt mycket,
popoulärt i usa men i sverige väljer de flesta att gå på en modell större turbo istället,
det är den uppfattning jag fått iallafall...
finns ju även möjlighet att behandla gjutet alu/magnesium med keronit om man vill. blir ungefär samma effekt fast något starkare å lättare ...
är väll främst till om man ska stressa agget väldigt mycket,
popoulärt i usa men i sverige väljer de flesta att gå på en modell större turbo istället,
det är den uppfattning jag fått iallafall...
finns ju även möjlighet att behandla gjutet alu/magnesium med keronit om man vill. blir ungefär samma effekt fast något starkare å lättare ...
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
http://www.turbotekniikka.fi/images/stories/superhx40/kuva9.jpg
MLS (Milled From Solid)
MLS (Milled From Solid)
-
- Posts: 223
- Joined: 09 Oct 2006, 19:10
- Location: Göteborg
Jag jobbade tidigare med utställningsmotorer för VTC. Där kom det rätt ofta motorer med agg som hade billet impellrar. Kan tänka mig att det går snabbare att skaka fram en ny impeller om man fräser den än om man skall göra formar osv. Så i Holsetaggen och Garret kan det nog vara vanligare än man kan tro att det sitter sådana. Men kan tänka mig att det är förseriegrejer då. Men inte sagt med det att de skulle vara bättre och av nåt NASA material.
Vision79 wrote:
Ni menar allltså att HX40 hjulet ser ut ungefär så?..bearbetat ur ett stycke alu?
Yeah! nisses såg stencool ut
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag kan utläsa så är billethjulet ett komplement till höga tryck och påvisar stabilitet på varv. Billethjulet i sig ger inte mer effekt..men den hjälper till att behålla effektivitet på tryck o varv som ett vanligt hjul kan ha problem med, antagande att man kan få ner vikten på hjulet oxå som iofs skulle kunna göra att den spoolar snabbare, men en del påstår att billethjulet tar mer luft och på så vis spoolar långsammare men ger mer topp effekt pga designen på hjulet. (gäller precision).
Så "bra" eller "dåligt" (jämfört med ett gjutet hjul) vet jag inte men det tycks ha sina för/nackdelar så som mkt annat i branschen kombinationen med kullager tycks dock vara vääääldigt fin!
Vill ni veta mer kan ni läsa lite vad jänkarna tycker här:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=90502
Så "bra" eller "dåligt" (jämfört med ett gjutet hjul) vet jag inte men det tycks ha sina för/nackdelar så som mkt annat i branschen kombinationen med kullager tycks dock vara vääääldigt fin!
Vill ni veta mer kan ni läsa lite vad jänkarna tycker här:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=90502
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
så med hjälp av utformingen på hjulet så kan man bestämma vart man vill ha effektiviteten på turbons kompressormapp och på så sätt ändra motorns karaktär.
funkar då som en kamaxel ungefär kan man säga .
är det standard med billetimpeller på hx40 aggregaten? för jag har det på båda mina.
funkar då som en kamaxel ungefär kan man säga .
är det standard med billetimpeller på hx40 aggregaten? för jag har det på båda mina.
Last edited by RoDe on 28 Dec 2008, 00:14, edited 1 time in total.
The Lower Class
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Vision79 wrote:Som jag kan utläsa så är billethjulet ett komplement till höga tryck och påvisar stabilitet på varv. Billethjulet i sig ger inte mer effekt..men den hjälper till att behålla effektivitet på tryck o varv som ett vanligt hjul kan ha problem med, antagande att man kan få ner vikten på hjulet oxå som iofs skulle kunna göra att den spoolar snabbare, men en del påstår att billethjulet tar mer luft och på så vis spoolar långsammare men ger mer topp effekt pga designen på hjulet. (gäller precision).
Så "bra" eller "dåligt" (jämfört med ett gjutet hjul) vet jag inte men det tycks ha sina för/nackdelar så som mkt annat i branschen kombinationen med kullager tycks dock vara vääääldigt fin!
Vill ni veta mer kan ni läsa lite vad jänkarna tycker här:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=90502
funderade också på det. väger billet mindre så borde det spola snabbare.
The Lower Class
RoDe wrote:Vision79 wrote:Som jag kan utläsa så är billethjulet ett komplement till höga tryck och påvisar stabilitet på varv. Billethjulet i sig ger inte mer effekt..men den hjälper till att behålla effektivitet på tryck o varv som ett vanligt hjul kan ha problem med, antagande att man kan få ner vikten på hjulet oxå som iofs skulle kunna göra att den spoolar snabbare, men en del påstår att billethjulet tar mer luft och på så vis spoolar långsammare men ger mer topp effekt pga designen på hjulet. (gäller precision).
Så "bra" eller "dåligt" (jämfört med ett gjutet hjul) vet jag inte men det tycks ha sina för/nackdelar så som mkt annat i branschen kombinationen med kullager tycks dock vara vääääldigt fin!
Vill ni veta mer kan ni läsa lite vad jänkarna tycker här:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... hp?t=90502
funderade också på det. väger billet mindre så borde det spola snabbare.
Är nog marninellt när axel och turbin oftast väger riktigt mycket mer..
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
1gram är alltid 1gram
Dock om man räknar procentuellt av den totala vikten av dom roterande detaljerna så blir det marginell skillnad som du säger.
Största skillnaden är nog att materialet håller ihop i strukturen vid så höga varvtal, faast då skulle en smidd impeller va absolut bäst för att få bra stuktur. Dock vete fan hur man skulle lyckas att smida en impeller.
Dock om man räknar procentuellt av den totala vikten av dom roterande detaljerna så blir det marginell skillnad som du säger.
Största skillnaden är nog att materialet håller ihop i strukturen vid så höga varvtal, faast då skulle en smidd impeller va absolut bäst för att få bra stuktur. Dock vete fan hur man skulle lyckas att smida en impeller.
Billett hjul i sig ger inga flödes-tryck fördelar. Pga högre densitet och
annat material så klarar dom lite högre pereferi hastighet (laddtryck)
och högre inloppstemperatur (hög egr inblandning). Eftersom densiteten
är högre så väger dom oftast lite mer, om inte egenskaperna använts
till att spara vikt. Det finns HX40 och HX50-52-55 med billet hjul och
snart är det standard på dom flesta även Schwitzer (BW).
Vision79, på den länken är dom lite förvirrade ,dom blandar
eftermarknads hjul med diskussion om billett kontra gjutna hjul från
dom stora tillverkarna.
/Christer
annat material så klarar dom lite högre pereferi hastighet (laddtryck)
och högre inloppstemperatur (hög egr inblandning). Eftersom densiteten
är högre så väger dom oftast lite mer, om inte egenskaperna använts
till att spara vikt. Det finns HX40 och HX50-52-55 med billet hjul och
snart är det standard på dom flesta även Schwitzer (BW).
Vision79, på den länken är dom lite förvirrade ,dom blandar
eftermarknads hjul med diskussion om billett kontra gjutna hjul från
dom stora tillverkarna.
/Christer