knotans etanolbimmer
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
bygget har tatt fart igen
polaren fick ju aldrig tummen ur rövhålet å satte igång å bygga vidare så jag köpte loss kärran för rimliga pngar å har tatt över.
det som är gjort var att sätta dit en "ny" topp.
blev en lätt portad b20 topp som svetsades i kylkanalen på insugsidan.
sen fick den sej en resa i CNC fräsen å planades å fräste ur föbräningsrummen.
efter lite om och men så har jag fått det att lira bra.
man lär sej den hårda vägen som jag brukar säga, inte visste jag att en toppmodern bil som BMW inte hade självluftande kylsystem
sen är det dags för besiktning, dvs i veckan som var.
har ju stått ett tag så blev lite småskit med bromsar osv, så har bytt lite bussningar i chassiet, nya stötdämpare, å nea skivor/belägg å renoverade OK i fram å allt tillsnyggat i bak med.
usch vilken tråkig syn
byggde ny turbo till min 850 så fick lite delar över, blen en lite störr t04e kompressor som ska klara mina 400 hästars mål utan vidare bekymmer
polaren fick ju aldrig tummen ur rövhålet å satte igång å bygga vidare så jag köpte loss kärran för rimliga pngar å har tatt över.
det som är gjort var att sätta dit en "ny" topp.
blev en lätt portad b20 topp som svetsades i kylkanalen på insugsidan.
sen fick den sej en resa i CNC fräsen å planades å fräste ur föbräningsrummen.
efter lite om och men så har jag fått det att lira bra.
man lär sej den hårda vägen som jag brukar säga, inte visste jag att en toppmodern bil som BMW inte hade självluftande kylsystem
sen är det dags för besiktning, dvs i veckan som var.
har ju stått ett tag så blev lite småskit med bromsar osv, så har bytt lite bussningar i chassiet, nya stötdämpare, å nea skivor/belägg å renoverade OK i fram å allt tillsnyggat i bak med.
usch vilken tråkig syn
byggde ny turbo till min 850 så fick lite delar över, blen en lite störr t04e kompressor som ska klara mina 400 hästars mål utan vidare bekymmer
nu är den turbomatad igen
va ute å "tunade" lite idag.
kopplade in EGT å BB idag å testade lite mer ingående att justera Lmm mot bränsletryck.
ca 450cc spridare/3bar
spännde upp lmm och justerade upp nålen ett par mm sen ut med co skruven några varv så går den fint på tomgång på ca lambda 1.1 och EGT på ca 400 celsuis (ska ju inte besiktas med dem grejjorna ändå)
utan fjäder i WG går den på ca lambda 0.95 på fullast
med ett bars ladd lambda 0.9 och EGT runt 800 celsius
tokspinner 1an till 3an
men har obalans i kardan så vågar inte dra den på 4an och 5an så vet inte om soppan räcker till där tyvär...
toppackningen efterdragen till 90Nm och det verkar hålla bra..
skjöt däremot sönder slangen in till spjällhuset, fixxade till en ny bit där, då flög anslutningarna till tomgångsmotorn och bromservot dän från insuget.
håller det om man limmar dem med superlim eller epoxy tro??
hur mycket mos tål en svetsad 320 bakaxel??
skulle tippa på runt 350 häst i motorn.
kör ju bara 185er i bak och får inte på fetare än MAX 205er så kanske håller ett tag iallafall??
va ute å "tunade" lite idag.
kopplade in EGT å BB idag å testade lite mer ingående att justera Lmm mot bränsletryck.
ca 450cc spridare/3bar
spännde upp lmm och justerade upp nålen ett par mm sen ut med co skruven några varv så går den fint på tomgång på ca lambda 1.1 och EGT på ca 400 celsuis (ska ju inte besiktas med dem grejjorna ändå)
utan fjäder i WG går den på ca lambda 0.95 på fullast
med ett bars ladd lambda 0.9 och EGT runt 800 celsius
tokspinner 1an till 3an
men har obalans i kardan så vågar inte dra den på 4an och 5an så vet inte om soppan räcker till där tyvär...
toppackningen efterdragen till 90Nm och det verkar hålla bra..
skjöt däremot sönder slangen in till spjällhuset, fixxade till en ny bit där, då flög anslutningarna till tomgångsmotorn och bromservot dän från insuget.
håller det om man limmar dem med superlim eller epoxy tro??
hur mycket mos tål en svetsad 320 bakaxel??
skulle tippa på runt 350 häst i motorn.
kör ju bara 185er i bak och får inte på fetare än MAX 205er så kanske håller ett tag iallafall??
dgyldmark wrote:Härligt att du fick fart på han. vad är det som säger mig att det KOMMER sitta ett Ms i denna oxå
allt kommer i sinnom tid
just nu vill jag bara börna så mycket det går....
känner jag mej själv rätt så sitter jag snart med en m3låda en m5bakvagn å hela elen urdragen om ett par månader
dgyldmark wrote:Härligt att du fick fart på han. vad är det som säger mig att det KOMMER sitta ett Ms i denna oxå
allt kommer i sinnom tid
just nu vill jag bara börna så mycket det går....
känner jag mej själv rätt så sitter jag snart med en m3låda en m5bakvagn å hela elen urdragen om ett par månader
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Per Eriksson wrote:jag har satt ett skarvrör på övre kylarslangen med ett t uttag som går till expansionskärlet så det cirkulerar lite genom hela tiden o det verkar få med sig luften om det blir nån i systemet.
ofan fiffigt.
tog bort termostaten och satte en "vanlig" luftningsnippel istället på termostathuset sen slang till expkärl. så den luftar hela tiden, borde bli ungefär samma, vart lite bättre men fortfarande kommeer ingen värme in till kupeen och den stiger oroväckande snabbt i temp när man gasar...
Hade stora problem med min 520-88 när den skulle luftas,samma problem med den. Tog då fram trädgårdslangen och spolade ur värmepaket som innehåll en massa brun "gyttja"(bilen hade stått ca 1 år).
Ställde mig sedan i en uppförsbacke och vred på full värme och gav motorn lite varv. Efter en stund så kom värmen och då sjönk vattnet undan i kylaren. Men så fort jag släppte gasen så steg nivån och värmen försvann. Gav motorn lite varv så nivån sjönk igen och sedan skruvade jag på kylarlocket. Stängde sedan av bilen och lät den svalna nån minut. Sedan gjorde jag om samma procedur en gång till och då var problemet löst.
Hade en m10 motor förut med vattenkyld turbo och den var helt hopplös att lufta. Men tog man bort en slang till värmepaketet och fyllde på vatten med trädgårdslangen så gick det bra.
Ställde mig sedan i en uppförsbacke och vred på full värme och gav motorn lite varv. Efter en stund så kom värmen och då sjönk vattnet undan i kylaren. Men så fort jag släppte gasen så steg nivån och värmen försvann. Gav motorn lite varv så nivån sjönk igen och sedan skruvade jag på kylarlocket. Stängde sedan av bilen och lät den svalna nån minut. Sedan gjorde jag om samma procedur en gång till och då var problemet löst.
Hade en m10 motor förut med vattenkyld turbo och den var helt hopplös att lufta. Men tog man bort en slang till värmepaketet och fyllde på vatten med trädgårdslangen så gick det bra.