knotans etanolbimmer

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

Stakarna pallar väl 500hk.. men finns ju även dom som kört 600 hk me original stakar...


///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
knoddas
Posts: 259
Joined: 28 Mar 2006, 15:58
Location: Kolmården

Post by knoddas »

vad kör ni med för spridare och Lmm på denna kärran ?
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

vi körde bara orginal lmm å spridare för 0.4-0.5 bars ladd. kändes som den gick löite magert men inte så det spika!
blir å spänna lmm å sätta dit typ 100-150% större spridare med e85. sen hissa laddet rejält!
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

bygget har tatt fart igen :D

polaren fick ju aldrig tummen ur rövhålet å satte igång å bygga vidare så jag köpte loss kärran för rimliga pngar å har tatt över.

det som är gjort var att sätta dit en "ny" topp.
blev en lätt portad b20 topp som svetsades i kylkanalen på insugsidan.
sen fick den sej en resa i CNC fräsen å planades å fräste ur föbräningsrummen.

Image


efter lite om och men så har jag fått det att lira bra.
man lär sej den hårda vägen som jag brukar säga, inte visste jag att en toppmodern bil som BMW inte hade självluftande kylsystem :lol:

sen är det dags för besiktning, dvs i veckan som var.
har ju stått ett tag så blev lite småskit med bromsar osv, så har bytt lite bussningar i chassiet, nya stötdämpare, å nea skivor/belägg å renoverade OK i fram å allt tillsnyggat i bak med.

Image

usch vilken tråkig syn :(


byggde ny turbo till min 850 så fick lite delar över, blen en lite störr t04e kompressor som ska klara mina 400 hästars mål utan vidare bekymmer :)


Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

nu är den turbomatad igen :D

va ute å "tunade" lite idag.
kopplade in EGT å BB idag å testade lite mer ingående att justera Lmm mot bränsletryck.

ca 450cc spridare/3bar
spännde upp lmm och justerade upp nålen ett par mm sen ut med co skruven några varv så går den fint på tomgång på ca lambda 1.1 och EGT på ca 400 celsuis (ska ju inte besiktas med dem grejjorna ändå)

utan fjäder i WG går den på ca lambda 0.95 på fullast

med ett bars ladd lambda 0.9 och EGT runt 800 celsius

tokspinner 1an till 3an :D

men har obalans i kardan så vågar inte dra den på 4an och 5an så vet inte om soppan räcker till där tyvär...

toppackningen efterdragen till 90Nm och det verkar hålla bra..

skjöt däremot sönder slangen in till spjällhuset, fixxade till en ny bit där, då flög anslutningarna till tomgångsmotorn och bromservot dän från insuget.
håller det om man limmar dem med superlim eller epoxy tro??

hur mycket mos tål en svetsad 320 bakaxel??

skulle tippa på runt 350 häst i motorn.

kör ju bara 185er i bak och får inte på fetare än MAX 205er så kanske håller ett tag iallafall??
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

låter som ett kul projekt de där:)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Härligt att du fick fart på han. vad är det som säger mig att det KOMMER sitta ett Ms i denna oxå :lol:
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

dgyldmark wrote:Härligt att du fick fart på han. vad är det som säger mig att det KOMMER sitta ett Ms i denna oxå :lol:


allt kommer i sinnom tid :lol:

just nu vill jag bara börna så mycket det går....

känner jag mej själv rätt så sitter jag snart med en m3låda en m5bakvagn å hela elen urdragen om ett par månader :roll:
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

dgyldmark wrote:Härligt att du fick fart på han. vad är det som säger mig att det KOMMER sitta ett Ms i denna oxå :lol:


allt kommer i sinnom tid :lol:

just nu vill jag bara börna så mycket det går....

känner jag mej själv rätt så sitter jag snart med en m3låda en m5bakvagn å hela elen urdragen om ett par månader :roll:
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

har stylat bilen lite med volvodekaler :P
går liite bättre med dem tyckte jag :wink:

får inte fix på vattnet dock, har bytt kylare och får inte ur luften alls tyvär :oops:

ska fortsätta idag en stund, den vill jag svetsa bakaxeln med, trist å spinna på bara ett däck
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

har stylat bilen lite med volvodekaler :P
går liite bättre med dem tyckte jag :wink:

får inte fix på vattnet dock, har bytt kylare och får inte ur luften alls tyvär :oops:

ska fortsätta idag en stund, den vill jag svetsa bakaxeln med, trist å spinna på bara ett däck
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

har stylat bilen lite med volvodekaler :P
går liite bättre med dem tyckte jag :wink:

får inte fix på vattnet dock, har bytt kylare och får inte ur luften alls tyvär :oops:

ska fortsätta idag en stund, den vill jag svetsa bakaxeln med, trist å spinna på bara ett däck
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

jag har satt ett skarvrör på övre kylarslangen med ett t uttag som går till expansionskärlet så det cirkulerar lite genom hela tiden o det verkar få med sig luften om det blir nån i systemet.
/Per
a.k.a. Jevlar
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

Per Eriksson wrote:jag har satt ett skarvrör på övre kylarslangen med ett t uttag som går till expansionskärlet så det cirkulerar lite genom hela tiden o det verkar få med sig luften om det blir nån i systemet.

ofan fiffigt.

tog bort termostaten och satte en "vanlig" luftningsnippel istället på termostathuset sen slang till expkärl. så den luftar hela tiden, borde bli ungefär samma, vart lite bättre men fortfarande kommeer ingen värme in till kupeen och den stiger oroväckande snabbt i temp när man gasar...
User avatar
Franke
Posts: 222
Joined: 20 Nov 2005, 19:46
Location: Borlänge

Post by Franke »

Hade stora problem med min 520-88 när den skulle luftas,samma problem med den. Tog då fram trädgårdslangen och spolade ur värmepaket som innehåll en massa brun "gyttja"(bilen hade stått ca 1 år).
Ställde mig sedan i en uppförsbacke och vred på full värme och gav motorn lite varv. Efter en stund så kom värmen och då sjönk vattnet undan i kylaren. Men så fort jag släppte gasen så steg nivån och värmen försvann. Gav motorn lite varv så nivån sjönk igen och sedan skruvade jag på kylarlocket. Stängde sedan av bilen och lät den svalna nån minut. Sedan gjorde jag om samma procedur en gång till och då var problemet löst.
Hade en m10 motor förut med vattenkyld turbo och den var helt hopplös att lufta. Men tog man bort en slang till värmepaketet och fyllde på vatten med trädgårdslangen så gick det bra.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

hur blir det om man kopplar förbi värmepaketet??
jag åker bara sommartid och behöver således ingen värme i bilen. borde underlätta luftningen avsevärt va??
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

bara lite att tänka på.. ja hade kass värme i min förra året sen när man kör kvällar/hösten så blev de ett helvete när det immade igen så vettefaan om du ska ta bort värmepaketet?
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Post Reply