Fråga lmm turbo bygge?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

JaJsEn wrote:när du inte har ett övertryck i systemet borde det väll knappast bli en lika stor tryckvåg mot LMM,

ja skulle personligen rekomendera att sätta den på sugsidan, den är trotts allt konstruerad för att jobba med undertryck o inte övertryck.

kolla på orginal turbobilar, där sitter den på sugsidan

o om man nu e så kåt på att få lite pysljud så kanske man är villig att ofra LMM =)

mvh Erik

Hmm mycket sant det också...

Min fundering landar då på hur det sitter på orginal turbo-bilar som också har dump? Nog för att det oftast sitter återcirkulerande (vilket kanske inte spelar någon roll i detta sammanhang) men ändå så får ju lmm beräkna soppa för luft som inte går in i motorn.

Eller är jag ute och cyklar?
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

på en orginal turbobil med LMM så sitter det en återsirkulerande dump (om det sitter nån dump) det är det som är fördelen med den återcirkulerande dumpen , då drar man anslutningen som laddtrycket vill ut igenom till slangen MELLAN turbo och LMM då mäter inte LMM upp luften igen o bilen går som den ska.

bilar som har öppna dumpar orginal (vet ingen som har det faktiskt) så har dom troligtvis ett mappsensorstyrt sprut, då mäter den bara trycket i insuget (samt luft tämo i insuget).

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

ok.. n ue jag mer förvirrad än vad ja va från början..
men tror att ja ska testa att sätta den på tryck sidan denna gången.
har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?
Kl4z
Posts: 28
Joined: 09 Feb 2006, 12:15

Post by Kl4z »

Tack för svar allihop! även om det vart ganska mycket diskussion mellan er! :wink:
Smal People is easier to kidnapp!

Bmw 320i Turbo Projekt!
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

david__ wrote: har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?


nupp, den dumpen funkar som den ska. så där funkar det att ha LMM på sugsidan

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

JaJsEn wrote:
david__ wrote: har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?


nupp, den dumpen funkar som den ska. så där funkar det att ha LMM på sugsidan

mvh Erik



ja dumpen funkar som den ska de vet ja. men ja menar att den dumpar ut i lmm , fattar ni? ja e dålig påatt förklara
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

jo ja fattar, så funkar det på orginal turbobilar, så det är byygt för att funka, det är den bästa lösningen (enligt mig)

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Kl4z
Posts: 28
Joined: 09 Feb 2006, 12:15

Post by Kl4z »

Teoretiskt sett så måste det vara bättre att trycka igenom lmm eftersom att sug luft borde te sig på ett annat sätt när det blir tryck på det. = komprimerad luft tättare än sug luften????? rätta mej om ja har fel? :idea:
Smal People is easier to kidnapp!

Bmw 320i Turbo Projekt!
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

nej lmm tar ingen skada men när du dumpar ut uppmätt luft så kommer ju motorn gå fett då det tror att den får mer luft än vad den egentligen får. har du dumpen på turbo tycker jag att du ska trycka igenom lmm då slipperdu de problemen.

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

nej lmm tar ingen skada men när du dumpar ut uppmätt luft så kommer ju motorn gå fett då det tror att den får mer luft än vad den egentligen får. har du dumpen på turbo tycker jag att du ska trycka igenom lmm då slipperdu de problemen.

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
BMW-Izze
Posts: 86
Joined: 09 Jan 2006, 16:15

Post by BMW-Izze »

jättefarligt att det fetar litegrand när man växlar? :lol:
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

hur man gör en höna av en fjäder.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

kanske till och med kan få någon skön avgas-knall 8)
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Är det inte bara bättre att ha LMM på sugsidan och köra med återcirkulerande avlastnings ventil? Då funkar ju det garanterat och så slipper du skador?

Enligt mig är denna ide snällare för motorn.


Hitta även 3 bra bilder fall det är till någon hjälp.

Bild 1.

Image

Bild 2.

Image

Bild 3.

Image
Kl4z
Posts: 28
Joined: 09 Feb 2006, 12:15

Post by Kl4z »

Men luften blir ju dumpad inan uppmätt luft?
Smal People is easier to kidnapp!

Bmw 320i Turbo Projekt!
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Kl4z wrote:Men luften blir ju dumpad inan uppmätt luft?


Den luften som dumpas och skickas tillbaka efter LMM är redan uppmätt.
Post Reply