Fråga lmm turbo bygge?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Fråga lmm turbo bygge?
hello! va snackar all om att lmm ska suga Lr trycka? va menar folk med att späna nålen?
Smal People is easier to kidnapp!
Bmw 320i Turbo Projekt!
Bmw 320i Turbo Projekt!
i LMM så finns en fjäder som bestämer hur "fort" LMM skall öppna (igentligen hur mycke som skall passera för att den skall öppna si o så mycke) o man behöver spänna den när man kör med större spridare,
trtycka elelr suga igenom är som det låter, sitter den på sugsidan av turbon (alltså imellan luftfilter och turbo) så suger man igenom LMM om den därimot sitter på trycksidan (mest troligt mellan IC och spjäll så får den luften tryckt igenom sig)
hoppas du förstog.
mvh Erik
trtycka elelr suga igenom är som det låter, sitter den på sugsidan av turbon (alltså imellan luftfilter och turbo) så suger man igenom LMM om den därimot sitter på trycksidan (mest troligt mellan IC och spjäll så får den luften tryckt igenom sig)
hoppas du förstog.
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
Morsning.
JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.
då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.
Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.
Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.
rätta mig om ja har fel.
mvh Eric
JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.
då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.
Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.
Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.
rätta mig om ja har fel.
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Erki87 wrote:Morsning.
JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.
då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.
Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.
Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.
rätta mig om ja har fel.
mvh Eric
Låter som ett mycket klokt resonemang ang placeringen av lmm!
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Erki87 wrote:Morsning.
JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.
då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.
Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.
Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.
rätta mig om ja har fel.
mvh Eric
Hur reagerar lmm när släpper gasen och luften studsar mot gasspjället mot lmm "plattan" på fel sida? Någon som fattar vad jag menar
Turbo_folke wrote:Erki87 wrote:Morsning.
JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.
då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.
Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.
Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.
rätta mig om ja har fel.
mvh Eric
Hur reagerar lmm när släpper gasen och luften studsar mot gasspjället mot lmm "plattan" på fel sida? Någon som fattar vad jag menar
tror jag förstår hur du menar, men då skulle det väl även bli så utan turbo... Som den sitter orginal dvs.
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
när du inte har ett övertryck i systemet borde det väll knappast bli en lika stor tryckvåg mot LMM,
ja skulle personligen rekomendera att sätta den på sugsidan, den är trotts allt konstruerad för att jobba med undertryck o inte övertryck.
kolla på orginal turbobilar, där sitter den på sugsidan
o om man nu e så kåt på att få lite pysljud så kanske man är villig att ofra LMM =)
mvh Erik
ja skulle personligen rekomendera att sätta den på sugsidan, den är trotts allt konstruerad för att jobba med undertryck o inte övertryck.
kolla på orginal turbobilar, där sitter den på sugsidan
o om man nu e så kåt på att få lite pysljud så kanske man är villig att ofra LMM =)
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
finner inget av ovanstående som direkta fördelar
längre kablar behöver inte fixas, räcker att skära upp "slangen" som kablarna ligger i o vira eltape runt dom som du flyttar o tejpa igen slangen igen
o sen att springa runt bilen, du har väll ändå justerskruven på BTR åt avgasidan endå?
mvh Erik
längre kablar behöver inte fixas, räcker att skära upp "slangen" som kablarna ligger i o vira eltape runt dom som du flyttar o tejpa igen slangen igen
o sen att springa runt bilen, du har väll ändå justerskruven på BTR åt avgasidan endå?
mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Nej det har jag faktist inte, hade en extärn BTR som satt bredvid LMM.
Skit samma, man gör som man själv vill.
Vissa är för och andra emot, jag skiter i vilket. Berättar bara vad jag tyckte det var för fördelar med att inte flytta den.
Kort och gott... Det ÄR mindre jobba att låta den sitta där den sitter.
Skit samma, man gör som man själv vill.
Vissa är för och andra emot, jag skiter i vilket. Berättar bara vad jag tyckte det var för fördelar med att inte flytta den.
Kort och gott... Det ÄR mindre jobba att låta den sitta där den sitter.