Fråga lmm turbo bygge?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Kl4z
Posts: 28
Joined: 09 Feb 2006, 12:15

Fråga lmm turbo bygge?

Post by Kl4z »

hello! va snackar all om att lmm ska suga Lr trycka? va menar folk med att späna nålen?
Smal People is easier to kidnapp!

Bmw 320i Turbo Projekt!
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

i LMM så finns en fjäder som bestämer hur "fort" LMM skall öppna (igentligen hur mycke som skall passera för att den skall öppna si o så mycke) o man behöver spänna den när man kör med större spridare,

trtycka elelr suga igenom är som det låter, sitter den på sugsidan av turbon (alltså imellan luftfilter och turbo) så suger man igenom LMM om den därimot sitter på trycksidan (mest troligt mellan IC och spjäll så får den luften tryckt igenom sig)

hoppas du förstog.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

om man ska ha Lmm innan turbon så turbon suger luft genom Lmm

Eller att man har Lmm efter turbon, mellan insug och turbo så den får trycksatt luft!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

Din förklaring var bättre Jajsen :wink:
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

kan man tjöna nåt på att trycka igen luft genom lmm?
eller vilket är lämpligast?
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

Morsning.

JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.

då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.

Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.

Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.

rätta mig om ja har fel.

mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Erki87 wrote:Morsning.

JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.

då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.

Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.

Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.

rätta mig om ja har fel.

mvh Eric

Låter som ett mycket klokt resonemang ang placeringen av lmm!
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Erki87 wrote:Morsning.

JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.

då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.

Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.

Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.

rätta mig om ja har fel.

mvh Eric


Hur reagerar lmm när släpper gasen och luften studsar mot gasspjället mot lmm "plattan" på fel sida? Någon som fattar vad jag menar :oops:
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

Nja kanske men du kan ju utvecjka dina tankar lite. :P

Så att jag verkligen förstår...
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Turbo_folke wrote:
Erki87 wrote:Morsning.

JAg tycker du ska trycka igenom lmm istället för att suga.

då har du möjlighet att montera en dumventil innan lmm.

Vilken inte är möjligt eller det går det men inge vidare bra för motorn då den ger soppa för luft som den mätt upp men aldrig får in i motorn. dvs en för fet blandning.

Sätter man dumpen innan Lmm då man har den på trycksidan så kan man ju dumpa ut luft som aldrig blivit uppmätt.

rätta mig om ja har fel.

mvh Eric


Hur reagerar lmm när släpper gasen och luften studsar mot gasspjället mot lmm "plattan" på fel sida? Någon som fattar vad jag menar :oops:

tror jag förstår hur du menar, men då skulle det väl även bli så utan turbo... Som den sitter orginal dvs.
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

jajaja :lol: det hade jag inte tänkt på.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

när du inte har ett övertryck i systemet borde det väll knappast bli en lika stor tryckvåg mot LMM,

ja skulle personligen rekomendera att sätta den på sugsidan, den är trotts allt konstruerad för att jobba med undertryck o inte övertryck.

kolla på orginal turbobilar, där sitter den på sugsidan

o om man nu e så kåt på att få lite pysljud så kanske man är villig att ofra LMM =)

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Tyvärr är LMM ganska skrymmande, så det är svårt att få plats med den innan turbon många gånger.
Jag har kört med den på trycksidan på 318is turbon i somras.
Väldigt smidigt när man ska spänna/släppa på fjädern när man håller på med soppan också.
david__
Posts: 1254
Joined: 13 Feb 2006, 21:12
Location: karlskrona

Post by david__ »

har kört me lmm på sugsidan innan på en manta turbo o de va inget at klaga på. är inte ute efter pysljud eller nåt sånt vill att de ska hålla o få bra effekt.. så undra fortfarande vad det är för plus med att sätta lmm på trycksidan?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Flera fördelar..

1, Mindre jobb (behöver inte dra nya längre kablar)
2, Smidigt att justera fjädern. (utan att springa runt bilen, eller alt. krypa under)

Sen finns det säkert nackdelar också, men jag kom då inte på några.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

finner inget av ovanstående som direkta fördelar

längre kablar behöver inte fixas, räcker att skära upp "slangen" som kablarna ligger i o vira eltape runt dom som du flyttar o tejpa igen slangen igen

o sen att springa runt bilen, du har väll ändå justerskruven på BTR åt avgasidan endå?

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Nej det har jag faktist inte, hade en extärn BTR som satt bredvid LMM. :)

Skit samma, man gör som man själv vill.
Vissa är för och andra emot, jag skiter i vilket. Berättar bara vad jag tyckte det var för fördelar med att inte flytta den.

Kort och gott... Det ÄR mindre jobba att låta den sitta där den sitter.
Post Reply