JaJsEn wrote:när du inte har ett övertryck i systemet borde det väll knappast bli en lika stor tryckvåg mot LMM,
ja skulle personligen rekomendera att sätta den på sugsidan, den är trotts allt konstruerad för att jobba med undertryck o inte övertryck.
kolla på orginal turbobilar, där sitter den på sugsidan
o om man nu e så kåt på att få lite pysljud så kanske man är villig att ofra LMM =)
mvh Erik
Hmm mycket sant det också...
Min fundering landar då på hur det sitter på orginal turbo-bilar som också har dump? Nog för att det oftast sitter återcirkulerande (vilket kanske inte spelar någon roll i detta sammanhang) men ändå så får ju lmm beräkna soppa för luft som inte går in i motorn.
på en orginal turbobil med LMM så sitter det en återsirkulerande dump (om det sitter nån dump) det är det som är fördelen med den återcirkulerande dumpen , då drar man anslutningen som laddtrycket vill ut igenom till slangen MELLAN turbo och LMM då mäter inte LMM upp luften igen o bilen går som den ska.
bilar som har öppna dumpar orginal (vet ingen som har det faktiskt) så har dom troligtvis ett mappsensorstyrt sprut, då mäter den bara trycket i insuget (samt luft tämo i insuget).
ok.. n ue jag mer förvirrad än vad ja va från början..
men tror att ja ska testa att sätta den på tryck sidan denna gången.
har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?
david__ wrote: har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?
nupp, den dumpen funkar som den ska. så där funkar det att ha LMM på sugsidan
david__ wrote: har en td04hl-16t turbo med inbyggd dump , o sätter ja lmm på sugsidan så komemr ju det att "pysa" ut genom den när ja släpper gasen. kan det ta nån skada på lmm?
nupp, den dumpen funkar som den ska. så där funkar det att ha LMM på sugsidan
mvh Erik
ja dumpen funkar som den ska de vet ja. men ja menar att den dumpar ut i lmm , fattar ni? ja e dålig påatt förklara
Teoretiskt sett så måste det vara bättre att trycka igenom lmm eftersom att sug luft borde te sig på ett annat sätt när det blir tryck på det. = komprimerad luft tättare än sug luften????? rätta mej om ja har fel?
nej lmm tar ingen skada men när du dumpar ut uppmätt luft så kommer ju motorn gå fett då det tror att den får mer luft än vad den egentligen får. har du dumpen på turbo tycker jag att du ska trycka igenom lmm då slipperdu de problemen.
nej lmm tar ingen skada men när du dumpar ut uppmätt luft så kommer ju motorn gå fett då det tror att den får mer luft än vad den egentligen får. har du dumpen på turbo tycker jag att du ska trycka igenom lmm då slipperdu de problemen.