Bmw e21 b27 Turbo [film]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

jockebms
Posts: 59
Joined: 03 Apr 2006, 16:52
Location: Boden

Post by jockebms »

E21_Rille wrote:
jockebms wrote:
E21_Rille wrote:
jockebms wrote:Snyggt bygge,ska mata ner en m30 från en 745iA i min lilla racer när jag får tid...måste lyfta ur den ur bilen & renovera toppen men jag tänkte vänta tills billet vipporna kommer till m30.


tack :) har fundrat på att lyfta i en 745iA motor i min med men jag gav upp när en jäkel snuva mig på motorn jag skulle köpa..
så det får bli en m20 istället :) är det mycket inbankat i torpedväggen på din förresten ?


Jag har inte bankat ngt alls,har tom kvar all ljudisolering på torpedväggen.


då är kylare framflyttad en rätt bra bit eller ? tycker det är trångt med min lilla m20 =)


Kylaren sitter dår den sitter på 323:an.Den är ju ngt framflyttad jämfört med dom fyrcylindriga däremot så får jag inte plats med original kylfläkt & fördelaren tar nästan i kylaren...
Image
E21 M30 turbo
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

nu börjar motorn bli klar :twisted:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

nu har det hänt lite med e21:an ! motorn är nerhissad och fastbultad =)
motor kabelhärvan är också indragen i bilen..

Image
Image
Image
Image
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

har hänt lite sen förra uppdateringen :)

nu är den igång och den rör på sig rätt bra :) första provturen började nästan underredsmassan i skärmen brinna och tändkabelshållaren i plast smälte totalt... vinkelslipen åkte fram och hål i huven blev det :twisted:
ena lyset fick flytta på sig oxå. blev inte alls lika varmt längre..
första provturen stack laddtrycksmäteren iväg mot 1,2-1,3 bar innan jag släppte.. inga hörbara spikningar

efter lite kapande på wastegate fjädern ligger laddet på ca 0,7-0,8 och allt verkar lira bra.. den svart-ryker när man drar på och det borde ju vara ett tecken på att den inte går snålt??

undrar vad effekten kan ligga på ? borde ju vara nära 300hk

tryckplattan från ppf är ju helt kanon ! fränt att dra iväg med hjulspinn
på 4:an :twisted:

nu är den nytvättad också så här kommer ett par bilder. ska försöka fixa lite film oxå..

mvh ///Rille

Image
Image
Image
Image
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

här kommer lite film! inte värst på nått sett men för mig som inte har
åkt nått värre känns det helt lyckat :D det värsta är väl att man måste
ha en monster-motor för att det ska se snabbt ut på film :?

Image

Image
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

E21_Rille wrote:nu börjar motorn bli klar :twisted:

Image
Image
Image
Image
Image
Image



Fint bygge, =)
Vad är det för lack du har på insuget och ventilkåpan?

Mvh Mattias
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

mattisE30tk wrote::D Tycker det ser ut att röra på sig bra.. Ser ut att bli bra väder till helgen, så då får du ta med mig på en tur 8)


det ska vi väl fixa =) ser du 2 svarta streck på mått johansson utanför
jysk bäddlager så var det jag som rev i trean :twisted:
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Pitbull wrote:
E21_Rille wrote:nu börjar motorn bli klar :twisted:




Fint bygge, =)
Vad är det för lack du har på insuget och ventilkåpan?

Mvh Mattias


tack ! det är vanlig bil lack med klarlack över. bmw stålgrå heter färgen. det blev lite över efter lacken på e12:an så jag tänkte testa och ser hur
det håller. än så länge har det funkat bra :D

mvh ///Rille
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Nice!! :D Verkar ju gå asbra!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Nisse Järnet wrote:Nice!! :D Verkar ju gå asbra!


den var kul att köra "before turbo" men nu är den hysteriskt rolig! :twisted: :twisted: :twisted:
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Dra åt helv.... Den verkar ju gå snuskigt bra.. Låg utväxling?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Chrille wrote:Dra åt helv.... Den verkar ju gå snuskigt bra.. Låg utväxling?


ja lite.. 4,10 har jag för mig. så mätarn ljuger.. ca 10km/h i 100.. men det drar iväg fint :)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hehe min kommer verka jätteslö ju =P Teoritiskt bör den toppa över 300 :roll: Hur mkt varvar din i 120?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Nisse Järnet wrote:Hehe min kommer verka jätteslö ju =P Teoritiskt bör den toppa över 300 :roll: Hur mkt varvar din i 120?


vet inte riktigt.. kan kolla på hemvägen efter jobbet :D

mvh /// Rille
User avatar
7erRennsport
Posts: 15
Joined: 28 Feb 2006, 14:03
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by 7erRennsport »

Jag slänger upp filmerna på min server sen rillie. Photobucket är inge vidare. Blir så kass kvalité där.

Gött med åkturen igår =) Vi får filma mera när vi har mera tid. Försöka hitta en riktig kamera också.
Image
Post Reply